Myśląc o działaniach w mediach społecznościowych, bierzesz pod uwagę aplikację Snapchat? Jeśli nie, to sprawdź, jakie możliwości Snapchat oferuje firmom i marketerom.
Podczas opracowywania strategii marketingowej swojej firmy zapewne rozważasz organiczne i płatne działania w takich mediach społecznościowych jak Facebook, Instagram, TikTok, X (Twitter), LinkedIn czy YouTube. Platform jest jednak zdecydowanie więcej, a jedną z nich jest działająca już od prawie trzynastu lat aplikacja Snapchat. Sprawdź, kim są odbiorcy Snapchata, a także w jaki sposób wykorzystać to medium do promocji swojej firmy oraz zwiększenia zaangażowania i świadomości odbiorców.
Snapchat to aplikacja służąca do wysyłania zdjęć i filmów, które odbiorcy mogą odtwarzać tylko przez określony czas. Większość wiadomości zostaje automatycznie usunięta po ich obejrzeniu lub wygaśnięciu. Medium zostało udostępnione we wrześniu 2011 roku przez Evana Spiegela oraz Bobbego Murphy’ego. Od czasu premiery aplikacja wdrożyła 101 aktualizacji, co świadczy o ciągłym rozwoju platformy.
Powodami, dla których użytkownicy chętnie korzystają z aplikacji Snapchat, są głównie rozmowy z bliskimi, udostępnianie zdjęć i filmów oraz próbowanie różnorodnych filtrów. Jack Brody wiceprezes ds. produktów firmy technologicznej Snap (oferującej m.in. aplikację Snapchat) twierdzi, że tym, co odróżnia Snapchat od innych platform, jest skupienie się na komunikacji między przyjaciółmi, zamiast na konsumpcji treści.
Użytkownik spędza średnio około 30 minut dziennie na korzystaniu z aplikacji, co przekłada się na liczbę powstałych snapów (zdjęć i filmów), która wynosi około 5 miliardów snapów dziennie.
Po uruchomieniu aplikacji otwiera się funkcja aparat. Użytkownik może zrobić zdjęcie lub nagrać wideo oraz dodać filtry, a następnie wysłać snapa wybranym znajomym lub opublikować go na swoim Story. Za pomocą dolnego menu można przejść do pozostałych zakładek:
Użytkownik może również tworzyć osobistą kolekcję swoich snapów i Stories dzięki funkcji Memories. Za jej pomocą można w szybki sposób przeszukać i znaleźć swoje stare treści oraz opublikować je na nowo.
Aplikacja udostępniła także funkcję My AI — chatbota, który odpowiada na pytania użytkowników. Zasilany jest technologią ChatGPT od OpenAI. Posiada jednak dodatkowe usprawnienia i zabezpieczenia stworzone przez Snapchata. Użytkownicy mogą, np. zapytać chatbota o polecenie miejsc wartych odwiedzenia, według obecnej lokalizacji. Pomaga także personalizować m.in. wyświetlanie reklam, które pasują do preferencji danego użytkownika.
Według statystyk w trzecim kwartale 2023 roku Snapchat miał 406 milionów aktywnych użytkowników dziennie. W skali miesiąca było to ponad 750 milionów aktywnych użytkowników. Tym samym aplikacja znajduje się na dziewiątym miejscu najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, prześcigając takie serwisy jak, chociażby X (Twitter), czy Pinterest. Szacuje się, że w ciągu najbliższych dwóch lub trzech lat aplikacja dotrze do ponad 1 miliarda ludzi.
Procentowy udział grup wiekowych użytkowników Snapchata w Stanach Zjednoczonych wygląda następująco:
Według założyciela Evana Spiegela aplikacja dociera do ponad 75% osób w przedziale wiekowym 13–34 lata w ponad 20 krajach (źródło). 51% użytkowników Snapchata stanowią kobiety, natomiast mężczyźni – 49%. Najwięcej osób korzystających z aplikacji pochodzi z Indii. W następnej kolejności są to użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych, Pakistanu, Francji i Wielkiej Brytanii.
Za pomocą menedżera reklam użytkownik może tworzyć i zarządzać reklamami w Snapchat oraz zalogować się do Snap Focus, internetowego portalu edukacyjnego, na którym dostępne są informacje odnośnie tworzenia i optymalizacji kampaniami.
Snapchat oprócz wysyłania wiadomości, zdjęć czy filmów oferuje także interaktywne funkcje, które firmy mogą wykorzystać w celu dotarcia i zaangażowania swoich odbiorców.
W ostatnim artykule omawiałam korzyści z wykorzystania Stories na Instagramie. Pionierem tego narzędzia był jednak Snapchat, który następnie zainspirował inne platformy do wdrożenia funkcji Stories. Niezależnie od serwisu zalety tego rozwiązania są do siebie zbliżone.
