|
|
2 minut czytania

Split payment – przyśpieszony termin zwrotu VAT

Procedura podzielonej płatności (split payment) wzbudza szerokie zainteresowanie wśród przedsiębiorców. Specjalne konto dla podatku VAT, na którym środki będą niejako „zamrożone” i wykorzystywane tylko do opłacania podatku, może niepokoić. Dlatego też Ministerstwo Finansów wychodzi naprzeciw potrzebom przedsiębiorców i zachęca ich do stosowania podzielonej płatności m.in. przez przyśpieszenie zwrotu VAT.

termin zwrotu
Procedura podzielonej płatności (split payment) wzbudza szerokie zainteresowanie wśród przedsiębiorców. Specjalne konto dla podatku VAT, na którym środki będą niejako „zamrożone” i wykorzystywane tylko do opłacania podatku, może niepokoić. Dlatego też Ministerstwo Finansów wychodzi naprzeciw potrzebom przedsiębiorców i zachęca ich do stosowania podzielonej płatności m.in. przez przyśpieszenie zwrotu VAT.

Termin zwrotu VAT

Przedsiębiorca, który odnotowuje nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym, ma prawo zawnioskować do urzędu o zwrot różnicy. Jednak środki nie wpływają na nie natychmiast. Standardowym terminem zwrotu VAT przez urząd skarbowy jest 60 dni. Przepisy przewidują także przyśpieszony, 25-dniowy termin zwrotu VAT, który jest obwarowany dodatkowymi wymogami. Do najważniejszych należy konieczność opłacenia wszystkich faktur, z których wynika nadwyżka podatku naliczonego; lub limit kwoty do przeniesienia z poprzednich okresów, który nie może przekroczyć wartości 3.000 zł.

Split payment ułatwi szybszy zwrot VAT

Przepisy, które mają zacząć obowiązywać wraz z wejściem w życie podzielonej płatności, mogą zagwarantować przedsiębiorcy zwrot nadwyżki VAT w terminie 25 dni, nawet jeśli nie spełnił on wskazanych powyżej warunków. Aby zapewnić sobie szybki wpływ środków na konto, podatnik powinien spełnić zasadniczo tylko jeden warunek. Zawnioskować o zwrot VAT na subkonto, przeznaczone na podatek VAT. Jak widać, podatnik może zyskać sporo czasu, decydując się na przyjęcie zwrotu na koncie przeznaczonym wyłącznie dla VAT. Jednocześnie jednak warto pamiętać, że środki przelane na taki rachunek nie mogą być rozdysponowane dobrowolnie – skorzystamy z nich tylko wtedy gdy:
  • Wykorzystujemy split payment płacąc za faktury zakupowe – VAT z faktur opłacany jest z subkonta dla VAT
  • Opłacamy podatek VAT należny, wynikający z deklaracji.
W związku z powyższym, gdyby podatnik również w kolejnych okresach rozliczeniowych wykazywał nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym, prawdopodobnie nie będzie miał okazji do spożytkowania całej kwoty, dostępnej na subkoncie. Co więcej, kolejne wnioski o zwrot mogą spowodować skumulowanie się środków na koncie dla VAT, a co za tym idzie – zamrożenie znaczących zasobów, szczególnie w przypadku małych firm.
Nie tylko split payment – sprawdź, jakie zmiany czekają twoją firmę w 2018 roku!
  Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl
 
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003