Wyrok Trybunału Europejskiego spowodował, że inna jest definicja pojazdu nieosobowego stosowana na potrzeby podatku VAT (odliczenie całego podatku z faktury i zakupu i prawo do odliczania podatku od zakupu paliwa) a inna w podatku dochodowym, a ta decyduje o możliwych do zastosowania metodach amortyzacji.
W skutek słynnego werdyktu Trybunału Europejskiego przywrócono definicję pojazdu nieosobowego obowiązującą w podatku VAT. Zmiana spowodowała, że przedsiębiorcy masowo instalowali kratki w posiadanych pojazdach lub decydując się na zakup pojazdu firmowego wybierali pojazdy posiadające homologację producenta lub importera, potwierdzające ładowność pojazdu powyżej 500kg oraz wpis w dowodzie rejestracyjnym “pojazd ciężarowy”.
Na rynku zaczęły więc ponownie funkcjonować pojazdy posiadające homologacje oraz takie, w których dokonano zmian technicznych i poddano badaniu technicznemu, by potwierdzić ten fakt w świetle aktualnych przepisów.
Wraz z nowym stanem prawnym pojawiły się rozliczne wątpliwości jak traktować tego rodzaju pojazdy od strony podatkowej. Wątpliwości budzi w szczególności możliwość amortyzacji jednorazowej pojazdów “z kratką”. Bowiem już od kilku lat roku niektórzy podatnicy mogą skorzystać ze szczególnych preferencji w zakresie amortyzacji środków trwałych – z tzw. amortyzacji jednorazowej. Szczegółowe zasady jej stosowania określają przepisy art. 22k ust. 7-12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opdof). Ustawa określa także wobec jakich pojazdów nie może być zastosowana amortyzacja jednorazowa, narzucając wobec nich inne metody. W 2010 limit jednorazowej amortyzacji wynosi aż 422 tys. zł.
Ustawa opdof ściśle precyzuje, iż amortyzacja jednorazowa nie może być zastosowana wobec samochodów osobowych przekraczających wartość 3500zł. Jej przepisy ściśle precyzują także jakie pojazdy nie są do nich zaliczane. Są to:
Spełnienie wymagań dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 ton pozwalających na niezaliczenie danego pojazdu samochodowego do samochodów osobowych, wymaga dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 5c ustawy).
Podobne przepisy dot. wymagań dla samochodów nieosobowych są zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług, na mocy których podatnik uzyskuje prawo do rozliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu pojazdu oraz paliwa do niego (art. 84 ust. 4 i 5). Rozszerzają one jednakże tą definicję w zakresie wyłącznie podatku VAT, kiedy przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest:
Obie ustawy wymagają, aby po otrzymaniu zaświadczenia z badania technicznego podatnik dostarczył kopię do właściwego Urzędu Skarbowego w terminie 14 dni.
Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika więc niezbicie, iż homologacja producenta lub importera oraz zapis w dowodzie rejestracyjnym – popularne nowe pojazdy “z kratką”, nie są wystarczającymi dokumentami potwierdzającymi status pojazdu umożliwiający jego jednorazową amortyzację. Jednocześnie taki pojazd – z ważną homologacją może być traktowany jak pojazd nieosobowy wg ustawy o podatku VAT wskutek wyroku ETS. Zakup takiego pojazdu z homologacją umożliwia więc pełne odliczenie podatku VAT od zakupu oraz odliczanie podatku VAT od zakupionego do niego paliwa, nie umożliwia natomiast prawa do skorzystania z preferencyjnej jednorazowej amortyzacji.
Jedynie zaświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdu, z którego treści wynika spełnienie warunków z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawnia do traktowania pojazdu jak pojazdu nieosobowego i wszelkich tego stanu konsekwencji (możliwość jednorazowej amortyzacji, w przypadku pojazdów niefirmowych – brak obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu).
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Dziękuję za art. Ciekawe czy dojdą do porozumienia z tą “kratką”…