W Sejmie odbyło się kolejne czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2425). Projekt ten został przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości i zakłada między innymi zasady i tryb wykonania praw konsumenta wynikających z rękojmi i gwarancji konsumenckiej.
O przyczynach i projektowanych zmianach wprowadzonych w analizowanym projekcie ustawy przeczytasz w niniejszym artykule, a z procesem legislacyjnym zapoznasz się tutaj.
Prowadzone prace legislacyjne związane są z koniecznością wdrożenia do polskiego porządku dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE oraz uchylającej dyrektywę 1999/44/WE (Dz.Urz. UE L z 2019 r. Nr 136, s. 28).
Zgodnie z niektórymi założeniami ww. dyrektywy:
Wobec powyższego należy wskazać, że cel dyrektywy zakłada m.in. konieczność przyczyniania się do usprawnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego, a co za tym idzie zagwarantowanie wysokiego poziomu ochrony konsumentów.
WAŻNE – ochrona ta dotyczyć ma w szczególności ustanowienia przepisów określających wymogi zgodności towaru z umową sprzedaży (zawartej pomiędzy konsumentem a sprzedawcą).
Nowelizacja wynikająca z ustawy o prawach konsumenta wprowadziła do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny jednolitą regulację odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, opartą na koncepcji wady (rękojmia), przy czym definicja wady fizycznej uwzględnia przyjętą w dyrektywie 1999/44/WE konstrukcję niezgodności towaru z umową, a odpowiedzialność sprzedawcy w umowach z udziałem konsumentów wykazuje jedynie pewne odrębności wynikające z wymogów dyrektywy 1999/44/WE.
W dziale II Kodeksu cywilnego, w szczególności w przepisach art. 556 i nast. uregulowano kwestie związane z rękojmią. Zgodnie zatem z przepisem art. 556 Kodeksu cywilnego Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).
Z kolei zgodnie z przepisem art. 556(1) § 1 KC, w szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi obejmuje dwa rodzaje wad: fizyczne i prawne. Wada fizyczna rzeczy uregulowana została w art. 556(1) KC, natomiast wada prawna – w art. 556(3) KC. Ustawodawca nie definiuje samego pojęcia wady. W orzecznictwie podkreśla się, że wada nie może być jednocześnie wadą fizyczną i prawną [por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 października 2018 r., sygn.. akt IV CSK 323/17].
O tym czym się różni rękojmia od gwarancji przeczytasz tutaj.
Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy, wprowadzone przepisy przewidują wyłączenie stosowania przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży w stosunku do konsumentów [por. art. 43a ust. 1] i odrębne uregulowanie tej materii. Przyjęcie zaproponowanego tytułu rozdziału 5a wynika z potrzeby uregulowania w sposób szczególny zasad rękojmi i gwarancji przy sprzedaży konsumenckiej.
WAŻNE – przepisy nie posługują się pojęciem rękojmi, ale pozostawiono to pojęcie w tytule rozdziału celem podkreślenia analogii do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat reklamacji w drodze rękojmi i gwarancji i obowiązków przedsiębiorcy w tym zakresie, to zajrzyj tutaj.
W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że Art. 43b definiuje zgodność towaru z umową (art. 6–8 SGD). Przyjęcie takiego rozwiązania jest novum na gruncie prawa cywilnego, bowiem w zasadzie stanowi odejście od instytucji wady fizycznej i prawnej na rzecz zgodności (bądź jej braku) towaru z umową. Owo rozwiązanie jest efektem potrzeby dostosowania prawa polskiego do rozwiązań przyjętych w dyrektywie.
Projektowany przepis art. 43b ust. 1 stanowi, że towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:
Z kolei ustęp 1 analizowanego przepisu stanowi, że aby towar został uznany za zgodny z umową, powinien:
Przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową w zakresie, , jeżeli konsument został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową oraz najpóźniej w chwili zawarcia umowy wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru [por. 43b ust. 4].
Przesłanką wyłączającą odpowiedzialność przedsiębiorcy jest zatem wyraźne, jasne i jednoznaczne zaakceptowanie braku konkretnej cechy towaru przez konsumenta, najpóźniej w chwili zawarcia umowy (konsument musi zatem być wyraźnie poinformowany o braku konkretnej cechy towaru, którą zwyczajowo towar powinien mieć, i musi wyraźnie i odrębnie zaakceptować ten fakt).
W stosunku do przepisów dotychczasowych wydłużono okres, w którym ciężar dowodu zgodności towaru z umową zostaje przeniesiony na przedsiębiorcę z roku do dwóch lat od chwili dostarczenia towaru.
Z kolei w projektowanym przepisie art. 43c ust. 1 wskazuje się dodatkowo od jakiej daty przedsiębiorca odpowiada za brak zgodności towaru z umową, istniejący w chwili jego dostarczenia i który się ujawnił w określonym czasie, tj. w ciągu dwóch lat od dostarczenia towaru, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzednika prawnego lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy.
Kwestia ta została uregulowana w projektowanych przepisach art. 43d–43f, w których przewiduje się daleko idące zmiany w stosunku do aktualnie obowiązujących przepisów Kodeksu cywilnego.
Jednocześnie projekt ustawy zakłada rozwiązanie, zgodnie z którym przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania towaru lub dowodu jego zwrotu [por. art. 43e ust. 6].
Proponowane przepisy niewątpliwie rozszerzają prawa konsumenta i dodatkowe obowiązki dla przedsiębiorców. Jednakże co ważniejsze kluczową zmianą w analizowanym projekcie jest wyodrębnienie rękojmi i gwarancji konsumenckiej z przepisów Kodeksu cywilnego i umieszczenie ich w przepisach ustawy o prawach konsumenta. Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od dnia jej ogłoszenia.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.