Czym jest spór konsumencki?
Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich reguluje kwestie związane z:
- obowiązkami podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
- zasadami prowadzenia rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
- obowiązkami przedsiębiorców;
- zasadami prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
- zadaniami Prezesa UOKIK-u.
Spór konsumencki to spór pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, który wynika z zawartej z konsumentem umowy.
Jednakże należy pamiętać, że ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich uniemożliwia rozwiązywanie sporów wynikłych z:
- postępowań, w których spory są rozstrzygane przez osoby zatrudnione lub wynagradzane wyłącznie przez przedsiębiorcę, z którym spór jest toczony;
- postępowań reklamacyjnych, rozpatrywania skarg konsumentów przez przedsiębiorcę, a także bezpośrednich negocjacji między konsumentem a przedsiębiorcą;
- działań podejmowanych przez sąd w celu rozstrzygnięcia sporu w toku postępowania sądowego;
- pozasądowego rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami.
A jeśli chcesz wiedzieć, jakie są niedozwolone postanowienia wzorców umów w relacji konsument-przedsiębiorca, to przeczytaj ten artykuł.
Jak rozwiązać spór z konsumentem?
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich jest postępowaniem mającym na celu rozwiązanie sporu konsumenckiego i prowadzenie go zgodnie z zasadami określonymi w ustawie. Takie postępowanie może polegać na:
- Mediacji, czyli umożliwieniu zbliżenia stanowisk stron w celu polubownego rozwiązania sporu;
- Koncyliacji, czyli przedstawieniu stronom propozycji rozwiązania sporu;
- Arbitrażu, czyli rozstrzygnięciu sporu i narzuceniu stronom jego rozwiązania.
Kto rozwiązuje pozasądowe spory z konsumentem?
Pozasądowym rozwiązywaniem sporów z konsumentami zajmują się podmioty uprawnione, które są wpisane do rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK-u.
Wśród podmiotów uprawnionych należy wyróżnić:
- Rzecznika Finansowego;
- Sąd polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego;
- Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
- Koordynatora do spraw negocjacji działającego przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki;
- Rzecznika Praw Pasażera Kolei działający przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego;
- Rzecznika Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
- Inspekcję Handlową;
- Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumenckich;
- Izbę Gospodarki Elektronicznej;
- Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dot. żywności.
Jak wygląda rozwiązywanie sporów z konsumentem?
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów wszczyna się na wniosek:
- konsumenta albo
- przedsiębiorcy, jeśli przewiduje to regulamin postępowania przed danym podmiotem uprawnionym.
Wniosek powinien zawierać następujące elementy:
- oznaczenie stron postępowania (tj. wpisujemy przedsiębiorcę i konsumenta);
- określenie żądania;
- wskazanie rodzaju postępowania (tutaj wybór postępowania należy do wnioskodawcy);
- podpis wnioskodawcy.
Odmowa rozpatrzenia sporu
Podmiot uprawniony może odmówić rozpatrzenia sporu w sytuacjach wskazanych w regulaminie postępowania przed danym podmiotem uprawnionym, które mogą obejmować przypadki, takie jak:
- niepodjęcie próby kontaktu z drugą stroną i rozwiązania sporu przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
- spór jest błahy lub wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich spowoduje uciążliwości dla drugiej strony;
- sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez podmiot uprawniony, inny właściwy podmiot albo sąd;
- wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od ustalonych w regulaminie progów finansowych;
- wnioskodawca uchybił określonemu w regulaminie terminowi do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
- rozpatrzenie sporu spowodowałoby poważne zakłócenie działania podmiotu uprawnionego.
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzone jest w formie papierowej lub elektronicznej.
WAŻNE – regulamin postępowania przed danym podmiotem uprawnionym może w niektórych sytuacjach przewidywać wymóg osobistej obecności stron lub ich przedstawicieli.
Jedną z przesłanek uprawniających do odmowy rozpatrzenia sporu są progi finansowe (wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od ustalonych w regulaminie progów finansowych), przykładowo:
- Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki: wartość przedmiotu sporu wyższa niż 12 tys. zł; w przypadku sporów dotyczących kredytów hipotecznych wyższa niż 20 tys. zł.
- Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej: wartość przedmiotu sporu jest niższa od 20 zł w przypadku usługi telekomunikacyjnej i 10 zł w przypadku usługi pocztowej.
- Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego: wartość przedmiotu sporu jest niższa od 10 zł lub wyższa od 20 tys. zł.
- Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego: wartość przedmiotu sporu wynosi mniej niż 500 zł. Prezes Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego może postanowić o rozpoznaniu sprawy, której wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 500 zł w przypadku, gdy przemawia za tym szczególna zawiłość lub precedensowy charakter sprawy, a także gdy w sprawie pojawią się szczególnie istotne zagadnienie prawne lub zagadnienie dotyczące szerszego kręgu odbiorców rynku finansowego.
- Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki: wartość przedmiotu sporu jest niższa od 50 zł lub wyższa od 50 tys. zł.
- Izba Gospodarki Elektronicznej: wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 euro albo wyższa niż 5 tys. euro.
Obowiązki podmiotu uprawnionego w trakcie postępowania
Podmiot uprawniony w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich zobowiązany jest do:
- zapewnienia stronom możliwości udziału w postępowaniu, w tym:
- przedstawienia stanowisk, dokumentów i dowodów,
- dostępu do stanowisk, dokumentów i dowodów przedstawionych przez drugą stronę oraz opinii wydanych przez ekspertów, a także możliwość ustosunkowania się do nich;
- informowania stron postępowania o ich uprawnieniach;
- informowania stron na papierze lub innym trwałym nośniku o podjętym rozstrzygnięciu i jego uzasadnieniu.
Jeśli chodzi o sytuacje, gdzie mamy do czynienia z postępowaniami w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, w których podmiot uprawniony przedstawia stronom propozycję rozwiązania sporu, to podmiot uprawniony zobowiązany jest do:
- poinformowania stron (przed rozpoczęciem postępowania) o prawie do wycofania się z postępowania w każdym momencie;
- poinformowania strony przed wyrażeniem zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowaniem się do niej, że:
- mogą nie wyrazić zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub nie zastosować się do niej,
- udział w postępowaniu nie wyklucza możliwości dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym,
- przedstawiona propozycja rozwiązania sporu może różnić się od rozstrzygnięcia, jakie mogłoby zapaść w postępowaniu sądowym;
- informuje strony o prawnych skutkach wyrażenia zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowania się do niej;
- zapewnia stronom odpowiedni czas na wyrażenie zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowanie się do niej.
WAŻNE – strona postępowania na każdym etapie ma prawo do skorzystania z pomocy osób trzecich, w tym osób świadczących profesjonalną pomoc prawną.
Jeśli chodzi o termin rozstrzygnięcia sporu, to podmiot uprawniony zobowiązany jest do przedstawienia stronom w terminie 90 dni od dnia doręczenia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich wyniku zakończonego postępowania. Jeśli jednak postępowanie będzie szczególnie skomplikowane, to termin rozstrzygnięcia sporu może zostać przedłużony, o czym podmiot powinien poinformować strony.
Datą zakończenia postępowania jest dzień sporządzenia protokołu przebiegu tego postępowania, a protokół ten należy niezwłocznie doręczyć stronom.
WAŻNE – postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest co do zasady bezpłatne. Jednakże jeśli konsument złoży wniosek o podjęcie dodatkowych czynności (np. wykonanie ekspertyzy) w trakcie postępowania, to istnieje możliwość obciążenia konsumenta kosztami za podjęte czynności.
Obowiązki przedsiębiorcy wobec konsumenta
Do obowiązków przedsiębiorców należy:
- obowiązek informacyjny dotyczący poinformowania konsumentów o podmiocie uprawnionym, który jest właściwy dla tego przedsiębiorcy:
- informacja ta powinna zawierać co najmniej adres strony internetowej podmiotu uprawnionego;
- powinna być udostępniona w sposób zrozumiały i łatwo dostępny dla konsumenta, tj. na jego stronie internetowej przedsiębiorcy, o ile taką prowadzi bądź we wzorcach umów zawieranych z konsumentami, o ile przedsiębiorca takie stosuje;
- podejmowanie czynności przez przedsiębiorcę po nierozwiązaniu sporu w trybie reklamacji poprzez przekazanie konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku oświadczenia o:
- zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich albo zgodzie na udział w takim postępowaniu;
- odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Podsumowanie
Tryb pozasądowego rozwiązania sporu z konsumentem niesie niewątpliwie szereg korzyści dla przedsiębiorcy w postaci niskich kosztów postępowania i stosunkowo szybkiego jego rozwiązania. Warto również zapamiętać, że takie pozasądowe postępowanie jest dobrowolne i jego celem jest jego polubowne rozwiązanie.