Prowadzisz działalność gospodarczą? W takim przypadku musisz znać zasady działania mechanizmu podzielonej płatności.
Split payment 2023 – materiał na youtube
Przepisy podatkowe zawierają szereg różnego rodzaju nakazów, obowiązków, które musi znać i przestrzegać przedsiębiorca. Jest to niewątpliwie bardzo duże obciążenie, ponieważ co chwilę słyszymy o zmianie przepisów i nie jest prosto za tym wszystkim nadążyć. Dlatego też pomocne mają być nasze publikacje. W dzisiejszej przedstawiamy kompendium wiedzy na temat split payment, w którym omówimy zasady działania mechanizmu podzielonej płatności obowiązujące aktualnie.
Mechanizm podzielonej płatności (MPP), nazywany również split payment, dotyczy transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcami (B2B). Nie ma więc obowiązku zapłaty w tym mechanizmie osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Zapłata w MPP jest możliwa jedynie w sytuacji, jeżeli zarówno jedna, jak i druga strona transakcji posiada rachunek firmowy. W momencie zakładania takiego konta w banku lub w Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej (SKOK) automatycznie zostanie utworzony tzw. rachunek VAT do rachunku podstawowego. Płatność w MPP charakteryzuje się podziałem zapłaty na dwa strumienie:
Nie każda zapłata musi być dokonywana w split payment. Ustawodawca wskazał warunki progowe, które o ile zostaną spełnione, to musi być stosowany obowiązkowy MPP. Wówczas wystarczy w odpowiedni sposób przygotować i wysłać polecenie zapłaty.
W ustawie o podatku VAT zostały wymienione warunki, które o ile zostaną spełnione, to należy wystawić fakturę z oznaczeniem “mechanizm podzielonej płatności” i przyjąć zapłatę w tej formie.
Transakcja jest dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami (B2B)
|
Kwota należności brutto na fakturze dokumentującej dostawę przekracza kwotę 15.000 zł
|
Przedmiotem transakcji są towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT
|
Co do zasady każdy przedsiębiorca powinien zapoznać się z załącznikiem nr 15, zarówno czynny podatnik VAT, jak i korzystający ze zwolnienia od podatku. W tym załączniku ustawodawca zamieścił 150 pozycji, w szczególności będą to:
To oczywiście przykładowy katalog, w załączniku do ustawy wymienione zostały wszystkie pozycje, wraz ze wskazaniem kodów PKWiU im odpowiadającym. Znajomość załącznika nr 15 dotyczy zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy, ponieważ jak to zostanie opisane poniżej każdy z nich może ponieść konsekwencje wynikające z ustawy. Na okoliczność zmiany przepisów i wprowadzenia obowiązkowego MPP zostały wydane objaśnienia podatkowe Ministra Finansów, którymi będziemy się także posiłkować w naszych dalszych rozważaniach.
Jeżeli zostaną już spełnione warunki do wystawienia faktury w MPP sprzedawca powinien przede wszystkim pamiętać, że taka faktura powinna być oznaczona: “mechanizm podzielonej płatności”. Często się też zdarza, że przedsiębiorca oznacza w ten sposób również dokumenty sprzedaży, które nie są objęte obowiązkowym split payment, co nie jest zabronione przez prawo a o czym warto pamiętać.
Pan Michał prowadzi firmę budowlaną i wykonał prace remontowe z załącznika nr 15 na rzecz innego przedsiębiorcy na kwotę 10.000 zł. Na wystawionej fakturze pojawiło się oznaczenie “mechanizm podzielonej płatności”, jednak nabywca nie zapłacił w tej formie. W takim przypadku ustawodawca nie nakłada takiego obowiązku i nabywca nie poniesie żadnych konsekwencji.
Pan Piotr wybudował budynek mieszkalny w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i za tę usługę policzył sobie 50.000 zł. Transakcja była przeprowadzana z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W takim przypadku pan Piotr nie musi w ogóle wystawiać faktury, chyba że na żądanie klienta. Jest to transakcja pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem (B2C) a to oznacza, że nie ma obowiązku wystawiania faktury z oznaczeniem w split payment.
