Różne pokolenia w pracy, a więc różne potrzeby pracowników i wyzwania z tym związane. Jak im sprostać? Czym charakteryzują się przedstawiciele pokoleń Baby Boomers, X, Y i Z? A także czego oczekują od swoich pracodawców?
W poniższym tekście omówimy dwa istotne raporty dotyczące różnic pokoleniowych na rynku pracy – raport Grafton Recruitment oraz raport Enel-Med. Raporty te rzucają światło na charakterystykę poszczególnych generacji, ich mocne strony oraz wyzwania, z jakimi się mierzą. Ponadto przedstawimy rekomendacje dla pracodawców, jak efektywnie zarządzać zespołami złożonymi z przedstawicieli różnych pokoleń.
Zanim jednak przejdziemy do omówienia wyników raportu i wskażemy różnice i podobieństwa pomiędzy poszczególnymi pokoleniami, zacznijmy od ich krótkiej charakterystyki. Na obecnym rynku pracy współpracują ze sobą cztery pokolenia. Najstarsze pokolenie to Baby Boomers, później Pokolenie X i Pokolenie Y oraz najmłodsze Pokolenie Z.
Mając już podstawowe informacje na temat czterech wcześniej wspomnianych pokoleń, możemy przejść dalej i omówić wyniki badania przeprowadzonego przez Grafton Recruitment. W ten sposób zyskamy wgląd w to, jak pracownicy poszczególnych generacji podchodzą do miejsc pracy i samej pracy, a także zrozumiemy, jakie są ich mocne i słabe strony w kontekście zawodowym. A zacznijmy od najstarszego pokolenia.
O osobach urodzonych w latach 1946-1964 z całą pewnością powiedzieć można jedno: są to najbardziej lojalni pracownicy. Bo, jak się okazuje, aż 81,63% respondentów tej generacji potwierdza swoje przywiązanie do miejsca pracy. Ich kolejną charakterystyczną cechą jest sumienność i skrupulatność w realizacji powierzonych zadań – tak przynajmniej twierdzi 59,18% ankietowanych Baby Boomerów. Z drugiej strony przedstawiciele tego pokolenia często źle reagują na zmiany, co zauważyło 54,08% badanych. Do tego miewają problemy z zarządzaniem czasem.
Warto również zwrócić uwagę, że wiek i lojalność wobec miejsca pracy przekładają się na jeszcze jedną cechę Baby Boomerów. Otóż według 46,3% respondentów cechują się oni długim stażem pracy i dużym doświadczeniem zawodowym. Do tego potrafią pracować w zespole – uważa tak 35,8% ankietowanych – oraz są zaangażowani i odpowiedzialni za powierzone im zadania – to odpowiedź 33,7% badanych.
Na drugim biegunie zaś są cechy mniej kojarzone z osobami z najstarszego pokolenia pracowników. I tak na przykład Baby Boomerzy nieszczególnie są biegli w nowoczesnych technologiach (21,1%), brakuje im umiejętności pracy pod presją czasu (18,9%), a także mają raczej umiarkowane zdolności analityczne (16,8%).
Pod względem stosunku do pracy przedstawiciele pokolenia X przypominają omówionych już Baby Boomerów. Tak jak oni, pracownicy nieco młodszego pokolenia X są sumienni i skrupulatni w realizacji zadań (79,59%). Są również lojalni wobec miejsca pracy (76,53%), a także mogą pochwalić się ugruntowaną pozycją na rynku (63,27%). Do tego iksy często postrzegane są jako rzetelne i godne zaufania osoby, co pozwala im walczyć o stabilność zatrudnienia.
Mocnymi stronami pokolenia X jest przede wszystkim długi staż pracy, który doceniło 38,1% badanych. Ponadto 30,2% respondentów uznało za zaletę iksów ich zdolność do przyswajania wiedzy i umiejętność uczenia się. Z kolei zdolność do pracy zespołowej wskazało 28,9% uczestników badania.
