Państwowa Inspekcja Pracy na swojej stronie internetowej poruszyła problematykę bezpiecznego powrotu do pracy w okresie ciągle trwającej epidemii. Jak już nieraz pisaliśmy czasy są nietypowe, tym samym podejmowane działania również mają niestandardowy charakter. Zmiana pewnych praktyk i przyzwyczajeń jest szczególnie istotna w miejscach, gdzie ilość osób przebywających na niewielkich powierzchniach jest duża. Podjęcie właściwych decyzji prewencyjnych pozwoli zarówno pracownikom jak i pracodawcom odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Pewne przyjęte rozwiązania mogą wpłynąć na na zmianę organizacji i sposobu pracy na wielu stanowiskach. Sprawdźmy co zaleca PIP.
- 1. Zalecenia Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)
- 2. Projekt bezpieczny powrót do pracy
- 3. Obszary najtrudniejsze do wdrożenia
- 4. Bezpieczny powrót do pracy – najważniejsze pytania:
Zalecenia PIP – powrót do pracy – omówione zagadnienia:
Zalecenia Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)
Na stronie pip.gov.pl można przeczytać pismo skierowane do przedsiębiorców, pracodawców, osób organizujących pracę innym osobom. Przedmiotowy dokument powstał w związku z czasem powrotu do normalnego funkcjonowania gospodarki i zakładów pracy.
Według PIP pomimo wznawiania działalności zawodowej w dalszym ciągu powinny być zachowane niezbędne środki bezpieczeństwa w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Wszyscy powinni przeprowadzić ocenę ryzyka w swoim środowisku pracy i na tej podstawie opracować plan działania w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy (BHP). Należy brać pod uwagę zarówno zagrożenie fizyczne jak i psychiczne co ma wpływ na komfort pracy.
Według PIP do środków eliminujących zagrożenie można zaliczyć:
- środki techniczne – środki ochrony zbiorowej, np. obudowy pleksiglasowe, przegrody. Jeśli nie można zastosować przegrody, należy zapewnić dodatkową przestrzeń między pracownikami minimum 1,5 m. Zapewnienie sprawnej i wydajnej wentylacji pomieszczeń pracy,
- środki organizacyjne, np. zmianowość na stanowiskach pracy, zwiększenie czasu trwania i ilości przerw w pracy,
- środki ochrony osobistej, np. półmaski FFP2 i FFP3, N95 itp,
- środki behawioralne, obserwacje przestrzegania reguł i wytycznych kierownictwa, nadzór nad pracownikami,
- działania przeciwepidemiczne, np. zapewnienie środków do dezynfekcji rąk, blatów, klamek, poręczy, wyposażenia technicznego np. wspólne drukarki i kopiarki, zwiększenie częstotliwości sprzątania pomieszczeń pracy, a przede wszystkim pomieszczeń higieniczno – sanitarnych. Przypominanie o zasadach higieny – praktyczne informacje rozmieszczone w ogólnodostępnych miejscach zakładu pracy, dostępne na stronach internetowych m.in. Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Na tej podstawie można przeprowadzić rzetelna ocenę warunków panujących w każdej firmie i opracować indywidualny plan działania a o wprowadzonych procedurach poinformować pracowników.
Projekt bezpieczny powrót do pracy
W ramach tego projektu zostało przeprowadzone badanie wśród przedsiębiorców, o różnym profilu działalności gospodarczej i wielkości, mające ocenić poziom przygotowania do powrotu do pracy “w warunkach nowej normalności”. Ankieta została przeprowadzona od 15 maja do 2 czerwca 2020 r. a oto niektóre wyniki:
- najwięcej firm wprowadziło środki odkażające i środki ochrony osobistej,
- wiele firm spośród ankietowanych pracuje zdalnie,
- zabezpieczone są wejścia do firmy, korzystanie z przestrzeni wspólnych.
86% przebadanych firm zadeklarowało, że posiada dokument określający procedury bezpieczeństwa w czasie pandemii.
Obszary najtrudniejsze do wdrożenia według respondentów to:
- korzystanie z przestrzeni wspólnych,
- dystans w miejscu pracy,
- badania zdrowia pracowników,
- spotkania.
Większość firm ocenia dobrze swoje przygotowanie na czas pandemii. Przebadane firmy oceniają, że ich wydatki dodatkowe w związku z pandemią COVID-19 pochłaniają od 1% do 3% budżetu kosztowego, część firm podaje nawet 5% budżetu.