Pani Krystyna prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu różnego rodzaju towarami, również takimi które są wymienione w załączniku nr 15. Wystawiła fakturę na rzecz innego przedsiębiorcy na kwotę 20.000 zł brutto, na której tylko jedna pozycja na kwotę 1.230 zł brutto obejmowała towary z załącznika 15. W takim przypadku cała faktura powinna zostać oznaczona w MPP, jednak obowiązek zapłaty w split payment dotyczy jedynie kwoty 1.230 zł, czyli na rachunek VAT musi wpłynąć 230 zł z tej faktury. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby cała faktura została zapłacona w ten sposób.
Jeżeli się tak zdarzy, że trzeba będzie wystawić korektę faktury, to wówczas oznaczenie w MPP będzie zależało od kilku czynników. Faktura pierwotna może być oznaczona w MPP, a po korekcie może już nie być takiego obowiązku. Może także mieć miejsce sytuacja odwrotna, przed korektą nie ma potrzeby oznaczania, a po korekcie już jest. Dla lepszego zilustrowania pokażemy na przykładach, jak należy to rozumieć.
Pan Jakub wystawił fakturę na kwotę brutto 15.500 zł bez oznaczenia w MPP. Nabywca chciał jeszcze w ramach tej samej dostawy nabyć towar, który znajduje się w załączniku nr 15, po korekcie kwota faktury wynosi 20.000 zł i musi być oznaczona w MPP. Pierwotna faktura został już opłacona zwykłym przelewem, w takim razie tylko dopłata kwoty 4.500 zł będzie dokonana w split payment.
Pani Agata sprzedaje towary, które znajdują się w załączniku nr 15. Wystawiła fakturę na kwotę 17.000 zł oznaczoną w MPP. Nabywca towarów dokonał zwrotu ich części i po korekcie faktura opiewa na kwotę 14.000 zł, a więc korekta nie musi już być oznaczona w MPP. Faktura pierwotna nie została opłacona przed wystawieniem faktury korygującej, dlatego nabywca może uregulować 14.000 zł z korekty zwykłym przelewem.
Ustawodawca wprowadził do ustawy VAT sankcje zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy. Zarówno na jedną, jak i na drugą stronę mogą zostać nałożone sankcje w wysokości 30% podatku VAT należnego wykazanego na fakturze sprzedaży. Sankcja będzie naliczana od konkretnej kwoty na fakturze a nie od całej kwoty faktury.
Pani Aneta wystawiła fakturę na kwotę 16.000 zł brutto, na której znalazła się jedna pozycja z załącznika 15 na kwotę brutto 615 zł, podatek VAT 115 zł. W takim przypadku jeżeli faktura nie zostanie oznaczona w split payment a nabywca w tej części nie zapłaci w MPP, to urząd może nałożyć sankcję w wysokości 34,50 zł (115 zł x 30%). Jeśli pomimo braku oznaczenia nabywca zapłaci w MPP, to pani Aneta nie zostanie obciążona sankcją.
Pan Jakub sprzedaje części i akcesoria do pojazdów samochodowych. Wystawił fakturę na kwotę brutto 18.450 zł, jednak zapomniał zaznaczyć, że jest to płatność w MPP. Nabywca jednak zapłacił za fakturę w split payment, kwota 3.450 zł podatku VAT wpłynęła na wydzielony rachunek VAT. W takim przypadku ani sprzedawca, ani nabywca nie będą ponosili żadnych konsekwencji. Trzeba jednak pamiętać, że również w takim przypadku powinno dojść do skorygowania wystawionej faktury w zakresie oznaczenia. Może tego również dokonać nabywca wystawiając notę korygująca.
Jak widać w przypadku mechanizmu podzielonej płatności obydwie strony transakcji muszą być czujne. W interesie obu stron leży prawidłowe wypełnienie obowiązków fiskalnych. Nabywca również jest zobowiązany do zweryfikowania przeprowadzonej transakcji pod tym kątem, a więc sprawdzenie czy jednak zapłata nie powinna być dokonana w split payment.
