|
|
5 minut czytania

Przestój ekonomiczny a zmniejszenie wymiaru czasu pracy

Tarcza antykryzysowa wprowadziła różne możliwości związane z dofinansowaniem do wynagrodzeń pracowników. Jak wprowadzić konkretne rozwiązanie w swojej firmie? Czy można korzystać jednocześnie z przestoju i obniżenia wymiaru czasu pracy? Dowiedz się – przeczytaj artykuł.

likwidacja działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy borykają się w dobie pandemii ze znacznymi spadkami obrotów, brakiem nowych zamówień, a obecne zamówienia są już zrealizowane i dostarczone. Każdy przedsiębiorca zastanawia się co teraz zrobić, aby jego firma przetrwała ten trudny okres. Można ograniczać różne koszty poprzez redukcję etatów, ale pandemia w końcu kiedyś się skończy zaczną spływać nowe zamówienia, ale czy zwolnieni pracownicy wrócą? Przyuczenie nowego pracownika wymaga czasu i dodatkowych kosztów. Warto więc złożyć wniosek o dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników. I tu przed przedsiębiorcą stoi pierwsza ważna decyzja: czy zmniejszyć wymiar czasu pracy o 20%, czy też wprowadzić przestój ekonomiczny w firmie?

Na czym polega przestój ekonomiczny?

Najważniejsza informacja jest taka, że przy przestoju inaczej zwanym postojem nie zamykamy naszej firmy na kłódkę, a wszyscy nasi pracownicy są zwolnieni ze świadczenia pracy. Przy przestoju firma nadal ma obowiązek sprawozdawczy na przykład wysyłania deklaracji do ZUS, GUS (który teraz stał się nawet bardziej aktywny), a co najważniejsze firma może wciąż wystawiać faktury i sprzedawać swój towar, który wcześniej wyprodukowała.

Wojewódzkie Urzędy Pracy nakazują, aby w porozumieniu były wskazane warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że artykuł 81 Kodeksu Pracy mówi o tym, że w okresie przestoju pracownik powinien być gotowy do wykonywania pracy, a pracodawca może wezwać pracownika do wykonywania innej pracy.

Zaznaczyć należy, że nie można pracownikowi wypłacić mniej niż minimalna krajowa czyli 2600 brutto. Jeśli pracownik zarabiał już minimalną krajową to nie możemy jej obniżyć. We wniosku o dofinansowanie w ramach tarczy antykryzysowej wnioskujemy o dofinansowanie do kwoty 2600 brutto.

Przestój ekonomiczny dzięki tarczy antykryzysowej nie wymaga wypowiedzenia zmieniającego, dodatkowo daje pracodawcy możliwość zmniejszenia wynagrodzenia bez zgody pracownika. W mikro i małych przedsiębiorstwach pracownicy powinni wyłonić swojego przedstawiciela i z nim pracodawca powinien podpisać porozumienie o zmniejszeniu wynagrodzenia. W firmach, u których działają związki zawodowe pracodawca zawiera porozumienie z zakładową organizacją związkową. Zgoda każdego pracownika nie jest potrzebna. Zmiany można wprowadzić po porozumieniu z przedstawicielem pracowników czy związkami zawodowymi.

Mogą to być między innymi osoby zatrudnione w sklepach mieszczących się w galeriach handlowych czy pracownicy klubów i miejsc rozrywki. Pracodawca może wówczas obniżyć wynagrodzenie pracowników objętych przestojem ekonomicznym o 50%, przy czym nie może być ono niższe niż minimalne wynagrodzenie 2600 złotych brutto.

Na czym polega zmniejszenie wymiaru czasu pracy?

Możemy zmniejszyć wielkość wymiaru czasu pracy o 20%, a co za tym idzie również wynagrodzenie o 20%. I tu należy zwrócić uwagę na ważne sformułowanie, jak mówi art. 15g pkt 8 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych: “Wynagrodzenie z tytułu obniżonego wymiaru czasu pracy nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.” Jeżeli pracownik zarabia minimalną krajową to po wprowadzeniu obniżenia czasu pracy będzie zarabiał 2080 zł brutto.

Obniżenie wymiaru czasu pracy obowiązuje przez okres zawartego porozumienia z przedstawicielem pracowników. Wskazane rozwiązanie w ocenie ustawodawcy ma za zadanie ułatwić stopniowy powrót do pracy pracownikom.

Korzystając z tego rozwiązania pracodawca ma możliwość wprowadzić zmiany w czasie pracy pracowników przez okres 12 miesięcy poprzez:

  • umożliwienie zmiany czasu pracy: przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin; nieprzerwanego odpoczynku zostanie zmniejszony do 8 godzin (w Kodeksie Pracy jest 11 godzin); natomiast tygodniowy nieprzerwany odpoczynek zostanie zmniejszony jest do 32 godzin (w Kodeksie Pracy jest 35 godzin),
  • umożliwienie zmiany czasu pracy: pracodawca może również przedłużyć do 12 miesięcy okres rozliczeniowy (bez konieczności spełnienia przesłanek Kodeksu Pracy),
  • możliwość przedłużenia do 12 miesięcy okresu rozliczeniowego.

Zmniejszenie wymiaru czasu pracy dzięki tarczy antykryzysowej również jak przestój nie wymaga wypowiedzenia zmieniającego.

Czy oba świadczenia mogą wystąpić u jednego pracodawcy?

Tak mogą. Można je zamieniać, można wprowadzić obydwa, ale takie zmiany muszą dotyczyć całych miesięcy czyli:

  • w miesiącu kwietniu mamy mało zamówień pracownicy mają obniżony wymiar czasu pracy i o takie dofinansowanie wnioskujemy,
  • w miesiącach maj i czerwiec pracownicy są na postojowym i wnioskujemy o dofinansowanie do postojowego.
Nie można wprowadzić dwa tygodnie przestoju i dwa tygodnie obniżonego czasu pracy. Utrudnieniem jest to, że osobno musimy uzupełniać i wysyłać wniosek za miesiąc kwiecień czyli wniosek o obniżenie czasu pracy, a osobno wnioskować za maj i czerwiec czyli o przestój ekonomiczny.

Możemy też podzielić pracowników:

  • jedna grupa to osoby, które mają zmniejszony wymiar czasu pracy,
  • druga grupa to osoby które przebywają na postojowym.
Tu możemy wysłać jeden wniosek, ale w odpowiednich zakładkach w arkuszu excel (który należy załączyć do wniosku) należy wyszczególnić, którzy z pracowników są na przestojowym, a którzy mają zmniejszony wymiar czasu pracy.

Należy pamiętać, że żeby otrzymać dofinansowanie zarówno w zakresie przestoju, jak i obniżonego wymiaru czasu pracy, należy wypełnić odpowiedni wniosek.

Dowiedz się jakie zmiany wprowadziła tarcza 2.0.
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003