Każdy przedsiębiorca powinien napisać biznesplan dla swojej firmy. Nie tylko dlatego, że biznesplan przydaje się w formalnościach takich jak kredyt czy dotacja. Biznesplan pomaga też przy kreowaniu marki, zarządzaniu i planowaniu dalszych działań firmy, a także w analizie potencjalnych szans i zagrożeń dla biznesu. Poza tym napisanie biznesplanu wcale nie jest trudne. Jeśli ma się pomysł na biznes, to biznesplan ma się już w głowie – wystarczy tylko przelać go na papier.
Biznesplan powinien być prosty i czytelny, zachęcający do tego, aby zapoznać się z dokumentem. Powinien być merytoryczny – przedstawiać opis przedsięwzięcia i uwzględniać takie aspekty jak rynek, konkurencja czy potencjalne niebezpieczeństwa związane z prowadzeniem firmy, ale i pełnić formę promocji, podkreślając atuty danego biznesu i jego mocne strony. Dopasuj komunikację do odbiorcy. Jeśli swój biznesplan kierujesz do banku, to skup się na aspektach finansowych. Jeśli do inwestora, to poza kwestią finansów pokaż też, że twój biznes jest ciekawy.
Niech biznesplan nie będzie zbyt obszerny – standardowe biznesplany mają od kilkunastu do 30 stron, choć istnieją również takie, które mieszczą się na jednej kartce papieru (pisane metodą Lean Canvas).
Biznesplan jest narzędziem, które pomaga w jasnym przedstawieniu i objaśnieniu celów i strategii biznesu. Ma przekonać innych do pomysłu i pokazać, że oferowany przez firmę produkt lub usługa są w stanie zapewnić zyski oraz przyciągnąć fundusze i zasoby.
Przykład konstrukcji biznesplanu:
Lean Canvas to metoda, w której przedsiębiorca nie tworzy kilkudziesięciostronicowego biznesplanu, a zamiast tego skupia się na najważniejszych aspektach swojego biznesu. Kartkę A4 dzieli na tabelkę z dziewięcioma komórkami:
Lean Canvas, Ash Maurya
I wypełnia ją zgodnie ze znaczeniem:
Biznesplan powinien przede wszystkim odpowiadać na pytania: kto?, co?, gdzie?, kiedy?, jak?
Pisząc biznesplan warto dokładnie przemyśleć cele biznesowe i oszacować koszty związane z prowadzeniem działalności, np. wynajem lokalu, magazyn, dostawy towaru i ZUS po koszty związane z marketingiem, obsługą klienta, a nawet reklamacjami. Czasem opłaca się zawyżyć w biznesplanie prognozowane wydatki i zaniżyć przychody.
Z całą pewnością właściwie zrobiony biznesplan ułatwi przyszłe funkcjonowanie firmy i określi możliwości zarobkowania.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.