Istnieje kilka dróg na założenie własnej działalności gospodarczej. Każda z nich sprowadza się jednak do złożenia jednego wniosku – CEIDG-1. Która z nich jest najlepsza i jak założyć firmę? Idąc z duchem czasu, Ministerstwo Finansów zdecydowało się w 2011 roku na uruchomienie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Dzięki temu posunięciu wszystkie dane dotyczące firm (już istniejących oraz nowo powstałych) zgromadzone zostały w jednym miejscu. Powstał też nowy sposób na rejestracje działalności gospodarczej.
Rejestracja firmy przez Internet
Sposób szybki i wygodny ponieważ – przynajmniej teoretycznie – rejestracja odbywa się bez wychodzenia z domu. Dzięki temu można oszczędzić czas, który normalnie zajmuje wizyta w urzędzie.
Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowaProfil zaufany, w przeciwieństwie do podpisu elektronicznego, jest darmowy. Można go stworzyć za pomocą strony epuap.gov.pl. Oznacza to, że wszelkich formalności dokonać można bez wychodzenia z domu.
Podsumowując, aby założyć firmę bez wychodzenia z domu:
- załóż profil zaufany na platformie ePUAP,
- załóż konto i wypełnij wniosek CEIDG-1 na stronie firma.gov.pl,
- poświadcz autentyczność wniosku przy pomocy profilu zaufanego.
Wypełnianie online wniosku CEIDG-1
Wypełnianie wniosku online tym się różni od rejestracji firmy online, że jest tylko etapem w procesie zakładania działalności. Wypełnienie formularza CEIDG-1 online nie jest równoznaczne z rejestracją działalności gospodarczej. Niemniej jest to sposób wygodny.
Zarówno wspomniany wcześniej serwis rządowy, jak również ifirma.pl, umożliwia wypełnienie wniosku CEIDG-1 przez Internet. To dobre rozwiązanie dla osób, które boją się problemów podczas wypełniania formularza. Dzięki systemowi pomocy, proces wprowadzania danych nie jest trudny.
Gotowy wniosek należy wydrukować, podpisać i dostarczyć do urzędu miasta lub gminy.
Wniosek CEIDG-1 w formie papierowej
Sposób tradycyjny, czyli ręczne wypełnienie druku CEIDG-1. Druk można pograć we wspomnianych wcześniej stron www. lub uzyskać w urzędzie miasta/gminy. Wypełniony i podpisany formularz należy złożyć w urzędzie. Tam dane z formularza zostaną wprowadzone do systemu CEIDG, a sam druk zostanie przekształcony we wniosek elektroniczny. Inaczej rzecz ujmując – wniosek CEIDG-1 zostanie wypełniony i złożony online przez urzędnika.
Ze względu na czas potrzebny na wizytę w urzędzie, papier zmarnowany na wydruk wniosku oraz podwójna pracę, którą wykonują rejestrujący firmę (wypełniając wniosek) oraz urzędnik (wprowadzając dane z wniosku do CEIDG), sposób 2 i 3 nie są najlepsze.
Proces rejestracji firmy w CEIDG jest darmowy, niezależnie od wybranego sposobu.