Blog ifirma.pl

Regulamin sklepu internetowego – gotowy wzór do pobrania!

|
|
7 minut czytania
Regulamin sklepu online to bardzo ważny e-dokument. Dlaczego? Ponieważ zawiera zbiór zasad, praw i obowiązków stron uczestniczących w świadczeniu usług drogą elektroniczną. Co więcej, ma on charakter informacyjny, ponieważ potencjalny klient musi wiedzieć (przed przystąpieniem do zawarcia umowy sprzedaży), na jakich warunkach będzie się odbywać ewentualny proces sprzedaży produktu i jakie ewentualnie przysługują mu uprawienia związane z nabytym towarem.

O tym, co powinien zawierać regulamin sklepu online, przeczytasz w poniższym artykule.

Czym jest regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego to zbiór zasad i norm korzystania ze e-sklepu. Jest on jednym z najważniejszych dokumentów w branży e-commerce, ponieważ klient przed zawarciem umowy sprzedaży towaru/usługi musi być w sposób jasny i zrozumiały poinformowany o treści swoich praw i obowiązków oraz obowiązkach spoczywających na sprzedawcy.

WAŻNE – regulamin sklepu internetowego to nic innego jak regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną

Podstawę prawną regulaminu stanowi przepis art. 8 ustawy z 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który mówi o tym, że utworzenie regulaminu jest jednym z obowiązków usługodawcy (tj. osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, prowadzącej działalność zarobkową lub zawodową polegającą na świadczeniu usługi drogą elektroniczną). Regulamin ten jest dokumentem, który powinien być udostępniony usługobiorcy w pierwszej kolejności, czyli przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną. Zapisy regulaminu są istotne z uwagi na to, że na jego podstawie świadczone będą usługi przez usługodawcę.

Regulamin ten udostępnia usługodawca nieodpłatnie:

  • przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług (nawet jeśli usługobiorca go nie żąda);
  • na żądanie usługobiorcy w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

Regulamin sklepu internetowego jako wzorzec umowy

Regulamin sklepu internetowego to tzw. wzorzec umowy, a warunkiem jego włączenia (w przypadku świadczenia usług drogą elektroniczną – regulaminu) do stosunku prawnego jest jego nieodpłatne doręczenie (udostępnienie) drugiej stronie umowy przed jej zawarciem. Jednakże należy pamiętać, że samo doręczenie (udostępnienie) usługobiorcy regulaminu nie prowadzi do zawarcia umowy, dopiero jej podpisanie albo dokonanie płatności (w zależności od warunków zawarcia umowy) rodzi skutki prawne, bowiem istotą regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną jest zawarcie w nim postanowień umownych, tzw. ogólnych warunków umów (postanowienie te będą wówczas zawarte w umowie o świadczenie usług drogą elektroniczną). Regulamin ten może zostać zaakceptowany albo nie.

Warto również zwrócić uwagę na przepisy cywilne, w szczególności przepis art. 66(1) Kodeksu cywilnego, który reguluje kwestie związane z ofertą w handlu elektronicznym. Jest to istotne, ponieważ § 1 ww. przepisu stanowi, że: „Oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie”.

Z powyższego przepisu wynika, że warunkiem związania ofertą jest jej niezwłoczne potwierdzenie, które powinno od razu nastąpić. Terminem początkowym jest złożenie oświadczenia zawierającego ofertę, tj. zgodnie z przepisem art. 61 § 2 wprowadzenie oferty do środka komunikacji elektronicznej tak, aby adresat miał możliwość zapoznać się z jej treścią, co oznacza, że oferta nie wiąże strony do momentu jej potwierdzenia. Bezskuteczny upływ terminu do potwierdzenia powoduje, że nie powstaje stan związania ofertą.

Z kolei przepis art. 66(1) § 2 Kodeksu cywilnego stanowi, że przedsiębiorca składający ofertę w postaci elektronicznej jest obowiązany przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę w sposób jednoznaczny i zrozumiały o:

  • czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy,
  • skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty,
  • zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy,
  • metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie,
  • językach, w których umowa może być zawarta,
  • kodeksach etycznych, które stosuje, oraz ich dostępności w postaci elektronicznej.

WAŻNE – gdy adresatem oświadczenia w postaci elektronicznej jest konsument zawierający umowę na odległość, to dodatkowo mogą znaleźć zastosowanie m.in. przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która przewiduje większą ochronę dla konsumenta, albowiem przewiduje liczne przedkontraktowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców oraz prawo odstąpienia od umowy przysługujące konsumentom

Klauzule niedozwolone we wzorcu umowy

W ramach ochrony konsumentów ustawodawca zakazał przedsiębiorcom stosowania we wzorcach umów zawieranych z konsumentami niedozwolonych postanowień umownych, o których mowa w art. 385(1) § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Z kolei katalog postanowień (klauzul) niedozwolonych został uregulowany w art. 385(3) Kodeksu cywilnego. Takimi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:

  • wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za szkody na osobie,
  • wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania,
  • wyłączają lub istotnie ograniczają potrącenie wierzytelności konsumenta z wierzytelnością drugiej strony,
  • przewidują postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy,
  • zezwalają kontrahentowi konsumenta na przeniesienie praw i przekazanie obowiązków wynikających z umowy bez zgody konsumenta,
  • uzależniają zawarcie umowy od przyrzeczenia przez konsumenta zawierania w przyszłości dalszych umów podobnego rodzaju;
  • uzależniają zawarcie, treść lub wykonanie umowy od zawarcia innej umowy, niemającej bezpośredniego związku z umową zawierającą oceniane postanowienie,
  • uzależniają spełnienie świadczenia od okoliczności zależnych tylko od woli kontrahenta konsumenta,
  • przyznają kontrahentowi konsumenta uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy,
  • uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie,
  • przyznają tylko kontrahentowi konsumenta uprawnienie do stwierdzania zgodności świadczenia z umową,
  • wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości lub części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania,
  • przewidują utratę prawa żądania zwrotu świadczenia konsumenta spełnionego wcześniej niż świadczenie kontrahenta, gdy strony wypowiadają, rozwiązują lub odstępują od umowy,
  • pozbawiają wyłącznie konsumenta uprawnienia do rozwiązania umowy, odstąpienia od niej lub jej wypowiedzenia,
  • zastrzegają dla kontrahenta konsumenta uprawnienie wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieoznaczony, bez wskazania ważnych przyczyn i stosownego terminu wypowiedzenia,
  • nakładają wyłącznie na konsumenta obowiązek zapłaty ustalonej sumy na wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania umowy,
  • nakładają na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od umowy, obowiązek zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego,
  • stanowią, że umowa zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile konsument, dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży przeciwnego oświadczenia,
  • przewidują wyłącznie dla kontrahenta konsumenta jednostronne uprawnienie do zmiany, bez ważnych przyczyn, istotnych cech świadczenia,
  • przewidują uprawnienie kontrahenta konsumenta do określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa odstąpienia od umowy,
  • uzależniają odpowiedzialność kontrahenta konsumenta od wykonania zobowiązań przez osoby, za pośrednictwem których kontrahent konsumenta zawiera umowę lub przy których pomocy wykonuje swoje zobowiązanie, albo uzależniają tę odpowiedzialność od spełnienia przez konsumenta nadmiernie uciążliwych formalności,
  • przewidują obowiązek wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez jego kontrahenta,
  • wyłączają jurysdykcję sądów polskich lub poddają sprawę pod rozstrzygnięcie sądu polubownego polskiego lub zagranicznego albo innego organu, a także narzucają rozpoznanie sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy.

WAŻNE – postanowienia, które są niedozwolone, a które zostały zawarte w umowie, nie wiążą konsumenta

Z kolei w przepisie art. 23a ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ustawodawca wprowadził zakaz stosowania we wzorcach umowy wykorzystywanych przy zawieraniu umów z konsumentami niedozwolonych postanowień umownych. Postępowanie w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone może być wszczęte przez Prezesa UOKiK wyłącznie z urzędu.

WAŻNE – we wzorcach umów zawieranych z konsumentami zakazane jest stosowanie niedozwolonych postanowień umownych. Zakaz ten wynika z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a katalog niedozwolonych postanowień umownych jest uregulowany w Kodeksie cywilnym.

Tym samym, tworząc regulamin sklepu internetowego, warto sprawdzić, czy dana klauzula nie jest przypadkiem niedozwolona. Rejestr klauzul niedozwolonych znajdziesz tutaj. https://www.rejestr.uokik.gov.pl/

Elementy regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną

Do najważniejszych elementów regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną należy:

  • określenie rodzaju i zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną (w tym miejscu należy wskazać rodzaj usług świadczonych przez usługodawcę w ramach swojej działalności i co się dokładnie na nie składa);
  • określenie warunków świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
    • wymagań technicznych niezbędnych do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca (np. wskazanie, jaki sprzęt, przeglądarka czy aplikacja służą do korzystania z usług);
    • zakazu dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
    • warunków zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną (wskazanie co doprowadza do zawarcia umowy i kiedy można ją np. wypowiedzieć);
    • trybu postępowania reklamacyjnego (jeśli usługa jest niezgodna z ofertą albo wadliwa, to konsument musi mieć prawo zareklamowania tejże usługi).

Powyższe elementy regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną są oczywiście takie same w regulaminie sklepu internetowego. Jednakże przekładając powyższe elementy na treść regulaminu e-sklepu, powinien on zawierać:

  • postanowienia ogólne,
  • definicje,
  • zasady korzystania ze sklepu internetowego,
  • usługi,
  • warunki zawarcia i rozwiązania umowy sprzedaży oraz prawo odstąpienia od umowy sprzedaży,
  • sposób dokonania płatności,
  • koszty, sposoby i terminy dostawy produktów,
  • tryb postępowania reklamacyjnego i gwarancyjnego,
  • pozasądowe sposoby rozstrzygania reklamacji i dochodzenia roszczeń,
  • ochronę danych osobowych,
  • postanowienia końcowe.

Wzór regulaminu sklepu internetowego

Wzór regulaminu sklepu internetowego możesz pobrać tutaj.

Podsumowanie

Regulamin sklepu internetowego to obowiązkowy dokument, który musi sporządzić sprzedawca. Taki regulamin musi być sporządzony z poszanowaniem przepisów prawa, być jasny i zrozumiały dla potencjalnego klienta i nie zawierać niedozwolonych klauzul umownych. Rzetelność jego sporządzenia jest o tyle ważna, albowiem zasadniczo jego treść pokrywa się z umową sprzedaży zawieranej w następnej kolejności.

Autor ifirma.pl

Adrianna Glapiak

Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie