|
|
3 minut czytania

Przekazanie towarów na potrzeby reklamy

Nowelizacja ustawy VAT z kwietnia 2011 ujednoliciła zasady opodatkowania nieodpłatnej dostawy towarów lub świadczenia usług na potrzeby reklamy i reprezentacji.

towar przekazany nieodpłatnie
Obok gratisów niemieszczących się w definicji „prezentów o małej wartości”, które od 1 kwietnia 2011 r. podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, należy przypomnieć również, że podatek VAT naliczany jest także w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy.

Nieodpłatne przekazanie

Nowelizacja ustawy w tym zakresie ujednoliciła zasady opodatkowania nieodpłatnej dostawy towarów/świadczenia usług na potrzeby reklamy i reprezentacji. Dotychczas stanowiska w tym zakresie były podzielone – organy podatkowe uznawały, że transakcje te muszą być obciążone podatkiem VAT, przeciwne temu były sądy administracyjne. Obecnie nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, art. 7 ust. 2 (z wyłączeniem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przy ich nabyciu podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego), oraz odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 2 (przepis rozszerzony został o użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, a także wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Od 1 kwietnia zmiana ta powoduje opodatkowanie większej ilości przypadków nieodpłatnego świadczenia usług, czy dostawy towarów, m.in  przy przekazaniu lub zużyciu przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reklamy i reprezentacji.

Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania pod warunkiem prawa do odliczenia podatku przy nabyciu towaru lub usługi

W przypadku przekazania towarów zarówno w art. 7 ust. 2 jak i art. 8 ust. 2 pkt 1 taka transakcja podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Oznacza to, że w przypadku nabycia towaru od osoby, która do sprzedaży nie naliczyła podatku VAT (np. sprzedawca był nievatowcem i wystawił rachunek) nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Przy usługach nie ma wzmianki o prawie do odliczenia podatku VAT przy ich nabyciu – art. 8 ust. 2 pkt 2, stąd też zarówno przy nabyciu usługi od nievatowca jak i płatnika VAT, a następnie świadczenia tej usługi nieodpłatnie na cele związane z reprezentacją i reklamą, transakcja podlega opodatkowaniu VAT.

Dokumentowanie transakcji – faktura wewnętrzna

Nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy podatnik dokumentuje fakturą wewnętrzną (art. 106 ust. 7). W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów (art. 29 ust. 10). W przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika (art. 29 ust. 12). Za danym okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności określone w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 , fakturę wystawia w jednym egzemplarzu. Należny podatek VAT z faktury wewnętrznej wykazuje po stronie ewidencji sprzedaży VAT, oraz w deklaracji VAT-7.

Należny VAT kosztem uzyskania przychodów

Podatnik, który przekazuje lub zużywa towary lub świadczy usługi na potrzeby reprezentacji i reklamy obliczony podatek należny ma prawo zaliczyć w koszty uzyskania przychodów.
Podstawa prawna: Art. 23 ust. 1 pkt 43: kosztem uzyskania przychodów jest podatek należny – w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie