Reklama dźwignią handlu – niewątpliwie reklama jest narzędziem umożliwiającym podmiotom gospodarczym dotarcie do szerokiego grona adresatów, którzy po zapoznaniu się z przekazem handlowym są w stanie na tyle zainteresować się danym produktem, że ostatecznie dokonują jego zakupu. Jak zatem powinno się reklamować produkty, aby odbywało się to zgodnie z prawem?
O reklamie można przeczytać w kilku aktach prawnych, przykładowo w:
Tym samym, mając na uwadze powyższe, reklama:
Odnosząc się z kolei do reklamy w internecie, również możemy uznać, że jest to przekaz handlowy, który pochodzi od podmiotu prywatnego czy też publicznego w związku z jego działalnością gospodarczą, który ma na celu promocję jakiegoś produktu czy też marki i odbywa się w formie elektronicznej, z wykorzystaniem Internetu i technologii cyfrowej. Taka reklama również musi być zgodna z przepisami i nie może np. wprowadzać w błąd czy też ingerować w sferę prywatności itp.
Co więcej, należy pamiętać o tym, że w dniu 6 września 2022 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) opublikował wytyczne dotyczące oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych – „Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych”.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Od dnia opublikowania wytycznych osoby, które reklamują produkty czy usługi w mediach społecznościowych, muszą poinformować, że dana reklama stanowi właśnie reklamę, post jest dodany w ramach współpracy, albo jest autopromocją, jeśli promujemy nasz własny produkt.
Przykładowo, jeśli mamy influencera, który od marki kosmetycznej dostał do przetestowania i zareklamowania produkty kosmetyczne, to musi oznaczyć dodany przez siebie post jako materiał reklamowy. Natomiast jeśli kosmetyki zostały zakupione prywatnie przez tę osobę i ten influencer nie otrzymał jakichkolwiek korzyści materialnych za promocję tych produktów oraz nie jest związany umową z firmą kosmetyczną, to nie musi oznaczać faktu zareklamowania produktu, jeśli podzieli się rekomendacją w mediach społecznościowych.
Reklama przede wszystkim musi być zgodna z przepisami prawa – musi być zarówno skonstruowana tak, aby nie wprowadzała konsumenta w błąd oraz aby była uczciwa względem konkurencji.
Przykładowo czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
Jeśli chodzi o social media, to należy pamiętać, że np. na Instagramie nie wolno reklamować treści niezgodnych z zasadami platformy, takich jak: treści pornograficzne, nielegalne substancje, nielegalne usługi, przemoc, nienawiść, dyskryminacja, oszustwa, fałszywe informacje.
Dodatkowo należy pamiętać, że zgodna z prawem reklama nie może być:
Przedmiotem reklamy zasadniczo może być każda dziedzina życia, przykładowo:
Należy jednak pamiętać, że nie wolno reklamować:
Niewątpliwie reklama to skuteczne narzędzie do promocji danych towarów i usług. Stworzenie oryginalnej reklamy, która pozwoli się wyróżnić danej firmie na tle konkurencji, to niekiedy klucz do sukcesu. Niemniej należy pamiętać o pewnych zasadach nie tylko powszechnie i społecznie wymaganych, ale przede wszystkim tych uregulowanych przepisami prawa – w końcu ochrona konsumentów i utrzymanie uczciwej konkurencji to ważne założenia w polskim prawie i gospodarce.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.