Czy wiesz, że pismo od urzędu skarbowego lub ZUS wcale nie musi trafić do rąk własnych? Procedura doręczenia pism nie jest skomplikowana, ale warto ją znać – pismo może odebrać ktoś lub inny lub może nie zostać odebrane, a i tak zostanie uznane za doręczone!
Korespondencja pomiędzy przedsiębiorcą a organami skarbowymi i ZUS jest obwarowana pewnymi warunkami. Warto znać zasady, regulujące skuteczność doręczenia formalnych pism.
Generalnie zasady skutecznego doręczania pism formalnych reguluje Kodeks postępowania administracyjnego, a w zakresie postępowania podatkowego dodatkowo Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z zapisami tych ustaw, pismo formalne może zostać skutecznie dostarczone:
W sytuacji, gdy doręczanie odbywa się za pokwitowaniem, pismo dostarcza się przedsiębiorcy w miejscu jego zamieszkania albo pracy (w tym pod adresem działalności gospodarczej), czasem – jeśli szczegółowe przepisy tego nie wzbraniają – także w danym urzędzie. Dopiero gdyby takie dostarczenie okazało się niemożliwe, doręczenie pisma może odbyć się w każdym możliwym miejscu.
Chociaż mogłoby się wydawać, że skutecznie doręczone jest wyłącznie pismo do rąk własnych adresata, w praktyce wygląda to nieco inaczej. Przede wszystkim organ, dostarczając przesyłkę za pokwitowaniem, może ją zostawić innemu dorosłemu domownikowi, sąsiadowi albo dozorcy domu, jeśli taka osoba podjęła się przekazania pisma adresatowi. W takim przypadku dostarczający powinien umieścić zawiadomienie w tej kwestii w wyraźnym miejscu (w skrzynce, w drzwiach mieszkania lub bramie posesji).
Kolejną możliwością jest przekazanie przesyłki do placówki pocztowej albo właściwego urzędu, gdzie będzie ona oczekiwała na adresata przez 7 dni. Informację o takiej przesyłce również umieszcza się w widocznym miejscu lub w skrzynce pocztowej. Jeśli we wskazanym terminie przesyłka nie zostanie odebrana, wystosowane zostanie ponowne zawiadomienie, tym razem z 14-dniowym terminem odbioru.
Przedsiębiorca jako strona sprawy może mieć również swojego pełnomocnika (lub kilku pełnomocników). Jeśli jest to pełnomocnik właściwy do doręczeń, pismo powinno być kierowane do niego – przekazanie pisma do przedsiębiorcy z pominięciem pełnomocnika jest uznawane za błąd i tym samym uznawane za niedostarczone.
Uwaga!
Jeśli organ skarbowy podjął prawidłowe kroki w celu dostarczenia przesyłki do adresata, a mimo to nie udało się jej doręczyć, pismo i tak będzie traktowane jako dostarczone.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W jakiej formie może odbyć się doręczenie pisma urzędowego?
Gdzie odbywać się może doręczanie pism za pokwitowaniem?
Czy skutecznie doręczone oznacza dosłownie do rąk własnych?