Oczywiście nie jest tak, że pracownicy z pokolenia X są pracownikami idealnymi. A zatem z czym raczej nie są kojarzeni na rynku pracy? Okazuje się, że najrzadziej przypisywaną im umiejętnością jest zdolność do kierowania zespołem (14,8%). Następnie iksy słabo sobie radzą ze stresem (15,7%) i nieszczególnie znają się na technologii (19,2%).
Pokolenie Y, czyli millenialsi, to grupa pracowników, którą w aż 66,33% przypadków cechuje sumienność i skrupulatność w realizacji powierzonych zadań. Millenialsi są też ambitni, o czym świadczy taki sam odsetek osób, dla których rozwój zawodowy jest bardzo istotny.
Na listę mocnych stron igreków należy dodać jeszcze kilka pozycji. Na przykład 38% respondentów docenia ich zdolność do uczenia się i przyswajania nowych informacji. Dobra organizacja pracy powiązana z ukierunkowaniem na osiąganie została zauważona przez 31,1% badanych. A nieco mniej ankietowanych, bo 26,6%, zwróciło uwagę, że millenialsi są lojalni wobec swoich pracodawców.
Niemniej pracownicy z tego pokolenia mają również swoje słabsze strony. Zaledwie 37,76% igreków identyfikuje się z misją i strategią firmy. Do tego są to osoby, które nieszczególnie dobrze radzą sobie z krytyką i trudnościami emocjonalnymi. Koniec końców zaledwie 14,7% badanych millenialsów uważa, że potrafi zarządzać stresem.
Osoby urodzone po 1997 roku znacząco różnią się od trzech poprzednich pokoleń. Grafton Recruitment podaje, że aż 81,63% przedstawicieli tej generacji często zmienia pracę. Ponadto 68,37% młodych pracowników stara się zachować work-life balance, a co za tym idzie cenią sobie elastyczność formy i czasu zatrudnienia.
Mocną stroną pokolenia Z, która najbardziej przyciąga pracodawców, jest zdolność do szybkiego uczenia się i przyswajania nowych informacji – tak wskazało 44,8% respondentów. Kolejna istotna zaleta tego pokolenia to umiejętność pracy w zespole (42,5%) oraz dobra organizacja pracy i kończenie zadań w terminie (34,5%).
Ze względu na częstotliwość zmiany zatrudnienia zetki rzadziej kojarzone są z lojalnością wobec swoich pracodawców – wskazało tak 1% badanych. Do tego pracowników urodzonych po 1997 roku nie cechuje – co oczywiste – długość stażu pracy (13,8%) ani również umiejętność kierowania zespołem (11,5%), czego przyczyną może być właśnie niechęć do dłuższego zatrzymania się w jednym miejscu pracy.
Skoro wiemy już, jak poszczególne pokolenia podchodzą do pracy oraz co jest ich mocnymi i słabymi stronami, przyjrzyjmy się teraz ich oczekiwaniom. Jakie więc czynniki decydują, że osoby z pokoleń Baby Boomers, X, Y i Z chcą w ogóle pracować?
Dla przedstawicieli pokolenia Baby Boomers najważniejsze są stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia, co wskazało 59% badanych. Kolejnym istotnym czynnikiem jest atmosfera w miejscu pracy, którą ceni 53% respondentów. Na trzecim miejscu znajduje się wysokie wynagrodzenie, ważne dla 46% osób tej generacji.
Mniej istotne, ale nadal ważne aspekty to dopasowanie stanowiska względem edukacji i umiejętności (27%) oraz lokalizacja firmy (25%). Na jakość kierownictwa zwraca uwagę 24% badanych Baby Boomerów. Ciekawy zakres obowiązków jest istotny dla 23% z nich, a najmniej istotnym czynnikiem okazała się kultura organizacyjna i wartości (9%).
