|
|
5 minut czytania

Jak wypromować startup? Zacznij od strategii!

Startup, w odróżnieniu od zwykłej firmy, oparty jest na innowacji, nowych technologiach i proponuje nieodkryte dotąd rozwiązania. Jednak tak jak każda firma ma za zadanie zbudować popyt na swoje produkty lub usługi. Co więcej – najczęściej musi zrobić to wyjątkowo szybko i kreatywnie. W tym celu potrzebuje dobrego planu i jeszcze lepszej promocji.

promowanie startupu

Startup, w odróżnieniu od zwykłej firmy, oparty jest na innowacji, nowych technologiach i proponuje nieodkryte dotąd rozwiązania. Jednak tak jak każda firma ma za zadanie zbudować popyt na swoje produkty lub usługi. Co więcej – najczęściej musi zrobić to wyjątkowo szybko i kreatywnie. W tym celu potrzebuje dobrego planu i jeszcze lepszej promocji.

Promowanie startupu to działanie złożone, na które składać się może wiele marketingowych czynności. Od czego zacząć? Od strategii. To z niej będzie wynikał wybór kanałów i sposobów promocji. To ona pozwoli doprecyzować Twoje cele. wyróżnić się i działać w zgodzie z sytuacją na rynku i w Twojej branży. Strategia sprawi, że działania Twojego startupu będą skoordynowane, spójne i przyniosą oczekiwane rezultaty.

Z czego powinna składać się strategia marketingowa Twojego startupu?

Research rynku

Jest to nic innego jak gromadzenie informacji dotyczących procesów, zjawisk i przyczyn ich powstania w konkretnej branży czy w konkretnym środowisku, w którym chcesz zaistnieć. Kluczowa jest tu umiejętność zadawania odpowiednich pytań i kreatywnego poszukiwania na nie odpowiedzi.

Przeszukiwanie internetu, rozmowa z ekspertami z Twojej branży, ankiety, czy nawet stworzenie i przedsprzedaż Twojego MVP w celu zbierania opinii to wszystko sposoby na to, by sprawdzić, jak Twój produkt oddziałuje z rynkiem. Na podobnych zasadach działa na przykład portal Kickstarter, gdzie twórcy przedstawiają swoje pomysły i produkty, a inni użytkownicy portalu mają możliwość wyrażenia opinii i wsparcia własnymi funduszami.

Wszystkie wymienione działania pozwolą Ci zdobyć informacje o Twoim środowisku biznesowym i wpłyną na kluczowe decyzje: od kształtu samego produktu i wyboru grupy docelowej, przez cele marketingowe i sposoby promocji. Każdy pomysł biznesowy jest inny, dlatego research rynku będzie się za każdym razem różnić… Dobre badanie rynku zawsze powinno jednak odpowiedzieć na kluczowe pytania takie jak:

  • Jak funkcjonuje Twoja branża?
  • Co może mieć wpływ na Twój produkt lub Twoją usługę teraz i w przyszłości?
  • Jak wygląda segmentacja rynku i otoczenie konkurencyjne?
  • Jakie są Twoje szanse i zagrożenia i jak je wykorzystasz?

Jeśli nie chcesz lub nie czujesz się kompetentny, by research rynku wykonać samodzielnie, możesz skorzystać z firmy zewnętrznej, która analizę wzbogaci o konkretne rekomendacje rozwoju.

Analiza konkurencji

Jeśli dobrze wykonałeś punkt pierwszy wiesz już, kto jest Twoją konkurencją. W przypadku startupu, który z definicji powinien być innowacyjny, może wydawać Ci się, że nie masz konkurencji. Spójrz jednak na swój produkt lub usługę szerzej. Twoim zagrożeniem są nie tylko podobne firmy, ale również firmy działające w zupełnie innym obszarze rynku, ale zaspokajające tę samą potrzebę. Mowa oczywiście o konkurencji niebezpośredniej.

