Chcesz zacząć dobrze zarabiać jako freelancer? Dowiedz się gdzie szukać zleceń oraz jak wyceniać swoją pracę, aby była lepiej opłacalna!
Freelancerzy cieszą się zazwyczaj opinią bardzo szybkich i tanich pracowników. Do pewnego momentu można to uważać za zaletę i swego rodzaju magnes na tych klientów, którym zależy na czasie i oszczędności. Problem pojawia się jednak, gdy wspomniany magnes zaczyna przyciągać klientów, którzy nie traktują pracy freelancera poważnie i liczą na zrealizowanie zlecenia jak najtaniej, często po kosztach. Wszyscy znamy ogłoszenia w stylu “Zlecę wykonanie logo za 50 zł” – zapewne żadne z nas nigdy nie chciałoby musieć na nie odpowiadać. Chcesz zacząć dobrze zarabiać jako freelancer? Dziś mam kilka przydatnych wskazówek, gdzie szukać wartościowych zleceń, jak wyceniać swoją pracę, a także na co zwrócić uwagę, nawiązując współpracę z klientem.
Zaczynamy.
W Internecie jest sporo miejsc, w których możecie ich szukać. Od zwykłych serwisów z ogłoszeniami i portalów dla freelancerów po social media, a nawet konkursy. Sztuką jednak jest odsiać ziarno od plew, ponieważ nie wszystkie zlecenia będą dla Was atrakcyjne i opłacalne.
Na polskim rynku istnieje kilkadziesiąt serwisów ze zleceniami dla freelancerów, jest więc w czym wybierać. Osobiście polecam serwis oferia.pl. Co prawda większość dostępnych tam ofert to zlecenia dla budowlańców, ale nie brakuje też zleceń dla programistów, copywriterów czy grafików. Warto też zajrzeć na wpzlecenia.pl, freelanceria.pl, outwork.pl, useme.eu/pl, gumtree.pl (ogłaszają się tam lokalne firmy) czy favore.pl.
Jeśli natomiast chodzi o portale zagraniczne, osobiście rekomenduję pięć z nich:
Spośród tych pięciu szczególnie lubię elance.com, które bardziej skupia się na jakości realizowanych zleceń, a mniej na wojnach cenowych.
Na Facebooku można znaleźć przynajmniej kilkanaście aktywnych grup (lokalnych, ogólnych albo specjalistycznych), które skupiają freelancerów z całego świata. W jednych publikowane są oferty ze zleceniami, w drugich toczą się luźne rozmowy tematyczne. Warto zapisywać się do takich grup i brać aktywny udział w dyskusji – wypowiadać się na interesujące tematy oraz pomagać użytkownikom. Dzięki temu można budować swoją markę jako ekspert, a także nawiązać cenne kontakty zawodowe.
Kilka grup na sam początek: Praca – Kariera IT (zlecenia dla programistów), Praca w reklamie (zlecenia dla grafików i copywriterów), Polish Designers (grupa tematyczna dla projektantów) i Polish Designers – After Hours (projektanci po godzinach, czyli offtopy, giełda sprzętu i inne).
Możecie również rozesłać swoje portfolio do różnych firm. Warto przy okazji przejrzeć lokalne oferty pracy i odezwać się do przedsiębiorstw (np. agencji reklamowych), które szukają pracowników na etat. Być może okaże się, że opcja nawiązania współpracy z freelancerem będzie dla nich bardziej korzystna.
Są jeszcze oczywiście konkursy. Mimo że na ogół nie cieszą się najlepszą sławą, to jednak czasem można tam znaleźć ciekawe, atrakcyjne oferty. Kilka stron z konkursami, które warto sprawdzić: designer.pl, aktualnekonkursy.pl, kanag.pl.
Przy wycenianiu zlecenia weźcie pod uwagę przede wszystkim dwie rzeczy: wszystkie koszty związane z Waszą pracą oraz łączny czas potrzebny na realizację konkretnego zlecenia.
Zanim opracujecie cennik musicie wiedzieć, ile pieniędzy potrzebujecie co miesiąc na pracę i życie. Niezależnie od tego, czy łapiecie zlecenia czy nie, powinniście mieć pieniądze na czynsz (wynajem biura, coworking), dojazdy (do biura, klientów, drukarni), księgowość, podatki (m.in. ZUS, US), ubezpieczenie, materiały i sprzęt potrzebne do codziennej pracy oraz marketing (od reklamy po utrzymanie strony internetowej). Do tego dochodzą jeszcze koszty związane ze zwykłym życiem – rachunki i jedzenie, być może także wynajem mieszkania.
Warto pamiętać także o tzw. poduszce finansowej, czyli gromadzeniu oszczędności, które przydadzą się na czarną godzinę – wizyty u lekarzy, naprawę samochodu, a także na kursy, szkolenia, ubrania czy hobby.
