Zastanawiasz się nad rozpoczęciem działalności, ale gubisz się w gąszczu możliwości? Być może słyszałeś/-aś już o dropshippingu lub marketingu afiliacyjnym, ale nie jesteś przekonany/-a, czy to rozwiązanie dla Ciebie? W tym artykule wyjaśniamy specyfikę tych modeli biznesowych i podpowiadamy, który będzie bardziej opłacalny!
Dropshipping to model biznesowy polegający na realizacji zamówień, ale w nieco inny sposób niż w tradycyjnej sprzedaży internetowej. Mianowicie, sprzedawca nie posiada własnego magazynu czy zapasów, tylko kupuje towar od producenta bądź hurtowni. Jest pośrednikiem w całym procesie. Jego rola polega na zebraniu informacji o zamówieniu klienta, obsłudze płatności oraz przekazaniu danych do wysyłki dostawcy.
Dodatkowo powinien on dążyć do aktywnego pozyskiwania nowych klientów, zwiększać widoczność witryny internetowej i generować konwersję, które przełożą się następnie na wyższą sprzedaż i zyski firmy. W tym celu niezbędne będą m.in:
Jedną z najważniejszych decyzji, jakie musisz podjąć, podejmując się dropshippingu jest wybór odpowiedniego dostawcy. Od jego oferty, wiarygodności i skuteczności pełnionych usług w dużej mierze zależy powodzenie Twojego biznesu.
Chcąc zapoznać się dokładnie z oferowanymi towarami, musisz zarejestrować się w wybranej hurtowni. W większości przypadków możliwe jest to jedynie w przypadku prowadzenia własnej firmy i udostępnieniu podstawowych danych. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły i niektóre podmioty umożliwiają dropshipping działalnością nierejestrowanym.
Po uzyskaniu dostępu do platformy zapoznaj z cenami towarów. Warto jednak pamiętać, że nie są to ceny ostateczne i masz możliwość negocjacji – jeżeli osiągniesz dobre wyniki sprzedaży, a współpraca będzie układać się pomyślnie, możesz liczyć na korzystniejsze warunki.
Dropshipping może być dobrym pomysłem na działalność gospodarczą dla osób, które stawiają pierwsze kroki w branży lub chcą rozszerzyć swoją ofertę produktową.
Do zalet dropshippingu możemy zaliczyć:
Wydatki związane z magazynowaniem, zarządzaniem zapasami spoczywają na dostawcy. Natomiast koszty dropshippera obejmują zakup oprogramowania sklepu internetowego, opłatę prowizyjną za korzystanie z bramek płatności lub portali marketplace (Allegro, eBay itp.), działania marketingowe, regulacja zobowiązań podatkowych, obsługa księgowa, wypłaty dla pracowników (jeżeli takowych zatrudniamy).
Przekazując kwestię magazynowania i wysyłki towarów na osobę trzecią, wiele czynników ryzyka związanych z prowadzeniem sprzedaży internetowej znika. Oczywiście nie oznacza to, że ten model biznesowy jest pozbawiony wszelkich zagrożeń, dotyczą one innych aspektów. Więcej o możliwych ryzykach biznesu e-commerce oraz metodach ich analizy, znajdziesz w tym artykule!
Możesz prowadzić taką działalność z dowolnego miejsca – wystarczy, że będziesz mieć dostęp do Internetu i stały kontakt z klientami, dostawcami.
Współpracując z hurtownią, możesz wybierać różne kategorie produktów, które mogłyby sprawdzić się w Twoim sklepie internetowym. Dzięki temu masz możliwość sprawdzania skuteczności różnych opcji, a jeżeli coś nie przynosi oczekiwanych rezultatów – zmienić ofertę.
Marża zysku w dropshippingu jest stosunkowo niska, dlatego tak istotne jest napędzanie swojej sprzedaży i ilości zamówień poprzez zwiększenie popularności sklepu, promocję.
Aspekty, które stanowią zalety tego modelu, mogą nieść ze sobą pewne wyzwania. Niskie bariery wejścia i znikome ryzyko spowodował, że rynek e-commerce jest nasycony. Sprawia to, że coraz trudniej osiągnąć przewagę konkurencyjną. Zatem niezbędne będzie tutaj posiadanie wystarczających środków na promocję i opracowanie skutecznej strategii marketingowej.
Przekazując część obowiązków na inny podmiot, musisz liczyć się z możliwością wystąpienia błędów. Jednakże kontakt z klientem i rozwiązywanie ewentualnych problemów spoczywa już na Tobie.
Marketing afiliacyjny polega na współpracy pomiędzy reklamodawcą (firmą) a partnerem (osobą promującą produkty, markę za pomocą kanałów sprzedaży). Czasami w procesie bierze udział również sieć afiliacyjna, która pośredniczy w relacji pomiędzy dwiema wcześniej wspomnianymi stronami. Niezależnie od formy reklamy, musi w niej pojawić się link do strony reklamodawcy. Możesz umieszczać je w artykułach na swoim bloga, w newletterze do klientów lub nawet promować je na forach i mediach społecznościowych. Za sprzedaż, którą uda się osiągnąć, otrzymujesz prowizję.
Wszelkie opłaty administracyjne w sieciach afiliacyjnych pokrywa sprzedawca. Wydawca zwykle płaci tylko za stworzenie strony internetowej i opłatę serwera.
Po wygenerowaniu odpowiedniego linku do produktu lub usługi i wypromowaniu go możesz zacząć zarabiać na otrzymanej prowizji.
Wypłata z programu partnerskiego jest zwykle niższa niż dropshipping.
Zanim zaczniesz osiągać satysfakcjonujące przychody, może minąć nieco czasu. Jeśli umieszczasz linki na swojej stronie internetowej czy mediach społecznościowych, musisz również przygotować angażujące treści, które zachęcą do zakupienia promowanych produktów. Zdobycie zaufania odbiorców i przekształcenie go na realne działania jest czasochłonne.
Decyzja o tym, które rozwiązanie będzie korzystniejsze, zależy od Twoich oczekiwań i w jakim stopniu możesz się zaangażować. Większe zyski przyniesie Ci na pewno dropshipping, ponieważ masz wpływ na ceny produktów, ustalasz marżę zysku. Oczywiście, pod warunkiem, że uda Ci się rozpromować swój sklep wśród potencjalnych klientów. Nie jest to łatwe – obecnie jest to wysoce konkurencyjna branża.
W marketingu afiliacyjnym możesz liczyć jedynie na dochody z prowizji, które zwykle nie są wysokie. Z drugiej strony, wymaga znacznie mniej wysiłku i wkładu własnego niż dropshipping.
Oba sposoby są ciekawą alternatywą, mogą zapewnić Ci dochód pasywny. Ponadto będziesz mieć szansę zdobyć wiele, cennego doświadczenia, które będziesz mógł/mogła wykorzystać w wielu innych profesjach i branżach.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.