|
|
3 minut czytania

Jak udowodnić, że wydatek jest kosztem działalności gospodarczej?

Przepisy prawa podatkowego w dość jednoznaczny sposób wskazują, jakie warunki musi spełnić wydatek, by przedsiębiorca mógł uznać go za koszt uzyskania przychodu. Co ważne, to na właścicielu firmy ciąży obowiązek udowodnienia, że dany wydatek faktycznie jest związany z prowadzoną działalnością.

koszt

Przepisy prawa podatkowego w dość jednoznaczny sposób wskazują, jakie warunki musi spełnić wydatek, by przedsiębiorca mógł uznać go za koszt uzyskania przychodu. Co ważne, to na właścicielu firmy ciąży obowiązek udowodnienia, że dany wydatek faktycznie jest związany z prowadzoną działalnością.

Związek kosztu z przychodem

By możliwe było uznanie wydatku za koszt działalności gospodarczej, przedsiębiorca musi być w stanie wykazać związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym wydatkiem a przyszłym przychodem. Co to oznacza?

Przykładowo – właściciel firmy IT w kosztach uzyskania przychodu może ująć prenumeratę fachowych czasopism, dzięki którym będzie na bieżąco ze wszystkimi nowinkami. To z kolei może przełożyć się na wzrost jakości świadczonych przez niego usług i uzyskanego przychodu. Jeżeli ten sam przedsiębiorca zdecydowałby się na zakup prenumeraty czasopisma o motoryzacji, wówczas wydatek ten nie mógłby zostać zaliczony do kosztów działalności gospodarczej. Co do zasady nie da się bowiem wykazać racjonalnego związku między znajomością motoryzacji, a uzyskiwaniem przychodów ze świadczenia usług informatycznych.

Koszty uzyskania przychodu – dowód księgowy

Przedsiębiorcy powinni pamiętać także o właściwym udokumentowaniu ponoszonych wydatków. Podstawowym dowodem księgowym pozwalającym na zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodu jest faktura. Dopuszczalne są też inne dokumenty księgowe (jak polisa ubezpieczeniowa, rachunek, paragon) – ważne jest jednak, by za każdym razem były one:

  • rzetelne, czyli zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej,
  • kompletne, tj. zawierające niezbędne dane,
  • wolne od błędów rachunkowych.

Koszty uzyskania przychodu – dodatkowa dokumentacja

By udowodnić, że dany wydatek jest kosztem działalności gospodarczej warto zatroszczyć się także o dodatkowe dokumenty potwierdzające przebieg operacji gospodarczej (np. protokół z wykonania usługi) oraz fakt powiązania z prowadzoną działalnością (np. notatka ze spotkania z klientem w przypadku faktury za hotel).

Nie każdy wydatek to koszt uzyskania przychodu

Należy pamiętać, że nie każdy wydatek, nawet udokumentowany spełniającą wszystkie konieczne warunki fakturą i dokładnie opisany, będzie stanowił koszt uzyskania przychodu. W ustawach o PIT i CIT znajdziemy bowiem listę wydatków, których nie można uznać za związane z prowadzoną działalnością. Są to przykładowo:

  • prywatne wydatki przedsiębiorcy,
  • kary umowne,
  • koszty reprezentacji.

Sprawdź, w jakich sytuacjach podatek będzie stanowił koszt!

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Komentarze czytelników
  1. 22 maja 2017 o 16:46
    Oksana Strzelczyk

    Zastanawiam sie jak odliczyc koszty reprezentacyjne

  2. 23 maja 2017 o 07:20
    ifirma.pl

    W temacie kosztów reprezentacji zachęcamy do zapoznania się z artykułem: /poradnik-przedsiebiorcy/reprezentacja-i-reklama.html

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003