Niektórzy przedsiębiorcy, którzy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego czy to podmiotowego w VAT mylnie myślą, że ich mechanizm podzielonej płatności nie dotyczy. Otóż taki podmiot gospodarczy nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury w split payment, ale na pewno ma obowiązek zapłaty jeśli sam otrzyma taką fakturę.
Pani Agata zajmuje się ubezpieczeniami i korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z VAT. Dokonała zakupu towarów z załącznika nr 15 na kwotę ponad 15.000 zł brutto, która została oznaczona w MPP. W takim przypadku pani Agata ma obowiązek dokonania zapłaty w tym mechanizmie.
Niekiedy przedsiębiorcy, jako osoby fizyczne zasłaniają się brakiem obowiązku posiadania rachunku firmowego. Również ta kwestia została rozwiązana w objaśnieniach podatkowych.
O potrąceniu wierzytelności mówimy wówczas, kiedy dłużnik jest jednocześnie naszym wierzycielem. W takich przypadkach może dojść do potrącenia wierzytelności, taka operacja nazywana jest również kompensatą. Na skutek potrącenia wierzytelności dochodzi do uregulowania należności w części skompensowanej. Rodzi się pytanie, czy kompensata jest możliwa przy MPP? Otóż ten temat został również opisany w objaśnieniach, że w przypadku kompensat dwustronnych uważa się, że zostały dopełnione obowiązki MPP.
Firma A zawarła z firmą B umowę na zakup towarów i przedsiębiorcy chcą dokonać kompensaty. Faktura wystawiona przez firmę A na kwotę 17.000 zł jest objęta split payment, natomiast firma B wystawiła fakturę na 10.000 zł. W takim przypadku dojdzie do potrącenia wierzytelności do kwoty 10.000 zł, a pozostałą kwotę 7.000 zł firma B ureguluje w obowiązkowym MPP.
Nie można zapomnieć, że split payment obowiązuje również do płatności dokonywanych na podstawie faktury zaliczkowej. W komunikacie przelewu przy takiej płatności powinien się znaleźć zapis “zaliczka”, ponieważ w tym momencie nie znany jest jeszcze numer faktury. Zapłata zaliczki przed otrzymaniem faktury zaliczkowej, o ile jest objęta obowiązkowym split payment powinna być dokonana w MPP.
Rodzi się problem, kiedy otrzymamy od swojego kontrahenta fakturę pro forma, która nie jest dokumentem księgowym. Otóż w takim przypadku nabywca nie ma obowiązku zapłaty w MPP, ponieważ nie jest to faktura ani faktura zaliczkowa i nie ma regulacji w ustawie o VAT o zasadach jej wystawiania. Nie ma także obowiązku zamieszczania informacji, że transakcja jest objęta MPP na fakturze pro forma. Ministerstwo Finansów w objaśnieniach z 29 czerwca 2018 r. potwierdza to, że nie jest możliwe zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności w przypadku otrzymania przed dostawą towarów czy świadczeniem usług dokumentu zwanego potocznie fakturą „pro forma”. Dokument ten nie jest bowiem fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Jednak temat jest trochę dyskusyjny i nie do końca wszyscy zgadzają się z takim podejściem MF. Można spotkać się z opinią, że taka płatność powinna być zwrócona przez sprzedawcę, a nabywca powinien dokonać zapłaty w MPP.
Środki zgromadzone na rachunku VAT nie będą mogły być wykorzystane przez przedsiębiorcę do dokonywania wszystkich płatności. Dyspozycyjność tymi środkami jest z roku na rok poszerzana, obecnie można je wykorzystać na zapłatę następujących zobowiązań:
Nie zawsze jednak środki zgromadzone na rachunku VAT mogą być wykorzystane przez przedsiębiorcę. W takich przypadkach można złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o uwolnienie środków VAT.
