Czy w nieustannie zmieniającym się świecie lepiej być liderem, czy też managerem? Pytanie to wciąż zaprząta głowy osób na stanowiskach zarządczych. Różnica między tymi pojęciami, choć zauważalna już na pierwszy rzut oka, sięga znacznie głębiej, przekładając się bezpośrednio na efektywność działań organizacji. Która zatem strategia przystaje do obecnych realiów bardziej? W czym leży sedno, kiedy mowa przywództwie i zarządzaniu? Czy można być jednocześnie dobrym managerem i liderem? Zapraszamy do lektury.
Kiedy mowa o zarządzaniu i przywództwie, już na poziomie językowym dostrzec można odmienne nacechowanie emocjonalne tych pojęć. Słowo “manager” przywodzi na myśl uporządkowanie, stonowanie i racjonalność, podczas gdy z pojęciem “lider” kojarzyć można hasła, takie jak inspiracja, autorytet czy natchnienie. Już zatem na wstępie to lider jawi się jako ten, który koncentruje wokół siebie zintensyfikowane emocje o pozytywnym wydźwięku, podczas gdy manager postrzegany jest zdecydowanie bardziej neutralnie.
Sporo w tym racji. Role te różnią się bowiem od siebie, wychodząc od innych założeń, korzystając z odmiennych środków i realizując odmienne cele. Żadna z nich nie umniejsza jednak drugiej pod względem znaczenia dla właściwego funkcjonowania organizacji, choć z pewnością wyróżnić można stadia, w których poszczególne z nich wychodzą na pierwszy plan.
Przechodząc jednak do sedna, pod pojęciem managera kryje się osoba zarządzająca organizacją, a więc planująca i organizująca jej funkcjonowanie oraz równolegle motywująca do wdrażania tak ujętych działań i kontrolująca efektywność, z jaką udało się osiągnąć zaplanowane cele. Choć więc element z zakresu umiejętności miękkich w postaci motywowania do działania jest tutaj obecny, zdecydowanie na pierwszy plan wysuwają się umiejętności analityczne, organizacyjne i kontrolne. Manager częściej niż na pytanie “dlaczego?” odpowiada na to “jak?” należy coś zrobić. Skupia się na zasobach i narzędziach, dokładając starań, aby poszczególne trybiki w maszynie, jaką jest organizacja, odgrywały swoją rolę bez zakłóceń.
Jak jednak wiadomo, dobra organizacja nie wystarczy do tego, aby osiągnąć sukces. Konieczne są oryginalne wizje, które pozwalają na wyróżnienie się spośród konkurencji, ale też umocnią struktury od środka – przekonując obecnych w nich ludzi o słuszności podejmowanych działań, o zespoleniu ich wartości z tymi, które przyświecają podejmowanym przedsięwzięciom, wreszcie – o tym, że warto podążać za tymi, którzy im przewodzą. Dlatego też skuteczny manager nie ogranicza się jedynie do zarządzania, ale chce też przewodzić, stając się symbolem organizacji, z którym reszta może się utożsamić i za którym chce kroczyć.
Co łączy postaci John F. Kennedy’ego, Nelsona Mandelę, Steve’a Jobsa i Mahatmę Gandhiego? Wszystkie one miały swoją wizję, autorytet i stały się inspiracjami dla milionów. Właśnie te cechy konstytuują lidera idealnego. Wychodzi on poza dostępne schematy, opierając swoje działania na nieformalnych strukturach. To pomysły, wartości i ludzie znajdują się w centrum jego zainteresowania.
Wszystkie te elementy wpisują się w obecne trendy w zarządzaniu, w których realizacji podejmuje się działania umożliwiające nie tylko zdominowanie konkurencji innowacyjnymi rozwiązaniami, ale również zaprezentowanie sobą czegoś więcej niż sam produkt końcowy (np. etyczna produkcja, wsparcie akcji prospołecznych i prośrodowiskowych, współpraca z lokalnymi producentami). Dzięki temu możliwym staje się skupienie wokół siebie ludzi, którzy identyfikują się z misją, wizją i wartościami organizacji, a tym samym, którzy są wobec marki lojalni, chcą dla niej pracować i robią to efektywniej.
W związku z tak rozumianą rolą lidera w organizacji staje się ona szczególnie przydatna na etapie wyznaczania kierunków, w których ta ma podążać (formułowanie biznesplanu, wprowadzanie nowego produktu, decyzja o wkroczeniu na nowe rynki), ale również w sytuacjach kryzysowych, w których konieczna jest reorganizacja dotychczasowych działań, zmotywowanie do wybrnięcia z trudnej sytuacji czy zminimalizowanie oporu przed koniecznymi zmianami. W takich sytuacjach to właśnie lider prowadzi ludzi, dając im siłę do stawienia czoła przeciwnościom.
Biorąc pod uwagę powyższe, można dokonać pewnej klasyfikacji w zakresie różnic między rolami lidera i managera:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Kim jest manager?
Kim jest lider?
Czym się różnią zarządzanie i przywództwo?