|
|
5 minut czytania

Q-Commerce – na czym polega alternatywa dla tradycyjnego handlu

Jednym z najnowszych trendów w branży handlu internetowego jest tzw. Q-Commerce, którego wartość do 2025 roku wyceniana jest na 72 miliardy dolarów. Na czym ma polegać fenomen tego rozwiązania i w jaki sposób możesz już teraz zacząć wdrażać jego założenia w swojej firmie? Sprawdźmy!

q-commerce

e-commerce

Na czym polega Q-Commerce?

Q-Commerce (inaczej Quick Commerce) to kolejna alternatywna obok handlu e-commerce i m-commerce. Jak łatwo zauważyć, wciąż pojawiające się zmiany w tej branży, świadczą o dynamice jej rozwoju. W tym przypadku Q-Commerce odnosi się do koncentracji na zapewnieniu ekspresowej dostawy do klienta, wydajności procesów i wciąż wysokiej jakości. Szacuje się, iż cały proces sprzedaży powinien zmieścić się w 24 godzinach. Zwykle mieszczą się one nawet w 30 minutach od momentu złożenia zamówienia. Dlaczego właśnie na ten aspekt zwraca się tak uwagę? Wynika to z faktu, że konsumenci w dużej mierze na tej podstawie, oceniają jakość obsługi i satysfakcję z zakupu.

Cechy Q-Commerce

Jakie są charakterystyczne cechy szybkiego handlu? Są to np.:

  • Konkretne towary – koncepcja ta była najchętniej adaptowana podczas pandemii koronawirusa i w przypadku mniejszych zamówień artykułów spożywczych lub leków. Dotyczy to również produktów o mniejszych rozmiarach, ponieważ takie są łatwiejsze do szybkiej kompletacji, wysyłki i dostarczenia do klienta;
  • Krótkie terminy – w tym modelu biznesowym określa się, iż realizacja zamówienia powinna trwać do poniżej godziny;
  • Wybrane lokalizacje – ze względu na specyfikę tego rozwiązania, jego wdrożenie możliwe jest jedynie w dostosowanych do tego przestrzeniach magazynowych i lokalizacjach (przeważnie na obszarach miejskich, centrach miast);
  • Dobrze rozplanowana logistyka – tak szybka realizacja zamówienia i dostarczenie towaru wymaga skutecznego zarządzania poszczególnymi procesami logistycznymi;
  • Szansa budowania przewagi konkurencyjnej i unikalnej propozycji sprzedaży (USP) – błyskawiczna dostawa może być elementem wyróżniającym firmę spośród innych podmiotów gospodarczych na rynku;
  • Dostarcza pozytywnego User Experience – szybki handel spełnia określoną potrzebę klientów (szybka i bezproblemowa dostawa), co zwiększa zadowolenie z usługi i lojalność wobec marki;
  • Możliwość śledzenia zamówienia w czasie rzeczywistym;
  • Jest stopniowo wprowadzany przez kluczowych graczy na rynku handlu elektronicznego np. Amazon i dostawa zamówień za pomocą dronów;
  • Coraz częściej do promocji Q-Commerce korzysta się z partnerstw na zasadzie marketingu afiliacyjnego we współpracy z influencerami;
  • Skupienie się na zrównoważonych rozwoju biznesu – obecnie jest to coraz istotniejszy element prowadzenia działalności, dlatego firmy działające w tej branży szukają rozwiązań, aby ich cele biznesowe były realizowane w duchu ekologii, troski o środowisko i społeczność np. stosowanie opakowań wielokrotnego użytku;
  • Nowe miejsca pracy – wraz ze wzrostem udziału w rynku, zwiększy się również zapotrzebowanie na pracowników w tej branży, w szczególności kierowców, dostarczających towar. Może również powstać popyt na pracowników zajmujących się kompleksową obsługą klienta i specjalistami z zakresu sprzedaży e-commerce.

Wyzwania Q-Commerce

Jak każde rozwiązanie, posiada ono swoje plusy i minusy. Warto być świadomym wyzwań, które wiążą się ze wdrożeniem tej strategii, aby móc się na nie odpowiednio przygotować.

