Jednym z najnowszych trendów w branży handlu internetowego jest tzw. Q-Commerce, którego wartość do 2025 roku wyceniana jest na 72 miliardy dolarów. Na czym ma polegać fenomen tego rozwiązania i w jaki sposób możesz już teraz zacząć wdrażać jego założenia w swojej firmie? Sprawdźmy!
Q-Commerce (inaczej Quick Commerce) to kolejna alternatywna obok handlu e-commerce i m-commerce. Jak łatwo zauważyć, wciąż pojawiające się zmiany w tej branży, świadczą o dynamice jej rozwoju. W tym przypadku Q-Commerce odnosi się do koncentracji na zapewnieniu ekspresowej dostawy do klienta, wydajności procesów i wciąż wysokiej jakości. Szacuje się, iż cały proces sprzedaży powinien zmieścić się w 24 godzinach. Zwykle mieszczą się one nawet w 30 minutach od momentu złożenia zamówienia. Dlaczego właśnie na ten aspekt zwraca się tak uwagę? Wynika to z faktu, że konsumenci w dużej mierze na tej podstawie, oceniają jakość obsługi i satysfakcję z zakupu.
Jakie są charakterystyczne cechy szybkiego handlu? Są to np.:
Jak każde rozwiązanie, posiada ono swoje plusy i minusy. Warto być świadomym wyzwań, które wiążą się ze wdrożeniem tej strategii, aby móc się na nie odpowiednio przygotować.
Jeśli uważasz, że ta alternatywa dla tradycyjnego handlu może sprawdzić się w Twoim biznesie, wprowadź następujące działania:
Jakie marki postanowiły już zacząć wdrażać w życie model Q-Commerce? Jako przykłady można przytoczyć największy sklep internetowy na świecie lub hiszpański start-up z branży szybkiego handlu – Amazon i Glovo.
Przedsiębiorstwo w 2022 roku przedstawiło swój sposób na szybszą i skuteczniejszą realizację zamówień klientów. Postanowiono wykorzystać do tego drony, które miałyby bezpłatnie dostarczać produkty codziennego użytku. Na ten moment usługa jest w fazie testowania na terenie Kalifornii i Teksasu. Jej premiera jest przewidziana na 2024 rok. Według założeń technologia ma umożliwić dostawy towarów do jedynie 30 minut od chwili złożenia zamówienia.
To aplikacja mobilna, która pozwala na zamówienie dostawy na życzenie np. jedzenia, zakupów, paczek kurierskich. Na obszarach miejskich, w ramach realizacji strategii Q-commerce zamówienia są realizowane w ciągu 30 minut. Pierwszym krajem, w którym nastąpił proces wdrażania usługi, była Hiszpania, aby w dalszej kolejności rozszerzać swój zasięg terytorialny. Plan obejmował także budowę tzw. dark stores, czyli dedykowanych magazynów służących do obsługi zamówień internetowych. Miało to pozwolić na maksymalne skrócenie czasu dostawy produktu.
Wydawać by się mogło, że wraz z dynamicznym rozwojem handlu elektronicznego, rozwiązanie takie jak Q-Commerce okaże się strzałem w dziesiątkę. Koncentracja na wysokiej jakości obsługi połączonej z błyskawiczną dostawą może faktycznie spełnić potrzeby współczesnych konsumentów i zyskać w najbliższych latach na popularności. Jest to zatem kierunek, którym prawdopodobnie warto się zainteresować i spróbować wdrożyć jego elementy do swojej strategii przedsiębiorstwa.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.