Praca zdalna, mimo że do niedawna była przywilejem tylko freelancerów, staje się coraz popularniejsza bez względu na model zatrudnienia. Pracodawcy, którzy często korzystają z modelu outsourcingu pracowniczego, nie widzą już w niej zagrożeń, ale pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na to, że firmy powinny przyłożyć się do jej właściwej organizacji.
Praca zdalna a zadowolenie pracownika
Jak pokazują badania Kantar TNS, 95 proc. osób posiadających doświadczenie w pracy zdalnej ocenia ją pozytywnie. Pracownicy zdalni są zwykle bardziej zadowoleni ze swojej profesji (90%) niż osoby, które nie mają możliwości pracy w trybie home office (78%). Zwłaszcza Millenialsi i wchodząca na rynek pracy Generacja Z ceni sobie związane z tym modelem mobilność i elastyczność, co przekłada się na ich większą kreatywność. Home office to nie bowiem nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy przeznaczonych na dojazd, ale też sposób na walkę z rutyną.
Mimo całego wachlarza zalet, ma jednak również wady. Praca w tym systemie może być uciążliwa, jeśli osoby poza biurem, nie będą miały możliwości integracji z pozostałymi pracownikami. Wtedy trudno będzie im całkowicie zaangażować się w życie firmy, co naturalnie przełoży się na niski poziom zaufania.
Wdrożenie modelu pracy zdalnej
Największą barierą we wdrożeniu pracy zdalnej jest więc wprowadzenie zmian na poziomie organizacji przedsiębiorstwa, tj. uregulowania zasad, jakie obowiązują na home office, ale też zbudowania kultury opartej na zaufaniu i ocenie rezultatów. Kluczowa jest w tym sprawna komunikacja. Zarządzanie zespołem bez możliwości stałego śledzenia postępów w realizacji zadań i przekazywania bieżących informacji oraz brak relacji w przypadku niemożności bezpośrednich kontaktów będą ograniczać efektywność i motywację pracownika.
– Wprowadzenie home office nie jest łatwe organizacyjnie, ale zdecydowanie warte poświęconej uwagi. Trzeba dostosować do tego m.in. metody ewidencjonowania czasu pracy, czy organizację przepływu informacji. Warto mieć na uwadze fakt, że zgodnie z prognozami PWC, do 2020 r. połowę siły roboczej na świecie będą stanowili millenialsi. Możemy zatem przypuszczać, że trend pracy zdalnej będzie się upowszechniał
– mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska.
Wiele przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie mieszanego stylu pracy, w którym część zadań realizowana jest przez pracowników w biurze, a część w domu. Wdrożenie takiego systemu jest wygodne, zarówno dla zatrudnionych, jak i dla pracodawców. Według badania Kantar, 24 proc. pracowników raz na jakiś czas pracuje zdalnie. Korzystają z tej możliwości, podczas złego samopoczucia, gdy wolą zostać w domu lub w okresach okołoświątecznych.
O czym należy pamiętać organizując pracę zdalną?
Ważne jest jednak, by narzędzia takie jak Slack, pakiet Google czy TeamSpeak stały się standardowymi kanałami komunikacji. Jeśli tak będzie, pracownicy, którzy pracują w trybie home office, będą zawsze włączeni w obieg informacji, co zapobiegnie poczuciu wykluczenia.