|
|
4 minut czytania

Projektowanie a własna działalność. Czy grafik może świadczyć usługi na NDG?

Prowadzenie kreatywnych biznesów wymaga dużej elastyczności na niemal każdej biznesowej płaszczyźnie.

grafik a działalność nierejestrowana

Działalność nierejestrowana - ifirma.pl

Oprócz samych pomysłów i skutecznego systemu przemieniania ich w realne produkty, kluczowym elementem staje się zatroszczenie o swoje przedsięwzięcie również od nieco bardziej formalnej strony, i tu gwarantując satysfakcjonujące ułatwienia.

Planujesz zająć się grafiką lub projektowaniem bardziej profesjonalnie? Tłumaczymy, dlaczego warto rozważyć opcję prowadzenia działalności nierejestrowanej.

Praca jako grafik

Zawód ten bazuje na tworzeniu różnego rodzaju projektów oraz grafik mających zarówno artystyczny, reklamowy, jak i użytkowy charakter. Współcześnie istnieje wiele specjalizacji, dzięki czemu każdy designer może znaleźć odpowiednią niszę dla swojego talentu.

Wielu grafików skupia się na kreowaniu materiałów na strony internetowe czy aplikacje mobilne, budowaniu logo, banerów reklamowych, ilustracji, a także innych materiałów marketingowych, czasami stając się nawet animatorami.

Samą grafikę komputerową coraz częściej postrzega się w kategoriach dziedziny łączącej informatykę, matematykę i sztukę. Taka kombinacja jest obecnie kluczowym elementem dla wielu branż, które masowo wykorzystują potencjał komputerowego projektowania do biznesowej ekspansji.

Szerokie zastosowanie grafiki komputerowej skutecznie przyciąga wciąż nowe uzdolnione osoby, które pragną się kształcić w tym kierunku. Jednak dobry grafik nie może bazować wyłącznie na wrodzonym talencie. Równie istotne jest posiadanie dobrze rozwiniętych umiejętności technicznych, które będą w stanie zapewnić maksymalne wykorzystanie potencjału kryjącego się w dostępnych programach graficznych.

Na tym etapie pojawia się więc pytanie, w jaki sposób najlepiej zdobyć tę wiedzę. Chociaż szablonową ścieżką kariery jest zakończenie szkoły i studiów z tej dziedziny, coraz częściej można spotkać się z grafikami, którzy szkolą się we własnym zakresie, korzystając z rozmaitych kursów, szkoleń czy innych dostępnych przykładowo w internecie materiałów (podcasty, blogi branżowe, filmiki szkoleniowe).

Równolegle, wraz z rozpoczęciem świadczenia usług na rzecz klientów, grafik komputerowy musi mieć na uwadze także inne kwestie, takie jak wybór formy działalności, rozliczenia podatkowe, czy szczególnie istotny w tej branży aspekt praw autorskich.

Grafik a działalność nierejestrowana

Nie każdy grafik ma obowiązek rejestrowania własnej działalności gospodarczej. W sytuacji gdy designer z prowadzonej działalności artystycznej osiąga przychód nieprzekraczający w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia oraz w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywał działalności gospodarczej, w pełni legalnym dla niego rozwiązaniem jest wybór działalności nierejestrowanej.

Graficy mogą świadczyć różnorodne usługi w ramach działalności nierejestrowanej. Do najczęściej oferowanych zalicza się:

  • tworzenie projektów graficznych (logo, ulotki, plakaty),
  • ilustracje,
  • animacje,
  • projekty stron internetowych,
  • konsultacje graficzne.

Sama specyfika projektowania sprawia, że działalność nierejestrowana staje się korzystną alternatywą dla grafików, którzy mogą w ten sposób zredukować ilość niezbędnych formalności, skupiając się na elastycznym zarabianiu na własnych umiejętnościach.

Jednak nawet wybór takiej formy działalności wciąż pozostawia dla designerów zestaw pewnych obowiązków. Pomimo licznych ułatwień koniecznością pozostaje prowadzenie ewidencji sprzedaży, rozliczanie działalności nierejestrowanej w zeznaniu rocznym PIT-36, respektowanie praw konsumenta, a także wystawianie odpowiednich dokumentów sprzedaży.

Działalność nierejestrowana dla grafika – dlaczego warto?

Udogodnienia, które niesie za sobą wybór działalności nierejestrowanej mogą świetnie sprawdzić się w zawodzie grafika, szczególnie gdy w najbliższym czasie planuje on działać na nieco mniejszą skalę, przykładowo w formie dodatkowego zajęcia.

Takie rozwiązanie to przede wszystkim redukcja formalności. Prowadzenie działalności nierejestrowanej wiąże się z mniejszą liczbą obowiązków formalnych. W efekcie grafik może realizować swoje zlecenia bez potrzeby zgłaszania się do urzędów, co zdecydowanie oszczędza czas i redukuje stres.

Kolejną zaletą jest większa elastyczność. Działalność nierejestrowana daje poszerzoną swobodę działania – designer może pracować na zlecenie, dostosowując godziny pracy do swoich potrzeb. Ma to szczególne zastosowanie w branży kreatywnej.

Równolegle łączy się to z możliwością odkrywania nowych nisz. Grafika stanowi dynamicznie zmieniającą się dziedzinę, co wpływa na wciąż pojawiające się w niej nowe specjalizacje. Działalność nierejestrowana pozwala na łatwe przestawienie się na różne usługi bez konieczności zmiany samej formy prowadzenia działalności.

Działalność nierejestrowana jest także idealna dla wolnych strzelców oraz osób, które są na początku swojej kariery i nie mają jeszcze stabilnych przychodów. Umożliwia to legalne zarobki bez ryzyka związania się z formalnościami.

Dodatkowo dopiero rozpoczynający swoją przygodę grafik zyskuje pewnego rodzaju szansę na testowanie rynku. Może on sprawdzić własne umiejętności w realu, budując portfolio bez konieczności komercyjnej rejestracji. To pozwala na zdobycie doświadczenia oraz pozyskanie pierwszych klientów.

W efekcie działalność nierejestrowana już od początku daje możliwość rozwijania osobistej markioraz kontaktów z klientami, co w szerszej perspektywie często prowadzi do jeszcze większych zleceń.

Podsumowanie

Branża kreatywna, do której zalicza się również projektowanie, wymaga zastosowania jak najbardziej elastycznych rozwiązań, także w kontekście doboru samej formy prowadzenia działalności. Dlatego też tak korzystną opcją dla grafików, szczególnie tych początkujących, staje się działalność nierejestrowana, która, po spełnieniu określonych warunków, umożliwia opłacalne przekształcenie pracy twórczej w biznes.

Autor ifirma.pl

Oliwia Józefowiak

Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Jako absolwentka Rachunkowości i Controllingu, przekłada zdobytą wiedzę również na praktyczne działania, które przybliża czytelnikom w formie efektywnych rozwiązań. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.

Komentarze czytelników
  1. 8 grudnia 2024 o 15:18
    Jarek

    Witam

    Co z ZUS? Podobno nawet na DN jeżeli świadczymy usługi, a projektowanie i grafika są usługą, nasz klient musi nas zgłosić do ZUS i odprowadzić składki. Proszę o komentarz w tej sprawie. Dziękuję

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003