Rok 2019 przyniósł rewolucyjne zmiany w zakresie rozliczania wydatków związanych z samochodami osobowymi w zakresie podatków dochodowych. Wprowadzony został limit kosztów eksploatacyjnych oraz rat leasingowych, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Dowiedz się więcej!
Obecnie przepisy ustaw o podatkach dochodowych wprowadzają ograniczenia w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych przy leasingu operacyjnym samochodu osobowego. Jeżeli wartość takiego pojazdu będzie przekraczała 150 000 zł (225 000 zł w przypadku samochodów elektrycznych), wówczas część takiej opłaty nie będzie stanowiła kosztu podatkowego. Zmiany pojawiły się również w zakresie odliczania kosztów eksploatacyjnych związanych z takich samochodem.
Dla umów leasingu operacyjnego samochodów osobowych zawartych lub zmienionych po 31 grudnia 2018 roku stosuje się limitowanie w zakresie zaliczania do kosztów podatkowych kosztów finansowania. Podatnik rozliczy 100% raty leasingowej w kosztach podatkowych, jeśli wartość samochodu osobowego (netto wraz z 50% VAT, który nie podlega odliczeniu) nie przekracza 150 000 zł (lub 225 000 zł w przypadku samochodów elektrycznych).
Ta część raty leasingowej nie będzie mogła bowiem stanowić kosztu podatkowego.
Pan Zygmunt w styczniu 2019 roku podpisał umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy o wartości netto 140 000 zł (32 200 zł VAT). Ponieważ będzie to pojazd wykorzystywany do celów mieszanych, przysługuje mu prawo do odliczenia 50% VAT. W związku z powyższym wartość samochodu wynosi:
140 000 zł + 32 200 zł x 50% = 156 100 zł
Wartość samochodu przekracza więc limit 150 000 zł, dlatego część raty leasingowej odnosząca się do kapitału nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu. Część kapitałowa raty leasingowej wynosi 1 000 zł + 230 zł VAT. Ile Pan Zygmunt będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych?
nadwyżka ponad limit: 156 100 zł – 150 000 zł = 6 100 zł
wyliczenie proporcji kosztów niepodatkowych: 6 100 zł/156 100 zł x 100% = 3,91% (koszt podatkowy stanowić będzie zatem: 100% – 3,91% = 96,09%)
część raty leasingowej niestanowiąca kosztu podatkowego: (1 000 zł + 50% x 230 zł) x 3,91% = 43,60 zł
Inaczej traktowane są wydatki związane z eksploatacją takiego samochodu (jak paliwo, wydatki na naprawę, części zamienne, płyn do spryskiwaczy, opłaty parkingowe itp.)
Ograniczenie to nie obejmuje tylko aut, które zostaną zgłoszone na VAT-26 do urzędu skarbowego oraz będzie prowadzona ewidencja przebiegu, znana obecnie z ustawy o VAT (tzw. kilometrówka do celów VAT).
Pan Zygmunt z Przykładu 1 w marcu 2019 poniósł następujące wydatki związane ze swoim samochodem osobowym:
Do kosztów uzyskania przychodu w marcu 2019 zaliczy on łącznie:
(200 zł + 46 zł x 50% + 15 zł + 3,45 zł x 50% + 10 zł) x 75% = 187,30 zł
Co ważne, limit ten obowiązuje również wówczas, gdy koszty eksploatacji ujęte są na fakturze za leasing, obok raty leasingowej. W takim wypadku osobno wyliczamy limit kosztów uzyskania przychodu od części raty leasingowej oraz od wydatków eksploatacyjnych.
W maju 2019 roku Pan Zygmunt otrzymał fakturę z firmy leasingowej, na której oprócz raty leasingowej pojawiła się też pozycja oznaczona jako “opłata serwisowa” o wartości 500 zł netto (VAT: 115 zł).
W takim wypadku wyliczenie kosztów podatkowych dotyczących raty leasingowej pozostaje bez zmian. Inaczej będzie w przypadku opłaty serwisowej, która tylko w 75% będzie mogła stanowić koszt podatkowy (obecnie ze względu na brak jasnych wytycznych uznawana jest bowiem za koszt eksploatacji pojazdu). W związku z powyższym z faktury majowej Pan Zygmunt zaliczy do kosztów uzyskania przychodów:
(1 000 zł + 50% x 230 zł) x 96,09% + (500 zł + 50% x 115 zł) x 75% = 1 071,40 zł + 418,13 zł = 1 489,53 zł
Wydatki poniesione na ubezpieczenie samochodu osobowego nie są objęte limitem 75% kosztów uzyskania przychodu, jak ma to miejsce w przypadku omówionych wyżej wydatków eksploatacyjnych.
Zgodnie z nowymi regulacjami obowiązkowe ubezpieczenie OC może zostać zaliczone do kosztów podatkowych w całości.
Natomiast w przypadku dobrowolnego ubezpieczenia, do którego zalicza się m.in. AC, zastosowanie ma odrębny przepis prawa, który limituje możliwość zaliczenia składki w koszty do kwoty 150 tys. zł przyjętej jako wartość auta na polisie.
Pan Zygmunt wykupił ubezpieczenie OC (1 000 zł) i AC (1 500 zł) dla swojego samochodu. W polisie ubezpieczeniowej wartość auta określono na 155 000 zł. W związku z powyższym do kosztów podatkowych zaliczy on:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!