  • Kwestią, której nie należy ignorować to fakt, że ze względu na duże zapotrzebowanie na błyskawiczną realizację dostaw, walka konkurencyjna będzie intensywna. Może to prowadzić w późniejszym czasie do wzrostu cen usługi (firmy będą chciały sobie zrekompensować mniejsze zyski) oraz obniżenie jakości usług (walka o klienta może przerodzić się w masowe przyjmowanie zamówień).
  • Bezpieczeństwo teleinformatyczne – firmy z branży opartej na handlu elektronicznej muszą liczyć się z zagrożeniami z zakresu cyberbezpieczeństwa. Bez fachowego oprogramowania i zastosowania środków zapobiegawczych może dojść do prób popełnienia przestępstwa. Przykładowo dane osobowe klientów, dostawców widniejące na kartach płatniczych lub w szczegółach transakcji mogą zostać wykradzione. To w efekcie może negatywnie odbić się na wizerunek nie tylko danej firmy, ale również całej gałęzi handlu Q-Commerce.

Jak wdrożyć model Q-Commerce?

Jeśli uważasz, że ta alternatywa dla tradycyjnego handlu może sprawdzić się w Twoim biznesie, wprowadź następujące działania:

  1. Upewnij się, że współpracujesz z zaufaną i rzetelną firmą kurierską. Jeśli nie, poszukaj takiej. To od niej zależy kluczowy element, jakim jest szybkość dostawy do klienta.
  2. Zwróć uwagę, na wydajne zarządzanie zapasami oraz dostosowanie magazynu w taki sposób, aby maksymalnie skracały czas zbierania zamówienia i jego wysyłki.
  3. Wprowadź automatyzację procesów magazynowych i sprzedażowych, aby zoptymalizować czas i zasoby niezbędne do realizacji dostaw.
  4. Zadbaj o aspekt wizualny i funkcjonalność strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Są to bowiem kanały komunikacji, które najprawdopodobniej dobrze się sprawdzą w tego rodzaju usłudze.
  5. Postaraj się skrócić ścieżkę zakupową klienta do minimum, aby nie zniechęcić go nadmiarem przekierowań. Dodatkowo zapewnij kilka rodzajów płatności (m.in. płatność ratalną lub odroczoną o 30 dni) i kilka sposobów dostawy towaru.

Q-Commerce w praktyce – przykłady firm

Jakie marki postanowiły już zacząć wdrażać w życie model Q-Commerce? Jako przykłady można przytoczyć największy sklep internetowy na świecie lub hiszpański start-up z branży szybkiego handlu – Amazon i Glovo.

Amazon

Przedsiębiorstwo w 2022 roku przedstawiło swój sposób na szybszą i skuteczniejszą realizację zamówień klientów. Postanowiono wykorzystać do tego drony, które miałyby bezpłatnie dostarczać produkty codziennego użytku. Na ten moment usługa jest w fazie testowania na terenie Kalifornii i Teksasu. Jej premiera jest przewidziana na 2024 rok. Według założeń technologia ma umożliwić dostawy towarów do jedynie 30 minut od chwili złożenia zamówienia.

Glovo

To aplikacja mobilna, która pozwala na zamówienie dostawy na życzenie np. jedzenia, zakupów, paczek kurierskich. Na obszarach miejskich, w ramach realizacji strategii Q-commerce zamówienia są realizowane w ciągu 30 minut. Pierwszym krajem, w którym nastąpił proces wdrażania usługi, była Hiszpania, aby w dalszej kolejności rozszerzać swój zasięg terytorialny. Plan obejmował także budowę tzw. dark stores, czyli dedykowanych magazynów służących do obsługi zamówień internetowych. Miało to pozwolić na maksymalne skrócenie czasu dostawy produktu.

Podsumowanie

Wydawać by się mogło, że wraz z dynamicznym rozwojem handlu elektronicznego, rozwiązanie takie jak Q-Commerce okaże się strzałem w dziesiątkę. Koncentracja na wysokiej jakości obsługi połączonej z błyskawiczną dostawą może faktycznie spełnić potrzeby współczesnych konsumentów i zyskać w najbliższych latach na popularności. Jest to zatem kierunek, którym prawdopodobnie warto się zainteresować i spróbować wdrożyć jego elementy do swojej strategii przedsiębiorstwa.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie