Przepisy powszechnie obowiązującego prawa przewidują dla nowego przedsiębiorcy wpisanego do CEIDG prawo do popełnienia błędu. O tym, na czym polega prawo do błędu i jakie warunki trzeba spełnić, aby z niego skorzystać, przeczytasz w poniższym artykule.
Zgodnie z przepisami prawa, jeśli mamy do czynienia z przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), który po raz pierwszy naruszy przepisy prawa związane z wykonywaną działalnością gospodarczą w okresie 12 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej albo zrobi to ponownie po upływie co najmniej 36 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia, a właściwy organ wszczyna w związku z tym naruszeniem postępowanie:
to przed nałożeniem na przedsiębiorcę grzywny w drodze mandatu karnego albo wymierzeniem mu administracyjnej kary pieniężnej organ ten wzywa, w drodze postanowienia, przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych naruszeń przepisów prawa oraz skutków tych naruszeń (jeżeli wystąpiły) w wyznaczonym przez siebie terminie.
Oznacza to, że w pierwszej kolejności organ wzywa przedsiębiorcę naruszającego prawo do usunięcia stwierdzonych naruszeń przepisów i skutków tych naruszeń, jeżeli takie skutki wystąpiły, a dopiero gdy przedsiębiorca nie wykonana zobowiązania wynikającego z wystosowanego do niego postanowienia, zostanie na niego nałożona kara.
WAŻNE — prawo do błędu dotyczy przedsiębiorców wpisanych do CEIDG (mogą być to osoby fizyczne wykonujące jednoosobową działalność gospodarczą albo osoby fizyczne prowadzące spółkę cywilną), którzy prowadzą działalność nie dłużej niż jeden rok. Prawo do błędu przysługuje wyłącznie wtedy, gdy działalność gospodarcza podejmowana jest po raz pierwszy i nie jest prowadzona dłużej niż rok, natomiast w przypadku gdy firma została zamknięta bądź zawieszona, takiemu przedsiębiorcy również przysługuje prawo do błędu, ale musi upłynąć okres co najmniej 36 miesięcy od dnia ostatniego zawieszenia lub zakończenia działalności.
Jeśli dojdzie do popełnienia błędu, a przedsiębiorca usunie stwierdzone naruszenia przepisów prawa oraz skutki tych naruszeń (o ile takie skutki wystąpiły) w wyznaczonym terminie, to:
Natomiast jeżeli przedsiębiorca sam, dobrowolnie (bez uprzedniego wezwania od właściwego organu) przestanie naruszać przepisy oraz usunie skutki naruszenia i powiadomi o tym odpowiedni organ, to również może uniknąć kary i otrzymać wyłącznie pouczenie.
Powyżej opisana kwestia, związana z możliwością otrzymania pouczenia, wiąże się z tak zwaną samokontrolą przedsiębiorcy. Oznacza to nic innego jak samodzielnie i dobrowolne:
W takim przypadku właściwy organ w drodze decyzji odstępuje od nałożenia na przedsiębiorcę lub wymierzenia mu administracyjnej kary pieniężnej i poprzestaje na pouczeniu.
Z kolei gdy przedsiębiorca dobrowolnie usunął naruszenia przepisów prawa, będące wykroczeniami lub wykroczeniami skarbowymi, oraz skutki tych naruszeń, jeżeli skutki takie wystąpiły jeszcze przed:
to organ nie nakłada na niego grzywny w drodze mandatu karnego.
`Jeżeli w związku z usuniętymi naruszeniami dochodzi do wszczęcia postępowania sądowego, sąd odstępuje od wymierzenia kary grzywny przedsiębiorcy, w przypadku gdy jej wysokość nie przekraczałaby maksymalnej wysokości kary grzywny, która mogłaby zostać nałożona w postępowaniu mandatowym.
Prawo do błędu nie przysługuje przedsiębiorcy, gdy:
Przesłanki odstąpienia od nałożenia lub wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej bądź od wymierzenia kary grzywny wobec przedsiębiorców:
Z prawa do popełnienia błędu nie może skorzystać ani osoba prawna, ani jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, ponieważ prawo to przysługuje wyłącznie osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą albo osobom fizycznym prowadzącym spółkę cywilną. Co szczególnie istotne, z prawa do błędu można skorzystać tylko raz. Dlatego jeżeli przedsiębiorca wpisany do CEIDG naruszy przepisy prawa związane z wykonywaną działalnością gospodarczą, to może je usunąć i skorzystać z instytucji prawa do błędu, co skutkować będzie otrzymaniem kary albo pouczenia.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!