Snapchat zyskał swoją popularność między innymi za sprawą filtrów, które korzystają z rzeczywistości rozszerzonej, tzw. Snapchat Lens. Marki mogą wykorzystać stworzone przez siebie soczewki do promowania swojej firmy. Istnieją dwa rodzaje soczewek:
Jeżeli chcesz stworzyć własną soczewkę, możesz to zrobić na kilka sposobów:
Odkrywaj (Snapchat Discover) to strona w aplikacji, za pomocą której użytkownicy mogą odkrywać Stories różnych zespołów redakcyjnych, wpływowych osób czy marek. Obecnie Snapchat współpracuje z ponad 50 partnerami wydawniczymi — tylko w ten sposób można zyskać dostęp do strony Discover. Uzyskanie statusu partnera nie jest jednak proste, a sam Snapchat nie chwali się, w jaki sposób dochodzi do porozumienia z nowymi wydawcami. Możesz jednak porozumieć się z marką posiadającą status partnera i opublikować swoje treści przy użyciu jej Stories.
Publikowanie treści w sekcji Odkrywaj wiąże się także z przestrzeganiem narzuconych warunków, m.in. prezentowane Stories nie mogą być typowo reklamowe i oparte na pozyskaniu konwersji. Dlatego jeśli chcesz tworzyć klasyczne reklamy, Snapchat Discover może nie być najlepszym kanałem dla Twojej firmy.
Prowadzisz działalność stacjonarną? Zapewne Twoja firma jest widoczna w Mapach Googla. W podobny sposób możesz pokazać się użytkownikom za pomocą Map Snapchata. Takie ogłoszenie zawiera informacje dotyczące m.in. witryny internetowej, lokalizacji, cen, godzin otwarcia, kontaktu, itp. Dodatkowo Snapchat Map jest zintegrowane z aplikacjami oferującymi dowóz jedzenia: Uber Eats, Postmates, Grubhub i DoorDash.
Lokalizację swojej firmy możesz promować za pomocą menedżera reklam, tworząc kampanię z celem Świadomość. Jeśli zastanawiasz się, czy warto, wiedz, że według statystyk miesięcznie z tej funkcji korzysta ponad 300 milionów użytkowników na świecie.
Korzystanie ze Snapchata może przynieść firmom wymierne korzyści wymienione poniżej.
Zgodnie z przytoczonymi powyżej statystykami, marki działające w aplikacji Snapchat mają możliwość dotarcia do osób w wieku 13–35 lat, czyli tzw. Zetek i Millenialsów. Jeżeli więc Twoja grupa docelowa mieści się w tym przedziale wiekowym, rozważ aktywność na tej platformie.
Jak już wspomniałam wyżej, użytkownicy mogą za pomocą danych uwierzytelniających menedżera reklam zalogować się do portalu edukacyjnego Snap Focus. Na stronie dostępna jest ścieżka edukacyjna Snapchat Essentials, składająca się z sześciu kursów. Po ich ukończeniu użytkownik otrzymuje nie tylko cenną wiedzę, ale także odznakę i certyfikat poświadczający zdobyte umiejętności.
Kolejnym ułatwieniem dla użytkowników jest Snapchat Trends, czyli strona, na której można obserwować cotygodniowe trendy, najpopularniejsze hasła oraz najważniejsze dla Snapchatterów (użytkowników Snapchata) tematy. Twórcy i reklamodawcy mogą w ten sposób zainspirować się podczas tworzenia swoich kreacji i dopasować je do treści dominujących w aplikacji.
Aplikacja Snapchat nastawiona jest na komunikację oraz zainteresowanie użytkowników ciekawymi, interaktywnymi funkcjami, które zatrzymają ich uwagę na dłużej. Możesz wykorzystać te rozwiązania, aby dać się bliżej poznać odbiorcom. Przykładowo tworząc nakładkę, możesz skutecznie zwiększyć zasięgi, ponieważ przy każdej soczewce widoczna jest nazwa jej autora. Aby jednak Twoja nakładka stała się viralem, musisz poświęcić czas na poznanie swoich odbiorców, zrozumienie ich potrzeb i przygotowanie soczewki, która będzie dla nich interesująca, a przy okazji zaprezentuje Twój produkt.
Znasz już grupę odbiorców Snapchata, funkcje oraz możliwości, jakie oferuje ta aplikacja firmom do promowania swojej marki. Teraz musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ze Snapchata korzystają użytkownicy, którzy pasują do Twojej grupy docelowej? Jeśli tak, rozważ uwzględnienie działań na tej platformie w strategii marketingowej swojej firmy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.