|
|
2 minut czytania

Reklamacja w drodze rękojmi i gwarancji – obowiązki przedsiębiorcy

Jednym z praw konsumenta jest możliwość zareklamowania towaru. Reklamacja – niezależnie czy w formie rękojmi czy gwarancji – rodzi obowiązki po stronie sprzedawcy. Sprawdź, czym różnią się te dwie formy oraz jakie powodują konsekwencje!

reklamacja w formie rekojmi lub gwarancji

W sytuacji, gdy zakupiony towar ma wadę, nabywca ma prawo złożyć reklamację. W większości przypadków może on wybrać jedną z dwóch opcji – rękojmię (zawsze) lub gwarancję (o ile ta została udzielona). Co ważne, przedsiębiorca nie może zmienić decyzji nabywcy. Na czym polega każda z nich? Jakie obowiązki rodzi po stronie sprzedawcy?

Reklamacja w drodze rękojmi

Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne i prawne towaru. Dotyczy ona zarówno rzeczy nowych jak i używanych (zobacz więcej). Jest to ochrona konsumenta wynikająca wprost z ustawy (art. 556-576 Kodeksu cywilnego) – nie musi być zawarta w umowie między stronami. Co więcej, ta forma reklamacji ma charakter absolutny – niezależnie od swojej winy, sprzedawca nie może się z tej odpowiedzialności zwolnić, ani jej wyłączyć lub ograniczyć.

Odpowiedzialność sprzedawcy za towar może obejmować wadę, która istniała przed wydaniem rzeczy lub też taką, która powstała już po tym zdarzeniu, jednak z przyczyny tkwiącej już uprzednio w tej rzeczy.

Nabywca w ramach rękojmi może zażądać:

  • usunięcia wady,
  • obniżenia ceny,
  • naprawienia rzeczy,
  • odstąpienia od umowy.

Przedsiębiorca ma obowiązek rozpatrzyć reklamację w drodze rękojmi w ciągu 14 dni od jej zgłoszenia przez nabywcę. Co ważne, okres rękojmi wynosi 2 lata w przypadku rzeczy i 5 lat w przypadku nieruchomości (liczone od momentu wydania).

Reklamacja w drodze gwarancji

Zgodnie z art. 577 par. 1 oraz art. 577(1) konsument może złożyć reklamację także w drodze gwarancji. Nabywca ma jednak prawo skorzystać z tej formy tylko wówczas, gdy sprzedawca w momencie sprzedaży oświadczy, iż udziela gwarancji na dany towar (w dokumencie gwarancyjnym lub w reklamie dotyczącej danej rzeczy). Oświadczenie takie określa uprawnienia nabywcy oraz obowiązki sprzedawcy w momencie, gdy towar nie spełnia właściwości w nim określonych. Termin obowiązywania gwarancji określany jest bezpośrednio przez gwaranta (sprzedawcę lub producenta) – może wynosić nawet 10 lat.

Sprawdź, czym są tzw. klauzule niedozwolone!

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003