Media społecznościowe stały się znakomitą platformą przepływu informacji. Służą już nie tylko jako miejsce swobodnej wymiany danych – ich złożona specyfika pozwala wykorzystywać je w celach biznesowych. Jednym z ciekawszych zastosowań jest realizacja z ich pomocą procesu rekrutacyjnego. Na przykładzie portalu Facebook można tę ideę niezwykle łatwo wdrożyć w życie. Przedstawiamy zatem, jak może wyglądać rekrutacja na Facebooku i co zrobić, by zwiększyć jej skuteczność.
Cztery sposoby na znalezienie kandydata idealnego – jak szukać kandydatów na Facebooku?
Spektrum funkcjonalności portalu Facebook jest sukcesywnie rozszerzane przez amerykańskich deweloperów. Opcje, jakie zostały zaimplementowane do serwisu w ciągu ostatnich lat, na dobre odmieniły oblicze tego medium społecznościowego. W Polsce z Facebooka korzysta już ponad 17 milionów użytkowników. Znacząca większość nich korzysta z portalu codziennie, wykorzystując go nie tylko do komunikacji ze znajomymi, ale także do szukania różnego rodzaju ogłoszeń. Ogromna rzesza internautów, skupiona w ramach jednego serwisu, stanowi najbogatszą bazę potencjalnych pracowników, których można zrekrutować do swojej firmy. Narzędzia, które zostały udostępnione przez Facebooka, pozwalają wyłuskać “pracowników idealnych” spełniających pożądane przez pracodawcę cechy. Istnieje kilka sposobów, dzięki którym rekrutacja na Facebooku będzie skuteczna.
Jak rekrutować na Facebooku? Załóż profil rekrutera
Świetnym rozwiązaniem, dotyczącym tego jak szukać kandydatów na Facebooku, jest założenie dedykowanego profilu rekrutera. Profil jest prywatną stroną osoby odpowiedzialnej za rekrutowanie w firmie. Musi być on zatem kompletny, uzupełniony i bogaty w szczegółowe treści. Tworzy się go poprzez skorzystanie z opcji dostępnej w prawym górnym rogu, po zalogowaniu się na swój prywatny profil. Z rozwijanego menu, widocznego po naciśnięciu znacznika “plus”, otworzy się przed nami możliwość utworzenia personalnej strony, która może spełniać rolę profilu rekrutera.
Dlaczego profil rekrutera jest ważny?
Jest to ważne przede wszystkim dlatego, iż osoby szukające pracy będą bezpośrednio trafiać na tę podstronę. Dedykowana strona powinna zostać opatrzona zdjęciem profilowym, fotografię w tle oraz opis najistotniejszych cech rekrutera. Warto zawrzeć informacje dotyczące ukończonych kursów, szkół, egzaminów. Uwiarygodni to w oczach przyszłego pracownika rzetelność oraz uczciwość osoby rekrutującej, która jest bezpośrednio kojarzona z pracodawcą.
Jak szukać pracowników na Facebooku? Przeglądaj autorskie zgłoszenia kandydatów
Od niedawna Facebook udostępnił opcję szukania ofert pracy dla każdego użytkownika zarejestrowanego w portalu społecznościowym. Funkcja ta dostępna jest w panelu znajdującym się w lewej części layoutu strony. Pod piktogramem “aktówki” ukryte są ogłoszenia o pracę, dostosowane do preferencji użytkownika.
Każdorazowo, w momencie wysłania zgłoszenia, kandydat proszony jest o zmotywowanie swojej prośby. Po zgłoszeniu się osoby chętnej automatycznie zostaje utworzone okno z konwersacją, między kandydatem a pracodawcą. Rekruter może przeglądać nadesłane zgłoszenia oraz wybrać te, które wydają mu się najbardziej trafne. Taka rekrutacja na Facebooku ma charakter bierny – pracodawca, po utworzeniu ogłoszenia o pracę, czeka, aż osoby chętne zgłoszą swój akces.
Rekrutacja na Facebooku a płatna reklama. Czy warto?
Opcjonalną metodą, dotyczącą tego jak rekrutować na Facebooku, jest wykupienie płatnej reklamy ogłoszenia o pracę. Będzie ona posiadać statyczną formę i zostanie wyświetlona jako tradycyjny, sponsorowany post.
Coraz częściej wykorzystuje się także techniki marketingowe, które mają zachęcić kandydatów do podjęcia interakcji. Warto skorzystać z tej możliwości i zamiast suchego tekstu, wstawić także krótki film video bądź folder ze zdjęciami. Niewątpliwą zaletą takiej formy rekrutacji jest możliwość ścisłego określenia grupy docelowej, do której trafi nasz post. Można zatem jeszcze w momencie projektowania reklamy, dokonać szczegółowej selekcji kandydatów, którym wyświetli się post.
Bezpłatne formy poszukiwania pracowników na Facebooku
Istnieją także darmowe sposoby na to, jak szukać pracowników na Facebooku. Polegają one na dodawaniu ogłoszeń na specjalnych grupach tematycznych. Grupy zrzeszają osoby, które szukają pracy lokalnie lub w konkretnym zawodzie. Taki sposób wymaga jednak większej aktywności osoby rekrutującej – bardzo często musi ona zostać zatwierdzona przez administratorów danej grupy, a post rekrutacyjny nie może posiadać cech spamu. Alternatywną metodą jest dodawanie ogłoszeń bezpłatnych bezpośrednio na firmowym fanpage’u. Minusem takiego rozwiązania jest znacznie mniejszy zasięg niż w przypadku ogłoszeń płatnych.