|
|
2 minut czytania

Prawo kraju konsumenta czy polskie?

Sprzedajesz towary za granicę? Sprawdź jakie prawa ma zagraniczny konsument.

prawa konsumenta
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą muszą posiadać nie tylko wiedzę na temat swojej firmy, ale znać szereg przepisów, których należy przestrzegać prowadząc firmą. Jednym z bardzo istotnych praw są prawa konsumenckie. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to ma obowiązek przestrzegania tych zasad. Firmy, które dokonują dostaw również na rynki międzynarodowe powinny znać uregulowania, jakie ich obowiązują w tym temacie. W dzisiejszym artykule skupimy się na tej problematyce.

Jakie prawa ma konsument?

Konsumenci objęci są szeroko rozumianą ochroną, co zostało zagwarantowane ustawą. Przedsiębiorca, który prowadzi firmę przez internet, ma obowiązek poinformować konsumenta o:
  • podstawowych cechach towaru lub usługi,
  • cenie towaru lub usługi wraz z kwotą podatku VAT,
  • opłatach za usługi dostarczenia przesyłki i dodatkowych kosztach,
  • sposobie zapłaty,
  • formach dostawy towaru lub realizacji usługi,
  • procedurach reklamacyjnych,
  • warunkach odstąpienia od umowy,
  • kosztach zwrotu w przypadku odstąpienia od umowy.
Prawa konsumenta muszą być respektowane przez wszystkich przedsiębiorców i obejmują one zarówno nabywcę z Polski jak i z zagranicy.

Jakie prawa ma konsument z zagranicy?

Osoba fizyczna na prawach konsumenta, która dokonuje zakupu towarów lub usług w innym kraju objęta jest takimi prawami jak konsumenci z tego kraju. Dodatkowo jeżeli okazałoby się, że przepisy konsumenckie w kraju nabywcy są dla niego korzystniejsze, wówczas polski przedsiębiorca musi sprostać tym wymaganiom. Obecnie dużo się mówi o nowych zasadach handlu z Wielką Brytanią. Posługując się tym przykładem, jeżeli w GB konsumentowi będą przysługiwały dłuższe terminy na zwrot towaru, to polski przedsiębiorca musi się zastosować do tych zasad. Oczywiście prawo działa w dwie strony. Polski konsument, dokonując zakupów w Wielkiej Brytanii jest objęty ochroną na takich samych zasadach jak brytyjski konsument. Na razie Wielka Brytania nie zmieniła przepisów konsumenckich, w dalszym ciągu obowiązują zasady unijne. Należy jednak pamiętać, że to jest dopiero początkowa faza obowiązywania zmian po wyjściu GB z UE. Dlatego też należy mieć na uwadze, że może się to zmienić. Nie pozostaje nic innego jak na bieżąco śledzić ustalenia pomiędzy GB a UE. Przedsiębiorca, który zdecyduje się wejść na rynki poza UE, nie chodzi tylko o Wielką Brytanię, powinien dodatkowo sprawdzić, czy nie zostały podpisane jakieś umowy/porozumienia odnośnie praw konsumenta pomiędzy UE lub Polską a krajem trzecim, z którym przeprowadza transakcję. Niezależnie od powyższych ustaleń, polski dostawca powinien mieć świadomość, że:
Konsument z zagranicy nabywający towary lub usługi od firmy z Polski będzie objęty takim prawem konsumenckim, które jest dla niego atrakcyjniejsze, a sprzedawca musi je respektować.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003