We wniosku o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT przedsiębiorca wskazuje kwotę i rachunek bankowy, na który mają być przekazane środki. Naczelnik urzędu skarbowego może, ale nie musi wyrazić zgody na uwolnienie środków. Jeżeli przedsiębiorca otrzyma zgodę, to zostanie poinformowany przez urząd o tym fakcie w formie postanowienia. W przeciwnym wypadku, jeśli będzie to odmowa zostanie wydana decyzja, od której się można złożyć odwołanie w terminie 14 dni od jej otrzymania.
Począwszy od 2020 roku został wprowadzony jeszcze jeden przepis, zgodnie z którym brak zapłaty w obowiązkowym MPP powoduje wyłączenie takiego dokumentu z kosztów uzyskania przychodów. Przy czym w objaśnieniach i przepisach zostało to doprecyzowane, kiedy dojdzie do takiej sytuacji.
Co do stosowania oznaczeń w JPK_V7 w zakresie obowiązkowego MPP, to były one stosowane do końca czerwca 2021 r. Z uwagi na duże kontrowersje związane z tym oznaczeniem Ministerstwo Finansów odeszło od tego obowiązku.
Ustawodawca chcąc zachęcić przedsiębiorców do stosowania MPP wprowadził kilka przywilejów, o których powinni wiedzieć i pamiętać przedsiębiorcy. Lista zawiera wykaz czynności, które mogą uchronić przedsiębiorcę przed niektórymi negatywnymi konsekwencjami a należą do nich w szczególności:
Dochowanie należytej staranności
|
Przykładowo odliczenie VAT naliczonego za fakturę wystawioną przez nieuczciwego kontrahenta może być niekiedy kwestionowane przez urząd skarbowy a zapłata w MPP będzie przemawiała za dochowaniem należytej staranności przez przedsiębiorcę, co będzie brane pod uwagę, jako okoliczność łagodząca |
Brak konsekwencji wyłączenia z kosztów podatkowych jeśli zapłata zostanie dokonana na rachunek spoza białej listy
|
Jeżeli płatność zostanie dokonana w MPP, na rachunek, którego nie ma na białej liście, to przedsiębiorca nie poniesie konsekwencji wyłączenia z kosztów podatkowych. Dodatkowo nabywca nie będzie odpowiadał solidarnie ze sprzedawcą za niezapłacony podatek VAT wynikający z otrzymanej faktury |
Odejście od stosowania podwyższonych odsetek za zwłokę w wysokości 150%
|
Jeżeli zapłata co najmniej 95% otrzymanych faktur będzie dokonana w MPP, to nie będą naliczane w określonych przypadkach podwyższone odsetki za zwłokę |
Zwrot w terminie 25 dni
|
Zwrot w przyspieszonym terminie jest możliwy pod warunkiem, że ma być dokonany na rachunek VAT, organ podatkowy nie może przedłużyć takiego zwrotu |
Brak sankcji w VAT
|
Do płatności dokonanych w split payment nie stosuje się sankcji w VAT |
Jak widać zasada działania mechanizmu podzielonej płatności wymaga znajomości wielu zagadnień. Co do zasady w split payment faktury są wystawiane przez czynnego podatnika VAT. Jednak obowiązek zapłaty w MPP obejmuje zarówno czynnego, jak i zwolnionego przedsiębiorcy, o czym nie można zapominać. W przypadku MPP konsekwencje nieprzestrzegania przepisów ciążą zarówno na sprzedawcy, jak i na nabywcy, mowa jest o sankcji 30% podatku VAT lub konsekwencji karno-skarbowych w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność. Zostały również wymienione okoliczności, w których przedsiębiorca nie poniesie takich konsekwencji. Brak rachunku firmowego nie zwalnia z obowiązku zapłaty w split payment. Dodatkowo nieprzestrzeganie przepisów w zakresie obowiązkowego split payment może skutkować wyłączeniem wydatku z kosztów uzyskania przychodów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Kogo dotyczy split payment?
Split payment - jak wygląda wystawianie faktury?
Split payment - jak wygląda korygowanie faktur?