Badanie firmy Recharge wskazuje na zdecydowany wzrost popularności modelu subskrypcyjnego w branży e-commerce.
Statystyki pokazują, że takie rozwiązanie wpływa bezpośrednio na wzrost średniej wartości zamówienia (AOV) oraz wartość życiową klienta (LTV).
W modelu subskrypcyjnym klient decyduje się na opłacanie stałego abonamentu, w zamian za dostęp do wybranej oferty. Sposób ten znajduje swoje zastosowanie zarówno przy sprzedaży produktów fizycznych, jak i cyfrowych. Niegdyś z cyklicznych płatności korzystano, wykupując prenumeratę swojego ulubionego magazynu. Obecnie inne branże również wykorzystują ten sposób w sprzedaży swoich produktów.
W modelu subskrypcyjnym skupiamy się na długofalowej współpracy. Sprzedawca spodziewa się osiągać regularne wpływy. W tym celu warto poświęcić czas na dobór odpowiedniego rodzaju modelu do swojego biznesu oraz zapewnienie takiego user’s experience, który zatrzyma klienta przy jego marce i produkcie.
Rozważając przejście na model subskrypcyjny, należy zapoznać się z jego rodzajami. Poniżej opisaliśmy trzy przypadki, wraz z przykładami ich zastosowania.
W tym rozwiązaniu dostęp do produktów niedostępnych dla innych stanowi główną wartość. Może to być dostęp do treści (publikacji, filmów, muzyki itp.), jak też do usług okołoproduktowych, takich jak np. darmowa dostawa i rabaty; w ramach tej kategorii wyróżnić należy model gospodarki współdzielenia, w której zakup poszczególnych produktów zastępowany jest przez ich udostępnianie szerszemu gronu osób – popularnym przykładem wdrożenia tego wariantu modelu są usługi świadczone przez marki takie jak Airbnb, Uber, Bolt i Free Now.
Jest to ciekawe rozwiązanie dla klientów lubiących niespodzianki. Odbiorca nie dysponuje wiedzą co do produktu, który otrzyma, a który został wcześniej poddany procesowi selekcji przez wyznaczone do tego osoby, działające z ramienia marki. Zazwyczaj przyjmuje on postać niewielkiego prezentu, który ma przy okazji zachęcić klienta do zakupu pełnowymiarowego produktu.
W ramach tej subskrypcji klientowi dostarczany jest, w określonych odstępach czasu, wybrany produkt, często codziennego użytku (np. świeże warzywa, owoce, dieta pudełkowa, artykuły higieniczne itp.).
Subskrypcje różnicować można również przez wzgląd na sposób jej percepcji przez klienta. Ten zaś może ją postrzegać w kategoriach:
Udostępniony zakres produktu, charakterystyczny dla przestrzeni cyfrowej, wpływa na kształt ostatecznego modelu biznesu w zakresie subskrypcji. W ten sposób można wyróżnić:
Do głównych zalet możemy zaliczyć:
Wśród wad modelu subskrypcyjnego wyróżniamy:
Popularnym przykładem modelu subskrypcyjnego są działania firmy Microsoft. Udostępnia ona użytkownikom różnego rodzaju plany, zawierające dostęp do swoich produktów (Excel, PowerPoint, Word, itp.). Pakiety można opłacać w cyklicznych płatnościach miesięcznych lub rocznych.
Firma Adobe również posiada przygotowane plany, które użytkownik może opłacać w ramach abonamentu. W zależności od potrzeb przygotowane są pakiety dla firm, użytkowników indywidualnych, szkół i uczelni wyższych oraz uczniów, studentów i nauczycieli.
Netflix, HBO GO, Amazon Prime, Disney Plus to przykłady firm, które oferują dostęp do filmów i seriali, w zamian za wykupienie odpowiedniego abonamentu. Ich przewagę nad zwykłą telewizją stanowi dostępność. Użytkownik nie jest uzależniony od godzin nadawania programu, dzięki czemu może go obejrzeć w dowolnym momencie. Platformy streamingowe dają również szybki dostęp do wielu nowości.
Wielu klientów decyduje się na opłacenie abonamentu, ponieważ jest to dla nich wygodne. Przede wszystkim nie muszą pamiętać o terminach płatności, ponieważ są one pobierane automatycznie z konta klienta. Dodatkowo konsument ma wpływ na to, za co płaci. Wiele osób decyduje się na wykupienie płatnej subskrypcji podcastu, ponieważ chce wspierać danego twórcę i słuchać jego audycji. Warto więc rozważyć sprzedaż swoich produktów właśnie w modelu subskrypcyjnym.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Co to jest model subskrypcyjny?
Dlaczego klienci decydują się na model subskrybcyjny?