Program Mój Prąd – na czym polega?
Celem programu Mój Prąd jest zwiększenie produkcji energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznych w Polsce oraz umożliwienie magazynowania tej energii, zarówno w formie elektrycznej, jak i cieplnej. Realizacja tych celów ma prowadzić do większego wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OZE) w budynkach jednorodzinnych.
Obecnie (na styczeń 2025) trwa szósty nabór (edycja) w programie Mój Prąd, na którym skupimy się w poniższym artykule.
Dla kogo program Mój Prąd w 2025?
Dofinansowanie w ramach programu Mój Prąd 6.0 jest przeznaczone dla prosumentów, którzy ponieśli wydatki na instalacje fotowoltaiczne po 1 stycznia 2021. Można tutaj wyróżnić trzy grupy odbiorców programu:
- Prosumenci rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej.
- Osoby rozliczające się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na system net-billing.
- Podmioty rozliczające się w systemie net-billing lub które zmieniły sposób rozliczania się na net-billing, i otrzymały dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej ze środków publicznych (m.in. z programu Mój Prąd, Czyste Powietrze, programów organizowanych przez gminy itd.), pod warunkiem, że:
- mikroinstalacja fotowoltaiczna została przyłączona i opłacona w okresie kwalifikowalności kosztów, czyli od 1 stycznia 2021 roku;
- do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie – magazyn energii lub magazyn ciepła.
Przypomnijmy, że w kontekście energetyki prosument to PROdukujący prąd konSUMENT — czyli każdy, kto produkuje prąd z odnawialnych źródeł energii (OZE) i jednocześnie zużywa go na własne potrzeby (producent i konsument w jednym).
Co obejmuje dofinansowanie z programu Mój Prąd?
Mój Prąd na lata 2024-2027 (nabór VI i kolejne) to dofinansowanie w formie dotacji na:
- zakup i montaż/transport mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 do 20 kW, dla osób fizycznych;
- zakup i montaż/transport urządzeń (magazynowanie ciepła, energii elektrycznej) wspierających autokonsumpcję wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacji PV.
Mikroinstalacje fotowoltaiczne
Do dofinansowania mogą zostać zgłoszone różne urządzenia, które można zakwalifikować do mikroinstalacji fotowoltaicznej. Są to m.in.:
- mikroinstalacje PV, które składają się z paneli fotowoltaicznych na dachach budynków lub na konstrukcjach gruntowych wraz z inwerterem (specjalistyczne urządzenie, odpowiadające za transformację pozyskiwanego z instalacji prądu stałego na prąd zmienny), umożliwiającym ładowanie magazynu energii, albo ładowanie magazynu energii i pracę w trybie wyspowym;
- mikroinstalacje PV, które składają się z paneli fotowoltaicznych z mikro inwerterami;
- wiaty, wiaty garażowe carporty (zadaszenie na samochód dodatkowo pokryte panelami fotowoltaicznymi) i tym podobne konstrukcje zawierające ogniwa PV;
- markizy składające się z ogniw PV tj. nowoczesne zadaszenia balkonów czy wejść, które produkują energię elektryczną;
- pokrycia dachowe z funkcją fotowoltaiczną – np. dachówki fotowoltaiczne;
- fotowoltaiczne zestawy balkonowe;
- inne urządzenia dopuszczone do użytku na terenie RP.
Wszystkie instalacje muszą być podłączone do sieci elektroenergetycznej, a urządzenia muszą być nowe.
Magazyn ciepła
Jako magazyn ciepła NFOŚiGW klasyfikuje:
- zasobnik c.w.u. zasilany przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny,
- zasobnik c.w.u. z grzałką elektryczną,
- bufory ciepła zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny,
- bufory ciepła z grzałką elektryczną,
- bufory ciepła wraz z zasobnikiem ciepła c.w.u. w formie jednego kompletnego urządzenia,
- pompy ciepła typu powietrze–woda (pompa ciepła do c.w.u. i zasobnik c.w.u.),
- pompa ciepła do c.w.u. ze zintegrowanym zasobnikiem.
Program Mój Prąd 6.0 nie obejmuje już dotacji na pompy ciepła (te, które nie są magazynami ciepła), ponieważ dostępne są inne programy, takie jak np. Czyste Powietrze, Moje Ciepło, czy programy gminne, które oferują dofinansowanie na te urządzenia.
Dofinansowanie Mój Prąd 2025 (nabór szósty) nie jest dostępne dla osób, które chcą tylko zwiększyć już istniejące instalacje, dla instalacji off-grid (niepodłączonych do sieci) oraz dla tych finansowanych w formie leasingu.
Wysokość dofinansowania
Maksymalne limity dotacji do instalacji fotowoltaicznej to:
- 6 tys. zł – do mikroinstalacji fotowoltaicznych bez magazynu energii elektrycznej lub magazynu ciepła, które zostały zgłoszone do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej do 31 lipca 2024 roku;
- 7 tys. zł – do instalacji z magazynem energii, które zostały zgłoszone do przyłączenia do sieci do 31 lipca 2024 roku;
- 7 tys. zł – do instalacji zgłoszonych do przyłączenia do sieci od 1 sierpnia 2024 roku, czyli od momentu, gdy magazyn energii lub ciepła jest warunkiem koniecznym ubiegania się o dotację.
Maksymalna wysokość dofinansowania do magazynów energii to:
- 5 tys.zł – do magazynów energii cieplnej o pojemność minimum 20 dm3;
- 16 tys. zł – do magazynów energii elektrycznej o minimalnej pojemności 2 kWh, który współpracuje z instalacją PV o mocy minimum 2 kW.
Łączna kwota dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, magazynu energii i magazynu ciepła może wynieść do 28 tys. zł. Nie może to być jednak więcej niż 50% kosztów kwalifikowanych.
Jakie warunki należy spełnić aby dostać dofinansowanie z programu Mój Prąd?
Aby uzyskać dofinansowanie do instalacji PV zgłoszonych do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej od 1 sierpnia 2024 roku konieczna jest inwestycja w magazyn energii elektrycznej lub/i magazyn ciepła. Moc takiej instalacji fotowoltaicznej może wynieść od 2 kW do 20 kW. Dla instalacji zgłoszonych do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej do 31 lipca 2024 r obowiązuje przedział mocy jak w naborach poprzednich: od 2 kW do 10 kW.
Pozostałe warunki:
- Okres kwalifikowania: od 1 stycznia 2021 roku (wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych, jak również przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą nastąpić w okresie od 1 stycznia 2021 roku do dnia złożenia wniosku).
- Mikroinstalacja PV zgłoszona do przyłączenia do sieci przed 1 sierpnia 2024 roku może zostać zgłoszona do dofinansowania bez urządzenia dodatkowego. Przedział mocy dla tych mikroinstalacji to od 2 kW do 10 kW.
- Mikroinstalacja PV zgłoszona do przyłączenia do sieci od 1 sierpnia 2024 roku może zostać zgłoszona do dofinansowania tylko pod warunkiem zgłoszenia urządzenia dodatkowego (magazynu energii i/ lub magazynu ciepła). Przedział mocy dla tych mikroinstalacji to od 2 kW do 20 kW.
Termin złożenia wniosku
Nabór wniosków dla szóstej edycji, czyli programu Mój Prąd na lata 2024–2027 trwa od 2 września 2024 roku do 6 marca 2025 lub do wyczerpania środków.
Można ubiegać się o dotację w ramach programu Mój Prąd 6.0, nawet jeśli zakup systemu fotowoltaicznego miał miejsce przed rozpoczęciem tego programu.
Jak złożyć wniosek?
Wnioski należy składać do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyłącznie przez Generator Wniosków o Dofinansowanie, po uprzednim zarejestrowaniu się. Następnie, należy się zalogować i – podczas tworzenia wniosku, wybrać kolejno:
- Wniosek o dofinansowanie ze środków krajowych
- Dziedzina: Mój Prąd
- Program priorytetowy: 4.3.3 Mój Prąd część 3) Program Mój Prąd na lata 2024-2027 (2024)
- Nabór: 4.3 Mój Prąd część 3) Program Mój Prąd na lata 2024–2027
- Konkurs: 25/NC/OA/4.3.3/2024/cz.3 MP 2024-2027 VI nabór 2024
Wniosek można podpisać i przesłać do Funduszu korzystając z dwóch sposobów:
- Podpisać profilem zaufanym ePUAP i wysłać elektronicznie z poziomu systemu generatora wniosków GWD.
- Podpisać cyfrowym podpisem kwalifikowanym i wysłać elektronicznie przez ePUAP z poziomu systemu generatora wniosków.
Po wysłaniu wniosku do NFOŚiGW, uzupełnia się metryczka wniosku. Jednocześnie na adres mailowy wskazany we wniosku, z platformy GWD wysyłany jest komunikat potwierdzający złożenie wniosku. Nie należy usuwać tych komunikatów ze skrzynki mailowej.
Jakie dokumenty dołączyć do wniosku?
Do wniosku Mój Prąd 6.0 należy dołączyć m.in poniższe dokumenty:
- Dokument potwierdzający złożenie zgłoszenia do Operatora Sieci Dystrybucyjnej o przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej. Może on mieć różną formę, ponieważ każdy Operator wydaje inny dokument potwierdzający datę zgłoszenia.
- Faktury VAT (lub paragony imienne) na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych urządzeń – magazynu energii i magazynu ciepła (jeżeli zostały wskazane).
- Dokumenty potwierdzające całkowite uregulowanie faktur. Mogą to być np.:
- potwierdzenia dokonania przelewu;
- dokumenty KP podpisane przez osobę przyjmująca płatność gotówkową;
- oświadczenie sprzedawcy o otrzymaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu, kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości;
- oświadczenie Wnioskodawcy o dokonaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu (faktury lub paragonu imiennego dołączonych do wniosku) kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości.
- Dokument potwierdzający konto bankowe, które podano we wniosku o dofinansowanie i należące do Wnioskodawcy. Może to być:
- bankowe zaświadczenie o posiadaniu konta;
- kopia dowolnego przelewu z tego konta;
- UWAGA: oświadczenia Wnioskodawcy potwierdzające numer konta bankowego nie są akceptowane;
- jeśli wnioskodawca nie ma konta bankowego, to powinien załączyć oświadczenie – zgodę Wnioskodawcy na przelanie dofinansowania na konto innej osoby (np. członka rodziny), której numer konta bankowego wskazuje we wniosku.
- Zaświadczenie od Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Energii, w którym został zainstalowany.
- UWAGA! zaświadczenia OSD nie można zastąpić żadnym innym dokumentem np. zlecenie OT, warunki techniczne przyłączenia, aneks do umowy kompleksowej itd. Brak zaświadczenia OSD podczas oceny wniosku skutkować będzie odrzuceniem wniosku bez oceny pozostałych dokumentów.
- Jeśli osoba ubiegająca się o dofinansowanie nie otrzymała zaświadczenia OSD, powinna skontaktować się z Oddziałem Operatora.
Wszystkie dokumenty składane w programie „Mój Prąd” muszą mieć postać elektroniczną.
Wycofanie wniosku
Po przesłaniu wniosku do Funduszu przez GWD użytkownik ma możliwość rezygnacji z dofinansowania.
Po wycofaniu wniosku, można złożyć nowy wniosek w tym samym konkursie, o ile nabór nadal trwa. Nie można jednak wycofać wniosku, gdy jego status to „Po zawarciu umowy”. W przypadku omyłkowego wycofania wniosku po zamknięciu naboru, należy skontaktować się z koordynatorem programu Mój Prąd 6.0, wysyłając wiadomość na adres: mp6odwolanie@nfosigw.gov.pl.
Statystyki naborów Mój Prąd
źródło: mojprad.gov.pl
W ramach Programu Mój Prąd 6.0 przewiduje się, że 135 500 gospodarstw domowych zyska własną mikroinstalację fotowoltaiczną.