Współcześnie stale powiększa się grupa zwolenników różnego rodzaju rękodzieła, motywując twórców produktów handmade do otwierania własnych biznesów.
Sprzedaż rękodzieła to ciekawy pomysł na dochodową działalność, która pozwoli połączyć pasję z finansowymi korzyściami. Jednak czy zawsze koniecznością jest zakładanie działalności gospodarczej?
Dążąc do zagwarantowania samej legalności sprzedaży rękodzieła, początkowo należy zapoznać się z dostępnymi formami prowadzenia takiej działalności. Bazując na obowiązujących regulacjach, każda działalność wytwórcza, w tym także rękodzieło, stanowi działalność gospodarczą, którą można prowadzić również bez konieczności jej rejestracji.
W efekcie, gdy rękodzielnik osiąga ze sprzedaży dochody nieprzekraczające 75% minimalnego wynagrodzenia, ma on pełne prawo do założenia działalności niezarejestrowanej. Obowiązek rejestracji, wraz z podaniem odpowiedniego numeru PKD , pojawia się dopiero w momencie przekroczenia określonego progu.
W takiej sytuacji osoba sprzedająca rękodzieło może zarejestrować działalność jako jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub spółkę prawa handlowego.
Planowanie otwarcia biznesu opartego na sprzedaży rękodzieła wymaga rozważenia kilku istotnych aspektów. Na samym początku warto zastanowić się nad samą skalą naszej działalności. Jeżeli rękodzielnik, bardziej niż o tworzeniu rozbudowanego przedsiębiorstwa, myśli o drobnej sprzedaży, może wybrać formę działalności niezarejestrowanej.
Takie rozwiązanie minimalizuje ogólny poziom ryzyka biznesowego, redukując konieczność dopełnienia wielu skomplikowanych formalności oraz prowadzenia złożonej księgowości. W rezultacie o wiele łatwiej jest przetestować daną wizję biznesową czy przemienić produkcję rękodzieła w pracę dodatkową.
Działalność nierejestrowana staje się więc dobrą opcją dla drobnych artystów, którzy, bardziej niż na dopełnianiu często nużących formalności, pragną skupić się na kreatywnym tworzeniu swoich dzieł. Dodatkowo działalność nierejestrowana nie rodzi obowiązku dokonania zgłoszenia w rejestrze przedsiębiorców czy rejestracji do ZUS-u, dzięki czemu nie trzeba odprowadzać składek czy składać deklaracji ubezpieczeniowych.
Sama sprzedaż rękodzieła może odbywać się za pośrednictwem zróżnicowanych kanałów. Tradycyjną formę sprzedaży stanowi tzw. handel na żywo. Wielu twórców decyduje się na wystawienie swoich produktów na różnego rodzaju targach, jarmarkach, wystawach czy festiwalach, gdzie potencjalni klienci mają szansę na bezpośrednie zapoznanie się z ofertą przed ostatecznym dokonaniem zakupu.
Jednak, nawet pomimo licznych zalet handlu stacjonarnego, w dobie dynamicznego rozwoju technologicznego, coraz większą popularnością cieszy się sprzedaż internetowa, która usprawnia dotarcie z produktami do zróżnicowanej grupy odbiorców. W efekcie, nawet przy działalności niezarejestrowanej, możliwe staje się prowadzenie własnego sklepu internetowego, który łatwo personalizować, korzystając z innowacyjnych oprogramowań.
Rękodzieło łatwo sprzedawać także za pośrednictwem różnego rodzaju mediów społecznościowych. W tym obszarze najczęściej wykorzystuje się potencjał relacji relacji live czy opcji marketplace. Ciekawą alternatywę stanowią również platformy sprzedażowe i serwisy aukcyjne, które każdego dnia są licznie odwiedzane przez użytkowników. Należy jednak pamiętać, że najczęściej łączy się to z koniecznością uiszczania dodatkowych opłat i prowizji na rzecz poszczególnych serwisów.
Wybór działalności niezarejestrowanej jest możliwy, gdy sprzedawane wyroby nie wymagają odpowiedniego pozwolenia, koncesji czy licencji, a także dopełnienia rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej. Równolegle nie mogą one podlegać obowiązkowemu VAT.
W kontekście rękodzieła najczęściej są to niewielkie produkty wytwarzane w formie DIY, jak na przykład zabawki, kartki okolicznościowe, ceramika, sztuczna biżuteria, personalizowana odzież, świece czy różnego rodzaju dekoracje.
Po spełnieniu podstawowych wytycznych jedynym ograniczeniem pozostaje tak naprawdę własna wyobraźnia. Kreatywne projekty, które twórca umiejętnie zaprezentuje, szybko znajdą grono zwolenników gotowych zapłacić za niepowtarzalne i własnoręcznie dopracowane w każdym detalu przedmioty.
Przeczytaj także: Handmade – jakie rękodzieło najlepiej się sprzedaje?
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.