Spór w relacji konsument – przedsiębiorca w dzisiejszych czasach zdarza się dość często, bowiem często konsumenci dochodzą swoich praw, gdy nie są zadowoleni z zakupionego towaru bądź wykonanej usługi, np. gdy zakupiony przedmiot jest wadliwy bądź też niezgodny z umową. Część konsumentów korzysta z możliwości, jakie daje instytucja pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami, jednak coraz częściej wystosowywane są powództwa do sądu.
O tym, jak wygląda takie postępowanie oraz jakie obowiązki wówczas spoczywają na przedsiębiorcy – sprzedawcy, przeczytasz w poniższym artykule.
Definicja konsumenta została zawarta w przepisie art. 22(1) Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”.
Z powyższego przepisu wprost wynika, że konsumentem może być wyłącznie osoba fizyczna, co oznacza, że inne podmioty prawa cywilnego, takie jak osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, zostały wyłączone z zakresu definicji konsumenta.
Z kolei za przedsiębiorcę należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną, która prowadzi we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową (por. art. 43(1) Kodeksu cywilnego).
Postępowanie z konsumentami zostało uregulowane w dziale IIb Kodeksu postępowania cywilnego i dotyczy głównie spraw o:
Tym samym strony sporu mogą wszcząć postępowanie sądowe o zapłatę (np. gdy konsument nie zapłaci za zakupiony towar) albo postępowanie o ochronę praw konsumentów (np. gdy przedsiębiorca dopuści się nieuczciwych praktyk rynkowych).
Warto również zapamiętać, że postępowanie sądowe, których stroną jest konsument i przedsiębiorca, może również być wszczęte, nawet gdy przedsiębiorca (jako strona postępowania) przestanie prowadzić działalność gospodarczą.
Warto również zapamiętać, że przed wszczęciem postępowania o charakterze majątkowym istnieje możliwość przedsądowego wezwaniu do zapłaty, w którym strona dochodząca swojego roszczenia (czyli strona poszkodowana wskutek np. nieuiszczenia danej należności pieniężnej) musi wykazać:
Co więcej, warto podjąć próbę przeprowadzenia mediacji lub postępowania polubownego, bowiem często sądy wymagają udokumentowania prób polubownego rozwiązania sporu przed rozpoczęciem postępowania sądowego.
Właściwym miejscowo sądem będzie sąd według miejsca zamieszkania konsumenta – sąd rejonowy albo sąd okręgowy; gdy wartość przedmiotu sporu wyniesie 100 tys. zł i więcej, to sądem właściwym będzie sąd okręgowy.
Powyższa zasada nie dotyczy jednak spraw, w których właściwość sądu jest wyłączna, przykładowo:
Zasadniczym obowiązkiem przedsiębiorcy, który w sprawie sądowej będzie stroną powodową, czyli tą inicjującą postępowanie przeciwko konsumentowi, jest powołanie wszystkich twierdzeń i dowodów w pozwie. Jeśli jest natomiast stroną pozwaną, musi je powołać w odpowiedzi na pozew.
Warto również zapamiętać, że twierdzenia i dowody powołane z naruszeniem powyższych obowiązków będą pomijane, chyba że przedsiębiorca udowodni, że ich powołanie nie było możliwe albo że potrzeba ich powołania wyniknęła później. Wówczas przedsiębiorca będzie mógł je powołać w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym ich powołanie stało się możliwe lub wynikła potrzeba ich powołania.
Z kolei konsument może przytaczać twierdzenia i dowody na zasadach ogólnych.
Jeśli przedsiębiorca przed wytoczeniem powództwa sądowego nie podjął prób dobrowolnego rozwiązania sporu, uchylał się od udziału w takim polubownym postępowaniu bądź uczestniczył w nim w złej wierze, wskutek czego doszło ostatecznie do wytoczenia powództwa lub wadliwego określenia przedmiotu sprawy, to niezależnie od wyniku sprawy sąd może obciążyć tę stronę kosztami procesu w całości lub części, a w uzasadnionych przypadkach nawet je podwyższyć (ale nie więcej niż dwukrotnie).
Przykładem takiego zachowania jest np. wyrażenie zgody na przeprowadzenie mediacji przez obie strony, wyznaczenie jej terminu i ostatecznie niestawienie się na to postępowanie przez przedsiębiorcę.
Postępowanie sądowe między przedsiębiorcą a konsumentem obejmuje sytuacje, w których jedna ze stron – albo przedsiębiorca, albo konsument – występuje z konkretnym roszczeniem do sądu, np. w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy dotyczącej sprzedaży towaru lub wykonania usługi. Postępowanie sądowe jest niewątpliwie czasochłonne i droższe od pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami, jednakże z praktyki wynika, że znaczna część podmiotów chętniej wybiera drogę postępowania sądowego niż drogę pozasądową.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!