|
|
4 minut czytania

Powrót do pracy – zalecenia PIP w dobie epidemii

Państwowa Inspekcja Pracy na swojej stronie internetowej poruszyła problematykę bezpiecznego powrotu do pracy w okresie ciągle trwającej epidemii. Zmiana pewnych praktyk i przyzwyczajeń jest szczególnie istotna w miejscach, gdzie ilość osób przebywających na niewielkich powierzchniach jest duża. Podjęcie właściwych decyzji prewencyjnych pozwoli zarówno pracownikom jak i pracodawcom odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Pewne przyjęte rozwiązania mogą wpłynąć na na zmianę organizacji i sposobu pracy na wielu stanowiskach. Sprawdźmy co zaleca PIP.

bezpieczny powrót do pracy

Państwowa Inspekcja Pracy na swojej stronie internetowej poruszyła problematykę bezpiecznego powrotu do pracy w okresie ciągle trwającej epidemii. Jak już nieraz pisaliśmy czasy są nietypowe, tym samym podejmowane działania również mają niestandardowy charakter. Zmiana pewnych praktyk i przyzwyczajeń jest szczególnie istotna w miejscach, gdzie ilość osób przebywających na niewielkich powierzchniach jest duża. Podjęcie właściwych decyzji prewencyjnych pozwoli zarówno pracownikom jak i pracodawcom odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Pewne przyjęte rozwiązania mogą wpłynąć na na zmianę organizacji i sposobu pracy na wielu stanowiskach. Sprawdźmy co zaleca PIP.

Zalecenia Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)

Na stronie pip.gov.pl można przeczytać pismo skierowane do przedsiębiorców, pracodawców, osób organizujących pracę innym osobom. Przedmiotowy dokument powstał w związku z czasem powrotu do normalnego funkcjonowania gospodarki i zakładów pracy.

Wszyscy powinni przeprowadzić ocenę ryzyka w swoim środowisku pracy i na tej podstawie opracować plan działania w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy (BHP). Należy brać pod uwagę zarówno zagrożenie fizyczne jak i psychiczne co ma wpływ na komfort pracy.

Według PIP do środków eliminujących zagrożenie można zaliczyć:

  • środki techniczne – środki ochrony zbiorowej, np. obudowy pleksiglasowe, przegrody. Jeśli nie można zastosować przegrody, należy zapewnić dodatkową przestrzeń między pracownikami minimum 1,5 m. Zapewnienie sprawnej i wydajnej wentylacji pomieszczeń pracy,
  • środki organizacyjne, np. zmianowość na stanowiskach pracy, zwiększenie czasu trwania i ilości przerw w pracy,
  • środki ochrony osobistej, np. półmaski FFP2 i FFP3, N95 itp,
  • środki behawioralne, obserwacje przestrzegania reguł i wytycznych kierownictwa, nadzór nad pracownikami,
  • działania przeciwepidemiczne, np. zapewnienie środków do dezynfekcji rąk, blatów, klamek, poręczy, wyposażenia technicznego np. wspólne drukarki i kopiarki, zwiększenie częstotliwości sprzątania pomieszczeń pracy, a przede wszystkim pomieszczeń higieniczno – sanitarnych. Przypominanie o zasadach higieny – praktyczne informacje rozmieszczone w ogólnodostępnych miejscach zakładu pracy, dostępne na stronach internetowych m.in. Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
 

Na tej podstawie można przeprowadzić rzetelna ocenę warunków panujących w każdej firmie i opracować indywidualny plan działania a o wprowadzonych procedurach poinformować pracowników.

bezpieczny powrót do pracy

Bezpieczny powrót do pracy – zalecenia PIP

 

Projekt bezpieczny powrót do pracy

W ramach tego projektu zostało przeprowadzone badanie wśród przedsiębiorców, o różnym profilu działalności gospodarczej i wielkości, mające ocenić poziom przygotowania do powrotu do pracy “w warunkach nowej normalności”. Ankieta została przeprowadzona od 15 maja do 2 czerwca 2020 r. a oto niektóre wyniki:

  • najwięcej firm wprowadziło środki odkażające i środki ochrony osobistej,
  • wiele firm spośród ankietowanych pracuje zdalnie,
  • zabezpieczone są wejścia do firmy, korzystanie z przestrzeni wspólnych.
 

86% przebadanych firm zadeklarowało, że posiada dokument określający procedury bezpieczeństwa w czasie pandemii.

Obszary najtrudniejsze do wdrożenia według respondentów to:

  • korzystanie z przestrzeni wspólnych,
  • dystans w miejscu pracy,
  • badania zdrowia pracowników,
  • spotkania.
 

Większość firm ocenia dobrze swoje przygotowanie na czas pandemii. Przebadane firmy oceniają, że ich wydatki dodatkowe w związku z pandemią COVID-19 pochłaniają od 1% do 3% budżetu kosztowego, część firm podaje nawet 5% budżetu.

Kwota wolna od potrąceń a tarcza antykryzysowa 3.0 – przeczytaj.

▲ wróć na początek

Bezpieczny powrót do pracy – najważniejsze pytania:

? Według zaleceń PIP jakie środki ochrony osobistej należy zastosować planując bezpieczny powrót do pracy?

Wśród środków ochrony osobistej wymieniono między innymi półmaski z oznaczeniami FFP2 i FFP3 oraz N95.

? Jakie środki techniczne powinny zostać zastosowane według PIP?

Środki ochrony zbiorowej takie jak np. przegrody i obudowy z pleksiglasu – jeśli nie można ich zastosować należy przestrzegać odległości 1,5m między pracownikami.

? Bezpieczny powrót do pracy – jakie obszary według respondentów badania wymagają najwięcej wysiłku aby wdrożyć odpowiednie zalecenia?

  • spotkania
  • korzystanie z przestrzeni wspólnych
  • badania zdrowia pracowników
  • dystans w miejscu pracy
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobista księgowa
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Najnowsze materiały na naszym kanale Subskrybuj

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie