Rachunek VAT posiada każdy przedsiębiorca, który jest właścicielem konta bankowego założonego na potrzeby działalności gospodarczej. Wszyscy właściciele firmowych rachunków bankowych z dniem 1 lipca 2018 roku stali się również posiadaczami rachunku VAT. Obowiązek założenia takich rachunków spadł na banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe. Przedsiębiorcy nie musieli i nie muszą podejmować dodatkowych czynności, aby posiadać taki rachunek. Wszystkie te działania łączą się z tematyką mechanizmu podzielonej płatności (MPP), zwanego również split payment.
Jakich płatności można dokonywać z rachunku VAT do 31 października 2019 roku?
Ustawodawca wprowadził duże ograniczenia jeżeli chodzi o możliwość dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT. Jest to zamknięty katalog płatności, do których zalicza się między innymi:
- zapłata podatku VAT do urzędu skarbowego,
- zapłata kwoty VAT z faktury kosztowej,
- zwrot kwoty VAT na rzecz właściwego odbiorcy w sytuacji pomyłki po stronie wpłacającego,
- zwrot kwoty podatku VAT w przypadku wystawienia faktury korygującej,
- ściągnięcie egzekucyjne w przypadku posiadania zaległości w podatku VAT.
Płatności jakich można dokonywać z rachunku VAT od 1 listopada 2019 roku
W ustawie zmieniającej w art. 3, zapisano zmiany jakie znajdą się w ustawie Prawo bankowe i zaczną obowiązywać od 1 listopada 2019 roku.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców po zmianie przepisów można będzie regulować, poza podatkiem VAT kolejne zobowiązania budżetowe:
- podatek dochodowy od osób fizycznych,
- podatek dochodowy od osób prawnych,
- podatek akcyzowy,
- należności celne,
- ZUS,
- odsetek za zwłokę od powyższych należności.
Jest to na pewno korzystna i długo oczekiwana zmiana.
Zapłata jednym komunikatem przelewu za kilka faktur
W ustawie zmieniającej o VAT pojawił się nowy przepis, dzięki któremu będzie można dokonać zbiorczo zapłaty w mechanizmie podzielonej płatności wielu faktur wystawionych przez jednego dostawcę lub usługodawcę w pewnym okresie czasu. Mowa jest o okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc. Przez miesiąc należy rozumieć miesiąc kalendarzowy. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje płatności w MPP i opłaca każdą fakturę oddzielnie wówczas podaje numer konkretnej faktury.
W przypadku płatności zbiorczej w komunikacie przelewu pojawi się informacja o okresie, za jaki dokonywana jest płatność. Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na taki system zapłaty musi pamiętać, że w ten sposób zostaną uregulowane wszystkie płatności z danego okresu do tego konkretnego odbiorcy. Bez znaczenia będzie fakt, czy są one objęte obowiązkowym split payment czy też nie.
▲ wróć na początek