Fakt, że mechanizm podzielonej płatności obowiązuje od początku lipca 2018 r., nie oznacza, że wszystkie rachunki VAT przy kontach firmowych poszły w ruch – na wielu nie ma jeszcze żadnych środków. Czy to oznacza, że ich właściciele nie mają możliwości zapłaty w formie split payment? Okazuje się, że nie. Konto VAT jest domyślnie używane do zapłaty VAT w ramach split payment, jednak w razie niedoboru system bankowy pobierze środki z konta rozliczeniowego. Jak to dokładnie działa? Szczegóły poniżej.
Jak działa zapłata split payment?
Generalną zasadą jest, że wybierając zapłatę split payment przedsiębiorca ureguluje VAT dla kontrahenta z uwzględnieniem swojego konta VAT. Zatem, jeśli na koncie VAT będzie wystarczająca liczba środków – cała kwota VAT dla kontrahenta zostanie opłacona z tego rachunku.
Jeśli jednak okaże się, że na koncie VAT środków zabraknie, pozostała wartość VAT wraz z kwotą netto zostanie opłacona ze zwykłego rachunku rozliczeniowego. Analogicznie – gdyby na rachunku VAT nie było wcale środków, cały przelew dla kontrahenta zostanie pobrany z konta rozliczeniowego. Dla odbiorcy nie ma znaczenia, w jaki sposób przelew wyszedł od płacącego – jeśli będzie to podzielona płatność, VAT obligatoryjnie wpłynie na rachunek VAT.
Przykład.
Przedsiębiorca robi przelew w mechanizmie podzielonej płatności – 1230 zł brutto, 1000 zł netto, 230 zł VAT. Jeśli na rachunku VAT będzie miał:
- 500 zł środków – cała kwota VAT 230 zł zostanie zapłacona z rachunku VAT; na rachunku VAT pozostanie 270 zł;
- 200 zł środków – z rachunku VAT zostanie pobrane 200 zł, pozostałe 30 zł VAT zostanie zapłacone wraz z 1000 zł netto ze standardowego rachunku rozliczeniowego; na rachunku VAT nie zostaną żadne środki;
- Brak środków – cała kwota 1230 zł zostanie pobrana ze standardowego rachunku rozliczeniowego.
Bez względu na to, która z powyższych sytuacji będzie miała miejsce, odbiorca otrzyma 1000 zł zapłaty na rachunek rozliczeniowy oraz 230 zł na rachunek VAT.
Płatność do US a brak środków na rachunku VAT
Powyżej opisany mechanizm podzielonej płatności obowiązuje również w przypadku zapłaty VAT do urzędu skarbowego. W tym przypadku podatnik nie musi wskazywać, że chciałby „podzielić” płatność. Gdy wybrany zostanie podatkowy przelew do urzędu skarbowego VAT, bank automatycznie pobierze środki przede wszystkim z rachunku VAT. Konto rozliczeniowe obciążone zostanie tylko w przypadku, gdy kwota na rachunku VAT będzie niewystarczająca do zapłaty za zobowiązanie.
Uwaga!
Na rachunku bankowym cała wartość przelewu jest pobierana najpierw z rachunku rozliczeniowego, a następnie w tym samym dniu środki przeznaczone na VAT są „oddawane” z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy.