Małe firmy zazwyczaj nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych. Zamiast tego mogą prowadzić tzw. małą księgowość, czyli księgowość uproszczoną. Co więcej, mogą ją prowadzić samodzielnie. Choć samodzielne prowadzenie księgowości może wydawać się skomplikowane, z dobrym programem księgowym staje się to łatwe i wygodne, nawet dla początkujących.
Prowadzenie księgowości w małej firmie polega przede wszystkim na wystawianiu faktur i rachunków, księgowaniu dokumentów – prowadzeniu ewidencji – oraz generowaniu deklaracji podatkowych i deklaracji do ZUS.
Podczas rejestracji firmy na druku CEIDG-1 przedsiębiorca wskazuje, w jakiej formie będzie opłacać podatek (na zasadach ogólnych, liniowo, jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartą podatkową) i zaznacza rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej.
W zależności od wyboru formy opodatkowania może rozliczać się z urzędem skarbowym przy pomocy Ewidencji przychodów (ryczałt) lub Księgi Przychodów i Rozchodów (skala podatkowa, podatek liniowy).
Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni z obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych w ciągu roku oraz wyliczania zaliczek na podatek dochodowy. Jest to najprostszy sposób rozliczenia przeznaczony dla niewielkich zakładów usługowych, wytwórczo-usługowych i handlowych.
Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowa
Przeczytaj: Ryczałt czy KPiR?
Poza Książką Przychodów i Rozchodów lub Ewidencją ryczałtu, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia dodatkowych ewidencji, np.:
Firma zarejestrowana do VAT musi dodatkowo prowadzić rejestr VAT i składać w urzędzie deklaracje VAT.
Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo
Sprawdź: Czy muszę rejestrować się do VAT?
Wszystkie ewidencje i dokumenty należy przechowywać przez co najmniej 5 lat od końca roku, w którym złożono zeznanie roczne za dany rok podatkowy.
Przedsiębiorcy mogą zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu online albo prowadzić ją samodzielnie, przy pomocy specjalnego programu księgowego. To bardzo wygodne i oszczędne rozwiązanie, korzystne szczególnie dla małych firm, którym zależy na ograniczeniu kosztów działalności.
Księgowość internetowa ifirma.pl to prosty program do prowadzenia księgowości, dzięki któremu przedsiębiorca może łatwo i wygodnie zarządzać wszystkimi procesami księgowymi i rozliczeniowymi w firmie. W ramach aplikacji przedsiębiorca wystawia faktury i rachunki oraz księguje dokumenty otrzymane od kontrahenta. Na ich podstawie generowana jest Książka Przychodów i Rozchodów lub Ewidencja przychodów. Oprócz automatycznego uzupełniania ewidencji program umożliwia generowanie i wysyłanie e-deklaracji do urzędu skarbowego i ZUSu bez wychodzenia z domu. Aplikacja jest też gotowa do współpracy z popularnymi platformami e-commerce i Allegro.
Użytkownicy ifirma.pl mogą w jednym miejscu:
Program do faktur – Darmowe konto
Program jest bardzo intuicyjny i łatwy w obsłudze. Z obsługą serwisu poradzi sobie osoba, która nie miała wcześniej nic wspólnego z księgowaniem. Ponadto, użytkownik nie musi znać się na zawiłych i co chwilę zmieniających się przepisach; czym jest JPK, kiedy wysyłać? Co musi znajdować się w pliku JPK_VAT, czy oznaczać faktury symbolem MPP – tego wszystkiego automatycznie dokonuje serwis za przedsiębiorcę. Program reaguje na bieżąco na nowe przepisy podatkowe informując o tym przedsiębiorców, aby poprawnie i zgodnie z przepisami mogli wypełnić obowiązki sprawozdawcze wobec fiskusa, na przykład umieści kod GTU w pliku przesyłanym do urzędu. Praca podatnika jest zminimalizowana i sprowadza się jedynie do wprowadzenia podstawowych informacji.
Aplikacja automatycznie księguje dokumenty i wylicza kwoty podatków do zapłacenia za przedsiębiorcę oraz przypomina mu o terminach płatności. W razie wątpliwości można korzystać ze wsparcia księgowych przez telefon, maila i czat internetowy, a także zamówić weryfikację prowadzonej dokumentacji.
W przypadku księgowości internetowej ifirma.pl miesięczny abonament wynosi 45 zł (przy płatności za 6 miesięcy, lub 54 zł przy płatności co miesiąc). Założenie konta i pierwsze 30 dni korzystania z serwisu są darmowe. Po tym czasie przedsiębiorca może wykupić abonament lub pozostać przy darmowym programie do faktur.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!