|
|
6 minut czytania

Sieci afiliacyjne. Jak na nich zarabiać? [PORADNIK]

O sieciach afiliacyjnych jeszcze kilka lat temu krążyły skrajne opinie: ich właściciele przekonywali, że przy niewielkim wysiłku można zarabiać krocie, a uczestnicy, że nie jest to wcale takie proste. Kiedy więc uczestnictwo w sieci afiliacyjnej może się opłacać i jak zadbać o jak najwyższe zyski?

księgowość dla sklepów online

O sieciach afiliacyjnych jeszcze kilka lat temu krążyły skrajne opinie: ich właściciele przekonywali, że przy niewielkim wysiłku można zarabiać krocie, a uczestnicy, że nie jest to wcale takie proste. Kiedy więc uczestnictwo w sieci afiliacyjnej może się opłacać i jak zadbać o jak najwyższe zyski?

Sieci afiliacyjne umożliwiają blogerom, influencerom działającym wyłącznie w mediach społecznościowych i/albo właścicielom serwisów internetowych zarabianie na polecaniu cudzych produktów lub usług. Sposób rozliczania z reklamodawcą może przybierać różne formy, a od wyboru właściwej w dużej mierze zależą przyszłe zyski uczestnika.

Do najpopularniejszych modeli rozliczeń w sieciach afiliacyjnych należą:

  • CPA (Cost per Action) / CPL ( Cost per Lead) – modele rozliczeniowe, w których jest opłacana konkretna akcja, np. pozostawienie danych kontaktowych;
  • CPS (Cost per Sale) – prowizja przyznawana jest za sprzedaż danego produktu (np. książki, dostępu premium);
  • CPC (Cost per Click) – cena jaką użytkownik otrzymuje od sieci afiliacyjnej za kliknięcie w link partnerski;
  • CPM (Cost per Mille) – płatność za 1000 wyświetleń reklamy umieszczonej na naszej stronie;
  • i wiele innych, mieszanych, ustalanych indywidualnie.

Zasada działania sieci afiliacyjnych jest dziecinnie prosta, im więcej korzyści “dowozimy” (mogą być ujmowane różnie w zależności od przyjętego modelu rozliczeń), tym więcej zarabiamy.

Taki model wydaje się szczególnie ciekawy dla niewielkich biznesów, ponieważ kwestie związane z organizacją takich spraw jak płatności, logistyka i transport pozostają całkowicie po stronie reklamodawcy. Czy to się jednak opłaca? Amazon, powszechnie uznawany za ojca tego pomysłu, przekonał do niego ok. milion afiliantów. Z kolei Michał Szafrański prowadzący znanego bloga “Jak oszczędzać pieniądze?” w trzy miesiące zarobił na afiliacji ponad 177 zł, ale jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie “czy to się opłaca?” wciąż się nie da. Na pewno jednak opłacać się może, pod warunkiem że…

Jak zarabiać na afiliacji?

Kluczem do wysokich zarobków w sieciach afiliacyjnych jest zaangażowanie, ale rozumiane szeroko, nie tylko jako masowe produkowanie i promowanie własnego contentu, ale ciągła optymalizacja treści i szukanie rozwiązań najefektywniejszych sprzedażowo. Samo umieszczenie materiałów reklamowych – bez względu na to, czy będzie to baner czy link – na własnej stronie internetowej niewiele da.

Kluczem do osiągnięcia wysokich zarobków jest zaangażowanie. To, czy rozwijamy bloga czy profil na wybranej platformie społecznościowej, nie ma większego znaczenia; ważne jednak, by znać specyfikę medium, które wykorzystujemy. Każde rządzi się innymi prawami, o czym warto pomyśleć już na etapie wyboru produktów, które chcemy promować. Kanały trzeba dobrać tak, by zwiększyć szanse na dotarcie do wybranej grupy docelowej – dzielonej ze względu na wiek, płeć czy kraj zamieszkania. W tym celu warto sięgnąć po branżowe raporty, np. Global Digital Report 2019.

Jak wybrać sieć afiliacyjną?

Wybór partnera przede wszystkim nie powinien być podyktowany wyłącznie wysokością proponowanych przez niego stawek. To, na co trzeba zwrócić uwagę to przede wszystkim dopasowanie. Jeśli tworzysz treści, związane z modą, zobacz, jakie sieci oferują tego typu kampanie, wybierz kilka i je przetestuj.

Warto sprawdzić również, jakimi opiniami cieszy się dany program, kto za niego odpowiada i jak długo działa; a potem przeanalizować portfolio narzędzi reklamowych, które oferuje partnerom. Choć to nie różdżka czyni czarodzieja, skuteczność mailingów, stron partnerskich czy banerów reklamowych jest różna i zależy od wielu pozornie niezwiązanych ze sobą czynników. Z tego też powodu, warto przetestować kilka opcji – kilka kampanii uruchomionych testowo, pozwoli nam zorientować się w niuansach każdej z ofert, a także poznać specyfikę każdej współpracy.

Niemniej istotne od warunków rozliczeń, jest bowiem np. otwartość na indywidualne negocjacje oraz zasady, jakie regulują wypłatę wynagrodzeń. Większość sieci wypłaca je po osiągnięciu określonego progu i po określonym czasie, ale wszystko, czyli model atrybucji, walidacji, rozliczeń i wysokość prowizji za poszczególne akcje, powinny transparentne.

Po podjęciu decyzji o wyborze odpowiedniej sieci, wystarczy do niej dołączyć, tworząc konto i wybierając program, który nas interesuje. Akceptacja czasem przeprowadzana jest niezwłocznie, czasem trwa kilka dni, a czasem w ogóle jej nie ma – jeśli sieć uzna, że prowadzona przez nas aktywność, nie wpisuje się w tematykę kampanii i nie ma szans na powodzenie. Jeśli jednak nasz wniosek przejdzie, można pobrać materiały i przystąpić do dzieła.

Postępy i rysujące się na horyzoncie zyski możemy śledzić w panelu administracyjnym, który agreguje dane dotyczące bieżących statystyk kampanii. Niektóre sieci nie ograniczają się jednak wyłącznie do śledzenia ich wyników, ale – na podstawie danych – sugerują też, w jaki sposób, poprzez optymalizację wybranych aspektów strony czy rozmieszczenia reklam, można je zwiększyć. Takie analityczne wsparcie powinno być szczególnie ważne dla początkujących afiliantów, którzy jednak od samego początku powinni również zaprzyjaźnić się z podstawowymi narzędziami, jak choćby Google Analytics.

Zanim otrzymamy pieniądze, transakcja musi też przejść walidację. To wtedy reklamodawca ocenia, czy wypłata faktycznie się nam należy. Jeśli rozliczamy się w modelu CPS, sprawdza on, czy transakcja została opłacona; a jeśli wybraliśmy model CPL, czy dostarczony przez nas lead jest poprawny, itp.

Na aspekt związany z płatnościami, również trzeba zwrócić uwagę. Gdy sieci rozliczają się zwykłym przelewem albo za pośrednictwem PayPala – nie ma problemu. Wtedy wystawiamy rachunek, a z fiskusem rozliczamy się w zeznaniu podatkowym. Bywa jednak, że sieci prowadzą interesy jedynie z firmami, a wtedy konieczne jest prowadzenie działalności gospodarczej.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003