Przygoda z fotografią najczęściej zaczyna się od samej pasji. Co jednak, gdy pojawiają się pierwsze płatne zlecenia?
Czy każdy fotograf musi zakładać swoją firmę, czy może legalnie się rozwijać, prowadząc działalność nierejestrowaną?
Sama fotografia stanowi dziedzinę, która nieustannie zyskuje nowych zwolenników. Bez wątpienia łączy się to z faktem, że obecnie każdy tak naprawdę może robić zdjęcia, nawet nie posiadając wybitnie profesjonalnego sprzętu.
Jednak dostęp do urządzeń to nie wszystko, a praca w zawodzie wymaga od fotografów umiejętności, które należy wciąż rozwijać i udoskonalać. Ważnym elementem jest też opracowanie niezawodnej techniki sprawdzającej się przy zleceniach realizowanych w często różnych warunkach.
Rozbudowana grupa osób zajmujących się fotografią sprawia, że dość trudno trwale wybić się na rynku wśród silnej konkurencji. W tym ujęciu pomocne okazuje się odnalezienie swojej niszy twórczej. Najbardziej rozchwytywani są bowiem fotografowie, którzy specjalizują się w konkretnym obszarze. Skupienie się na przykład na fotografii przyrodniczej, eventowej, produktowej, reklamowej czy portretowej umożliwia precyzyjne dotarcie z ofertą do grupy docelowych klientów.
W efekcie, szukającym poszczególnych usług klientom, łatwiej będzie dotrzeć właśnie do Ciebie. Takie działania, już od początku działalności, umożliwiają kreowanie własnej marki, tworząc wizerunek specjalisty w konkretnej branży, który zadba o profesjonalny poziom realizacji zlecenia.
Wraz z pojawianiem się pierwszych płatnych sesji, nasuwają się pytania dotyczące samej legalności praktyk realizowanych w tym obszarze. Czy każdy fotograf powinien założyć własną działalność gospodarczą?
Kluczowe tutaj są okoliczności, w jakich fotograf pracuje, wykonując zlecane mu projekty. Decydujące znaczenie ma interpretacja przesłanek pomagających określić, czy aktywność fotografa jest na tyle stała i zorganizowana, by uznać ją za działalność gospodarczą.
Na tym etapie należy uwzględnić również zakres ponoszonego ryzyka gospodarczego. W sytuacji gdy fotograf wykonuje wyłącznie sporadyczne zlecenia, nie pracując na szeroką skalę, najczęściej nie prowadzi on działalności gospodarczej.
Na szczególną uwagę zasługuje tu jednak działalność nierejestrowana, której mianem określa się aktywność gospodarczą charakteryzującą się zasadniczymi cechami jednoosobowej działalności gospodarczej, formalnie jednak nie będącą tą działalnością. Przy czym najważniejszym ograniczeniem staje się limit przychodów – miesięczny limit przychodu z tytułu działalności nierejestrowanej nie może przekroczyć 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia.
W najprostszym ujęciu forma ta bazuje na ujawnieniu dochodów, jednak bez samej rejestracji działalności. Działalność nierejestrowana niesie więc za sobą wiele usprawnień, które znacznie ułatwiają biznesowy start. Prowadząc działalność nierejestrowaną, fotograf może legalnie świadczyć swoje usługi bez konieczności opłacania składek na ubezpieczenia społeczne czy prowadzenia pełnej księgowości.
Zdecydowanie największą zaletę stanowi samo ograniczenie formalności związanych z rozpoczęciem działalności, co przejawia się brakiem obowiązku zgłaszania działalności w CEIDG, Urzędzie Skarbowym oraz GUS. Nie ma także konieczności płacenia zaliczek na podatek dochodowy, a skomplikowaną księgowość można bez problemu zastąpić uproszczoną ewidencją sprzedaży.
Fotograf, który zdecydował się na prowadzenie działalności nierejestrowanej dysponuje pełnym zakresem możliwości przysługującym osobom wybierającym formę pełnej działalności gospodarczej. Oczywiście wymogiem jest tutaj zmieszczenie się w określonym limicie przychodów.
Do czego jest więc uprawniony fotograf realizujący zlecenia w ramach działalności nierejestrowanej? Może on normalnie wystawiać rachunki, promować działania, zarówno w realu, jak i w internecie, a także budować świadomość i rozpoznawalność własnej marki na rynku.
Jednak, nawet w obliczu licznych ułatwień, należy pamiętać o podstawowych obowiązkach – fotograf z działalnością nierejestrowaną musi prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży (umożliwiającą bieżące kontrolowanie limitów) oraz rozliczać przychody z tej działalności w zeznaniu rocznym PIT-36. Dodatkowo, w razie żądania kupującego, koniecznością staje się wystawienie odpowiedniej faktury.
A co dzieje się w momencie przekroczenia limitu? Taka sytuacja rodzi obowiązek założenia działalności gospodarczej, rejestrując ją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), przy czym musi to nastąpić w ciągu 7 dni od samego dnia przekroczenia limitu.
Zważając na specyfikę zawodu fotografa, działalność nierejestrowana stanowi ciekawą alternatywę do osób z tej branży. Często, początkowo traktowana wyłącznie jako hobby fotografia, z czasem staje się dodatkowym źródłem dochodów, nadając realizowanym w tym obszarze działaniom bardziej profesjonalny charakter.
Jednak rzadkością jest, by dopiero rozpoczęta działalność fotograficzna od razu osiągnęła stabilny i w pełni satysfakcjonujący poziom przychodów. Na tym etapie z pomocą przychodzi działalność nierejestrowana, która pozwala w komfortowych warunkach podjąć próbę zaistnienia na rynku, bez konieczności dopełniania często skomplikowanych formalności łączących się z procesem rejestracji działalności gospodarczej.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!