Pracownicy z pokolenia X najbardziej cenią sobie wysokie wynagrodzenie, co wskazało 59% respondentów. Atmosfera w miejscu pracy ma duże znaczenie dla 53% badanych, a stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia jest istotne dla 51% przedstawicieli tej generacji.
Dodatkowo ważne aspekty to ciekawy zakres obowiązków, co wskazało 26% respondentów, oraz lokalizacja firmy (25%). Możliwości rozwoju zawodowego ceni 24% ankietowanych, a jakość kierownictwa jest istotna dla 21% badanych. Kultura organizacyjna i wartości są ważne dla 15%, ale nie są priorytetowe. Podobnie benefity pozapłacowe – te mają znaczenie tylko dla 9% respondentów.
Millenialsi najbardziej cenią sobie wysokie wynagrodzenie, co wskazało 57% respondentów. Atmosfera w miejscu pracy ma duże znaczenie dla 48% badanych, a stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia jest ważne dla 41% z nich. Ponadto millenialsi cenią sobie możliwość rozwoju zawodowego, co wskazało 32% ankietowanych.
Ciekawy zakres obowiązków oraz lokalizacja firmy są ważne dla 22% respondentów. Benefity pozapłacowe mają znaczenie dla 17% badanych, a kultura organizacyjna i wartości dla 16%. Jakość kierownictwa oraz dopasowanie stanowiska względem edukacji i umiejętności są na końcu ich listy priorytetów, odpowiednio z 16% i 14%.
Dla przedstawicieli pokolenia Z najważniejsza jest atmosfera w pracy, co wskazało 56% badanych. Wysokie wynagrodzenie jest ważne dla 51% respondentów, a stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia dla 48%. Ponadto możliwość rozwoju zawodowego docenia 45% respondentów.
Ciekawy zakres obowiązków ma znaczenie dla 21% ankietowanych, a lokalizacja firmy dla 17%. Benefity pozapłacowe oraz dopasowanie stanowiska względem edukacji i umiejętności ceni kolejno 16% i 14% badanych. Jakość kierownictwa jest najmniej istotna dla zetek, co wskazało 11% przedstawicieli tego pokolenia.
Raport „Łączy nas zdrowie. Trzy perspektywy: pracownicy, zetki i silversi”, wydany przez Enel-Med, zwraca uwagę na inny aspekt pracy, a mianowicie na zdrowie, w tym w dużej mierze zdrowie psychiczne. I tutaj się zatrzymajmy, zaczynając od obaw.
Okazuje się bowiem, że w przypadku pokolenia Z głównymi zmartwieniami są możliwość utraty pracy (38%) oraz wynagrodzenie (34%). Zetki obawiają się również braku odpowiednich kwalifikacji (21%) oraz wykluczenia z pracy zawodowej poprzez poważne zachorowanie (18%).
Dla silversów, czyli osób po pięćdziesiątym roku życia, największym zmartwieniem jest wynagrodzenie – tak twierdzi 34% respondentów. Wykluczenie z pracy zawodowej poprzez poważne zachorowanie wzbudza obawy 29% z nich, a kolejną istotną kwestią jest możliwość utraty pracy, która niepokoi 27% badanych.
Z drugiej strony w raporcie Enel-Medu możemy przeczytać również, jak przedstawiciele pokolenia Z i silversi radzą sobie z poprawą samopoczucia w pracy – pod tym względem są do siebie bardzo podobni. Wystarczy spojrzeć na dane. Wygląda to tak:
Oczywiście nie jest to proste zadanie, bo jak już wiemy, co pokolenie, to inne potrzeby. Niemniej pod wieloma względami Baby Boomerzy i pokolenia X, Y i Z mają ze sobą wiele wspólnego. A zatem co pracodawcy mogą zrobić, aby lepiej zarządzać pracownikami, pomiędzy którymi występują duże różnice wiekowe? Oto 5 punktów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!