Gdy już zdefiniujesz kim jest Twoja konkurencja, zbierz jak najwięcej informacji na temat jej liczebności, poziomu rozwoju, oferty i sposobów zachowania na rynku. Zastanów się, gdzie jest miejsce dla Ciebie i już na tym etapie przemyśl, co możesz zaoferować Ty, czego nie mogą zaoferować inni.

Definicja grupy docelowej

Działania marketingowe mają sens tylko wtedy, gdy wiesz komu chcesz przedstawić swoją ofertę i kto z największym prawdopodobieństwem z niej skorzysta. Dlatego niezbędna jest definicja grupy docelowej.

To wszystko są ważne pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć.

Pamiętaj, aby grupę docelową definiować na bazie wniosków z analizy rynku i konkurencji. Dobrze zdefiniowana bierze pod uwagę czynniki demograficzne, geograficzne, społeczne, finansowe i psychologiczne. Jej doprecyzowanie pomoże w doborze komunikatu i przeprowadzeniu odpowiednich działań reklamowych i sprzedażowych, a więc zwiększy prawdopodobieństwo zakupu Twojego towaru lub usługi.

Pamiętaj, że definicja Twojej grupy docelowej może ewoluować. Gdy Twój produkt będzie posiadał już swoją stronę internetową czy inne kanały promocji, analityka doprecyzuje, kto rzeczywiście jest Twoim klientem.

Propozycja wartości i cechy unikalne

Gdy już wiesz, jakimi prawami rządzi się rynek i branża, wiesz kim jest i co oferuje Twoja konkurencja oraz znasz swoją grupę docelową, czas na zdefiniowanie swojej propozycji wartości.

Aleksander Ostenwalder opracował narzędzie (tzw. Value Proposition Canvas), które pomoże Ci generować propozycje wartości zgodne z Twoją grupą docelową. Według jego teorii, wartości firmy bądź marki powinny wynikać z bólów i korzyści, jakie mają Twoi klienci.

Dla przykładu: Twoją grupą docelową są programiści, którzy nie lubią wychodzić z domu? Zaoferuj im mobilną wersję swojej usługi, z której mogą skorzystać szybko i wygodnie.

propozycje wartości i cechy unikalne

Zwróć jednak uwagę, aby wartości, które wybierzesz były unikalne i nie zazębiały się z tym, co proponuje konkurencja. Twój startup z pewnością jest innowacyjny, dlatego wykorzystaj to jako mocny argument wyróżniający go na rynku.

Cele marketingowe

Tylko odpowiednie cele dają szansę na realizację. Dzięki nim cały zespół ma szansę zorientować się, dokąd zmierza startup. Cele marketingowe to nie to samo co wizje czy koncepcje – powinny być:

  • konkretne – nie wystarczy powiedzenie: Chcemy być numerem jeden, bo rodzi to niejasność. Czy bycie numerem jeden oznacza bycie najbardziej rozpoznawalną na rynku marką? A może firmą z najlepszymi wynikami sprzedaży?
  • wymierne – ich wartość można określić liczbowo i osadzić w czasie,
  • możliwe do osadzenia w hierarchii względem innych celów,
  • mierzalne,
  • możliwe do realizacji.

Sposoby promocji

Gdy posiadasz strategię marketingową, możesz zacząć zastanawiać się nad kanałami promocji i dotarcia do swojej grupy docelowej. Zanim to zrobisz zadbaj o identyfikację wizualną. Fonty, kolory, znaki i logotypy powinny współgrać z Twoją strategią.

Na tym etapie powinieneś już wiedzieć, czy w zgodzie z Twoją strategią będzie program lojalnościowy, obecność w mediach społecznościowych, udział w eventach, niestandardowe akcje promocyjne, czy jeszcze inne działania. Pomysły na promocję Twojego startupu przedstawimy w kolejnym wpisie.

Przeczytaj również: Jak znaleźć inwestora dla startupu? Praktyczny poradnik.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003