Prowadzisz usługi marketingowe i nie osiągasz z tego tytułu wysokich dochodów? Zwróć zatem uwagę na ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, która zawiera pojęcie podatnika zwolnionego od podatku VAT. Zwolnienie to obejmuje właśnie podmioty, które osiągają niskie dochody, a mianowicie u których wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Pamiętaj, że nie tracisz wówczas statusu podatnika, tylko korzystasz na mocy ustawy o VAT z preferencji z uwagi na osiągane niskie dochody. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule.
Co do zasady zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Zwalnia się również od podatku od towarów i usług sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy o VAT).
W art. 113 ust. 13 Ustawa o VAT nie wskazano usług marketingowych jako wyłączonych ze zwolnienia podmiotowego z VAT.
1) dokonujących dostaw:
2) świadczących usługi:
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Tym samym powyższy przepis stanowi, że zwolnień, o których mowa w ustępie 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa co do zasady nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Przepis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT nie wymienia w swym katalogu usługi marketingowej czy też doradztwa marketingowego. W punkcie 2 lit. b analizowanego przepisu wyłącznie jest mowa o doradztwie, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Doradztwo, to nic innego jak świadczenie usług podejmowane zazwyczaj przez wyspecjalizowany w danej dziedzinie podmiot polegające na udzieleniu porad lub opinii czy też opracowaniu strategii w zakresie postępowania.
Przykładowo, w piśmie z dnia 9 kwietnia 2015 r., wydanym przez Ministerstwo Finansów, nr PT3.8101.2.2015.AEW.1 wskazano, że Termin “doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem “doradcy” należy rozumieć tego, “kto udziela porad”. Natomiast “doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza “udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym “doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat usług doradczych, to przeczytaj ten artykuł.
Z kolei zgodnie z Encyklopedią Zarządzania usługi marketingowe, to szereg działań marketingowych związanych z sektorem usług.
Wśród czynności wchodzących w skład usługi marketingowej można zaliczyć czynności takie jak:
Tym samym, jeśli podmiot będzie zajmować się usługami marketingowymi w postaci przykładowo prowadzeniem profili klientów w social mediach, koordynowaniem projektów marketingowych, czy też tworzeniem tekstów reklamowych, to nie można będzie ich zaliczyć do szeroko rozumianego pojęcia doradztwa.
– usługi marketingowe nie wpisują się w pojęcie doradztwa, o którym mowa w Ustawie o VAT, albowiem faktyczny zakres usług nie obejmuje czynności doradczych, a wyłącznie usługi w postaci koordynowania przykładowo strategii marketingowych.
Wobec czego, jeśli podmiot będzie wykonywać usługi marketingowe takie jak prowadzeniem profili klientów w social mediach czy też koordynowaniem projektów marketingowych, a wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł, przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, jak również sprzedaż nie przekroczy w latach następnych kwoty 200 000 zł, to będzie mógł korzystać ze zwolnienia w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie art. 113 ust. 9 oraz w latach następnych na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Podpisałeś umowę na świadczenie usług w mediach społecznościowych? Tutaj sprawdzisz, jak powinny być rozliczone takie przychody.
Warto jednak mieć na uwadze, że w momencie, gdy wartość sprzedaży przekroczy w proporcji kwotę 200 000 zł lub w latach następnych przekroczy 200 000 zł bądź działalność podmiotu będzie obejmować czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, to straci prawo do przedmiotowego zwolnienia podmiotowego.
Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w:
Jeśli prowadzisz firmę, w której świadczysz usługi marketingowe możesz swobodnie korzystać ze zwolnienia z VAT, ale tylko pod warunkiem, że Twoja wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł, przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, jak również sprzedaż nie przekroczy w latach następnych kwoty 200 000 zł. Pamiętaj również, że masz również możliwość zrezygnowania ze zwolnienia z VAT i aby tego dokonać musisz zawiadomić o zamiarze rezygnacji właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
A jeśli zastanawiasz się czy pomimo uprzedniej rezygnacji ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w ubiegłych latach podatkowych będziesz mógł ponownie skorzystać z takiego zwolnienia? Jeśli tak, to przejdź do tego artykułu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!