Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą muszą posiadać nie tylko wiedzę na temat swojej firmy, ale znać szereg przepisów, których należy przestrzegać prowadząc firmą. Jednym z bardzo istotnych praw są prawa konsumenckie. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to ma obowiązek przestrzegania tych zasad. Firmy, które dokonują dostaw również na rynki międzynarodowe powinny znać uregulowania, jakie ich obowiązują w tym temacie. W dzisiejszym artykule skupimy się na tej problematyce.
Jakie prawa ma konsument?
Konsumenci objęci są szeroko rozumianą ochroną, co zostało zagwarantowane ustawą. Przedsiębiorca, który prowadzi firmę przez internet, ma obowiązek poinformować konsumenta o:
- podstawowych cechach towaru lub usługi,
- cenie towaru lub usługi wraz z kwotą podatku VAT,
- opłatach za usługi dostarczenia przesyłki i dodatkowych kosztach,
- sposobie zapłaty,
- formach dostawy towaru lub realizacji usługi,
- procedurach reklamacyjnych,
- warunkach odstąpienia od umowy,
- kosztach zwrotu w przypadku odstąpienia od umowy.
Prawa konsumenta muszą być respektowane przez wszystkich przedsiębiorców i obejmują one zarówno nabywcę z Polski jak i z zagranicy.
Jakie prawa ma konsument z zagranicy?
Osoba fizyczna na prawach konsumenta, która dokonuje zakupu towarów lub usług w innym kraju objęta jest takimi prawami jak konsumenci z tego kraju. Dodatkowo jeżeli okazałoby się, że przepisy konsumenckie w kraju nabywcy są dla niego korzystniejsze, wówczas polski przedsiębiorca musi sprostać tym wymaganiom.
Obecnie dużo się mówi o
nowych zasadach handlu z Wielką Brytanią. Posługując się tym przykładem, jeżeli w GB konsumentowi będą przysługiwały dłuższe terminy na zwrot towaru, to polski przedsiębiorca musi się zastosować do tych zasad.
Oczywiście prawo działa w dwie strony. Polski konsument, dokonując zakupów w Wielkiej Brytanii jest objęty ochroną na takich samych zasadach jak brytyjski konsument. Na razie Wielka Brytania nie zmieniła przepisów konsumenckich, w dalszym ciągu obowiązują zasady unijne. Należy jednak pamiętać, że to jest dopiero początkowa faza obowiązywania zmian po wyjściu GB z UE. Dlatego też należy mieć na uwadze, że może się to zmienić. Nie pozostaje nic innego jak na bieżąco śledzić ustalenia pomiędzy GB a UE.
Przedsiębiorca, który zdecyduje się wejść na rynki poza UE, nie chodzi tylko o Wielką Brytanię, powinien dodatkowo sprawdzić, czy nie zostały podpisane jakieś umowy/porozumienia odnośnie praw konsumenta pomiędzy UE lub Polską a krajem trzecim, z którym przeprowadza transakcję. Niezależnie od powyższych ustaleń, polski dostawca powinien mieć świadomość, że:
Konsument z zagranicy nabywający towary lub usługi od firmy z Polski będzie objęty takim prawem konsumenckim, które jest dla niego atrakcyjniejsze, a sprzedawca musi je respektować.