|
|
2 minut czytania

Śmierć przedsiębiorcy a zeznanie roczne – czy trzeba je składać?

Jesteś spadkobiercą zmarłego przedsiębiorcy? Sprawdź czy musisz składać za niego zeznanie roczne.

rozliczenie roczne po śmierci przedsiębiorcy

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek po zakończonym roku podatkowym przygotować i złożyć zeznanie roczne. Forma rozliczenia uzależniona jest od wybranej formy opodatkowania dochodów. W przypadku śmierci właściciela firmy rozliczenie roczne wygląda nieco inaczej i o tym będzie niniejsza publikacja.

Co się dzieje z numerem NIP w przypadku śmierci przedsiębiorcy?

Organy prowadzące ewidencję ludności po otrzymaniu aktu zgonu powiadamiają o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Zgodnie z ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników NIP nadany podatnikowi w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika wygasa, z wyjątkiem sytuacji, gdy dojdzie do ustanowienia zarządcy sukcesyjnego. Brak aktywnego numeru identyfikacji podatkowej powoduje wygaśnięcie z mocy prawa bytu materialnego firmy, a więc firma przestaje istnieć.

Czy można złożyć zeznanie roczne po śmierci przedsiębiorcy?

W tak trudnym momencie, jakim jest śmierć osoby bliskiej, najczęściej niespodziewana, nie można niestety zapomnieć o obowiązkach związanych z rozliczeniami z urzędem skarbowym jeżeli zmarły prowadził działalność gospodarczą. W takim przypadku są dwa wyjścia:

  1. Prowadzenie działalności gospodarczej jest kontynuowane jako przedsiębiorstwo w spadku.
  2. Działalność gospodarcza jest likwidowana.

W każdej z tych sytuacji spadkobiercy będą w odmienny sposób wypełniali swoje obowiązki względem fiskusa.

W pierwszym przypadku rozliczeń z urzędem skarbowym będzie dokonywał zarządca sukcesyjny. To właśnie on przygotuje i złoży zeznanie roczne z uwzględnieniem przychodów i kosztów za cały rok podatkowy, a więc również znajdą się tam kwoty z okresu, w którym przedsiębiorca żył.

W drugim przypadku spadkobiercy nie złożą rozliczenia rocznego w imieniu zmarłego właściciela firmy.

Jak będzie wyglądało rozliczenie roczne po śmierci przedsiębiorcy?

W przypadku niepowołania zarządcy sukcesyjnego złożenie zeznania rocznego po śmierci przedsiębiorcy nie ma charakteru obowiązku majątkowego, z którego muszą się wywiązać spadkobiercy, dlatego też nie będą oni składali zeznania rocznego za zmarłego przedsiębiorcę. Wysokość zobowiązania podatkowego za tę część roku, w której prowadzona była działalność gospodarcza przez zmarłego będzie określona w decyzji urzędu skarbowego odrębnie dla każdego spadkobiercy w takiej części, w jakiej mają udział w spadku. Podatek dochodowy wynikający z tej decyzji będzie podlegał wpłacie do urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

▶ Przeczytaj również: Zarząd sukcesyjny – zabezpieczenie działalności gospodarczej.
 

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie