Od stycznia 2017 roku Ministerstwo Rozwoju dało przyszłym przedsiębiorcom nowe narzędzie ułatwiające zakładanie działalności gospodarczej. Od kilku lat możemy składać wnioski CEIDG-1 nie wychodząc z domu przy użyciu e-puapu, podpisu kwalifikowanego oraz bankowości internetowej. Od stycznia bieżącego roku mamy również możliwość złożenia wniosku przez telefon.
CEIDG-1 – telefonicznie
Na podstawie informacji uzyskanych od przyszłego przedsiębiorcy podczas rozmowy telefonicznej, konsultant Centrum Pomocy Przedsiębiorcy (tel. 801-055-088) wypełnia wniosek oraz wyjaśnia wątpliwości związane z zakładaniem działalności gospodarczej. Po zakończeniu rozmowy wnioskodawca otrzyma SMS z
numerem identyfikacyjnym wniosku. Ze wskazanym numerem, przedsiębiorca, który chce rozpocząć działalność gospodarczą powinien udać się w ciągu 7 dni do dowolnego urzędu miasta/gminy na terenie całego kraju.
Numer identyfikacyjny wniosku pozwoli pracownikowi urzędu odnaleźć wniosek w bazie, po zidentyfikowaniu wniosku, zostanie on wydrukowany i przedłożony przyszłemu przedsiębiorcy do podpisu. Ważne jest aby osoba podpisująca wniosek dokonała weryfikacji jego treści. Mogą się tam znaleźć literówki lub inne pomyłki związane na przykład z naszymi numerami identyfikacyjnymi, czy adresem. Jeżeli dane we wniosku okażą się błędne sposób ich skorygowania zależny jest od urzędnika, który będzie wprowadzał wniosek, może sam wprowadzić zmiany do sytemu i ponownie wydrukować wniosek lub prosić aby przedsiębiorca wypełnił wniosek CEIDG-POPR. Formularz
CEIDG-POPR służy do dokonywania korekt w przypadku pomyłek przy wypełnianiu części wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Aby cały proces został pozytywnie zakończony wnioskodawca musi zabrać ze sobą do urzędu dokument potwierdzający tożsamość taki jak:
- dowód osobisty,
- paszport w przypadku obywateli Polski i UE,
- w przypadku osób spoza UE – Karta Polaka lub Karta stałego lub czasowego pobytu.
Gdy przedsiębiorca jest zarejestrowany do serwisu ceidg.gov.pl może również wypełnić wniosek telefonicznie, po zakończeniu procesu na adres e-mali otrzyma wniosek w formacie XML, gotowy do przesłania drogą elektroniczną.
Uwaga
Proszę pamiętać, że sama rozmowa z pracownikiem urzędu, podczas której wypełniamy wnioski nie spowoduje naniesienia zmian we wpisie ani dokonania rejestracji działalności. Konieczne jest udanie się do urzędu miasta/gminy celem zweryfikowania Państwa tożsamości. Niezweryfikowanie przedsiębiorcy lub pełnomocnika w urzędzie powoduje, iż informacje przekazane drogą telefoniczną nie mają skutków prawnych. Co oznacza, że gdy nie dotrze się do urzędu w ciągu
7 dni wniosek przepada, a zmiany w nim zawarte nie są naniesione.
Autor: Magdalena Szpilka – ifirma.pl
UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości)
użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon –
skontaktuj się z nami.