Oszacujcie, ile czasu zajmie Wam realizacja konkretnego zlecenia. Weźcie pod uwagę również dodatkowy czas, który będziecie musieli poświęcić na e-maile, rozmowy telefoniczne i spotkania z klientem, podpisywanie umów, robienie przelewów, wprowadzanie poprawek i szukanie materiałów. Takie rzeczy potrafią zajmować naprawdę dużo czasu – nie pracujcie za darmo.
Pamiętajcie też, że poza realizacją zleceń i obsługą klientów będziecie jeszcze szukać nowych zleceń, zajmować się marketingiem, pracować nad bieżącymi sprawami. To też zajmuje sporo czasu, który musicie wpisać w grafik.
Możecie rozliczać się z klientem przy pomocy stawki godzinowej, a także za całość, czyli za zrealizowanie projektu. Niezależnie od wybranej opcji warto kalkulować kwotę w oparciu o koszty (w tym podatki) i czas, które są związane z realizacją zlecenia.
Rozliczanie godzinowe jest proste i wygodne dla obu stron. Ma jednak kilka minusów. Po pierwsze jeśli krócej pracujecie, to mniej zarabiacie. Po drugie podczas pracy skupiacie się na czasie, a nie na jakości. Po trzecie klienci bardzo chętnie (i łatwo) ją obniżają. Choć klient zapłaci mniej, freelancer musi wykonać tyle samo pracy, ile wykonałby za wyższą – początkową – kwotę.
Taka forma rozliczania się działa na korzyść freelancera. Pozwala podnieść stawkę, którą klientowi zazwyczaj trudno jest negocjować (w przeciwieństwie do stawki godzinowej). Jeśli klient płaci mniej, to freelancer automatycznie wykonuje dla niego mniej pracy. Dzięki rozliczeniom za całość klient może mieć jednak pewność, że płaci za jakość, a nie za sztucznie pompowane godziny.
Przed rozpoczęciem pracy nad zleceniem stwórzcie dla klienta wstępny kosztorys, który będzie zawierać spis rzeczy do zrobienia, a także szczegółowy cennik i przykładowy harmonogram. Kiedy klient powie, że nie może zapłacić za zrealizowanie zlecenia 1 400 zł, bo ma tylko 1 000 zł, nie musicie od razu godzić się na rabat. Zamiast tego możecie mu zaproponować rezygnację z rzeczy, które przekraczają budżet.
Na początku jednak dowiedzcie się od klienta, jaki jest główny cel projektu. Czy klientowi, który zamówił nowy szablon dla sklepu internetowego zależy przede wszystkim na odświeżeniu wizerunku czy na zwiększeniu ruchu na stronie. W ten sposób łatwiej łatwiej będzie Wam rozpisać i bronić swój cennik.
Przed rozpoczęciem pracy pobierajcie od klientów zaliczki. Dzięki temu zabezpieczycie się przed nierzetelnymi firmami i pokażecie, że nie pracujecie za darmo. Ja w przypadku dużych zleceń pobieram zaliczkę w wysokości 1/3 ceny, a w przypadku małych 1/2. Pobieram je zawsze, niezależnie od projektu.
Na samym początku zastrzeżcie też liczbę poprawek. Określcie w umowie, czy klient będzie miał możliwość zgłaszania poprawek, a jeśli tak, to ilu. Każda kolejna powinna być dodatkowo płatna – dzięki temu projekt się nie rozwlecze, a Wy nie będziecie pracować za darmo i otrzymacie pieniądze na czas.
Niektórych projektów nie da się wykonać samodzielnie. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby wynająć innego freelancera i zlecić mu realizację rzeczy, których nie możecie zrobić. Dowiedz się, ile kosztują jego usługi, a potem – jeśli tylko będzie Wam się to opłacać – uwzględnij tę kwotę w cenie, którą zaproponujesz klientowi.
A jeśli dopiero zaczynasz i nie wiesz, ile zarabia się w za pisanie tekstów czy za projekt strony internetowej, to możesz to łatwo sprawdzić. Po prostu zamieść takie zlecenie na stronie z ogłoszeniami dla freelancerów. Bardzo szybko dostaniesz odpowiedzi z wycenami i sensownymi pytaniami o szczegóły. Najprostsze rozwiązania są najlepsze.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przydatne wskazówki dla rozwijających się freelancerów 🙂 Oprócz źródeł do wyszukiwania zleceń, warto pamiętać o odpowiednim zarządzaniu i komunikacji z klientami. Prawidłowa komunikacja jest elementem udanego projektu. Szybka wymiana informacji w moim przypadku odbywa się przez dedykowane oprogramowanie spełniające wszystkie moje wymagania jako freelancer. Klienci również doceniają profesjonalny obieg informacji, co skutkuje na fajnych relacjach z klientami.