Przedsiębiorca, który po zamknięciu działalności sprzeda składniki majątku pozostałe po działalności, ma obowiązek zakwalifikować uzyskany przychód jako przychód z działalności i opodatkować w sposób zgodny z tym jak rozliczał się w momencie likwidacji działalności. Będzie to dotyczyło wszystkich składników majątku – nie ma tu znaczenia czy był to towar handlowy czy wyposażenie lub środek trwały. Sprawdź szczegóły!
Spis treści:
“Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku:
a) pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, prowadzonych samodzielnie,
b) otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki; ”
Powyższy przepis dotyczy nie tylko podatników rozliczających się na zasadach ogólnych, ale również ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wynika to z brzmienia art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z nim opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m. inn. w art. 14 ustawy o PIT.
Na podstawie powyższych przepisów przedsiębiorca, który po zamknięciu działalności sprzeda składniki majątku pozostałe po działalności, ma obowiązek zakwalifikować uzyskany przychód jako przychód z działalności i opodatkować w sposób zgodny z tym jak rozliczał się w momencie likwidacji działalności. Będzie to dotyczyło wszystkich składników majątku – nie ma tu znaczenia czy był to towar handlowy czy wyposażenie lub środek trwały. Wskazanego obowiązku nie będzie, jeśli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu zamknięcia działalności do dnia sprzedaży składników majątku pozostałych po likwidacji działalności upłynęło 6 lat oraz odpłatne zbycie nie występuje w wykonywaniu działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej (art. 14 ust. 3 pkt 12 PIT).
Poniżej zostaną wskazane zasady rozliczenia sprzedaży pozostałych po działalności składników majątku. Informacje zostaną wskazane oddzielnie dla przedsiębiorców rozliczających się w oparciu o KPiR jak i ryczałtem ewidencjonowanym. Pominięta zostanie sytuacja kiedy przedsiębiorca sprzedaje składniki majątku po upływie wskazanego wyżej okresu 6 lat. Wynika to z brzmienia art 14 ust. 3 pkt 12 zgodnie, z którym przychód sprzedaż składników majątku pozostałych po zakończeniu działalności gospodarczej nie jest zaliczany do przychodów z działalności gospodarczej – pod warunkiem upływ wskazanego okres 6 lat. W tej sytuacji rozpatrywane przypadki nie będą miały zastosowania.
Kwotę przychodu ze sprzedaży ustalamy zgodnie z art. 14 ust. 1. Zgodnie z nim “przychodem z działalności uważa się kwoty należne choćby nie zostały otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont”.
W przypadku sprzedaży składników majątku po likwidacji działalności kwotą przychodu będzie kwota za jaką przedsiębiorca sprzedał składnik majątku (kwota wynikająca z zawartej umowy kupna sprzedaży).
▲ wróć na początekPrzedsiębiorcy zamykający działalność gospodarczą sporządzają spis składników majątku na dzień likwidacji działalności.
W spisie tym ujmowane są wszystkie składniki majątku jakie zostały w firmie na dzień jej likwidacji. Będą w nim zarówno środki trwałe, wyposażenie, towary handlowe czy składniki majątku o wartości poniżej 1500 zł nie ujęte w żadnej z ewidencji (zaliczone bezpośrednio do kosztów).
Dla ujmowanych składników majątku przedsiębiorcy wskazują szereg informacji. Pośród nich są te, które będą potrzebne do ustalenia kosztu uzyskania przychodu w razie sprzedaży składnika po zamknięciu działalności.
Rodzaj składnika majątku | Dane wykazane dla niego w spisie składników majątku | Ustalenie kosztu |
Towary handlowe, materiały |
|
kwota wydatków poniesionych na nabycie |
Składniki majątku zaliczone bezpośrednio do kosztów (nie ujęte w ewid. ŚT lub rejestrze wyposażenia) | Brak kosztu | |
Wyposażenie | ||
Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne | – wartość początkowa, – suma odpisów amortyzacyjnych | Różnica między wartością początkową a sumą odpisów amortyzacyjnych |
W przypadku towarów handlowych kosztem będzie kwota wydatkowana na jego nabycie. Będzie to właściwe ponieważ w drodze sporządzenia remanentu do zamknięcia księgi przychodów i rozchodów wartość towarów została wyłączona z kosztów.
W sytuacji kiedy przedsiębiorca nie miał prawa do zaliczenia do kosztów wydatków na zakup składnika majątku z racji jego opłacenia gotówką (zgodnie z art. 22p ustawy o PIT), w momencie sprzedaży kwota kwota niezamortyzowana – w całości będzie kosztem (zarówno w części opłaconej przelewem jak i gotówką).
Warto pamiętać, iż w przypadku samochodów osobowych o wartości wyższej niż 150 tys. zł nie zawsze pełna niezamortyzowana wartość pojazdu będzie kosztem. Więcej na ten temat tutaj.
Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy o PIT podatnicy osiągających dochody z działalności gospodarczej są obowiązani bez wezwania wpłacać zaliczki na podatek dochodowy. Przepis ten dotyczy także przedsiębiorców, którzy po zamknięciu działalności sprzedają składniki majątku. Sposób ustalenia zaliczki z kolej regulują ust 3, 3f-3h.
Wyliczenie zaliczki następuje analogicznie jak to miało miejsce w przypadku prowadzenia działalności. Przedsiębiorca po zamknięciu działalności gospodarczej traci status przedsiębiorcy w związku z tym nie będzie miał możliwości dokonywania wpłaty zaliczki kwartalnie. Podatek wpłaca w terminie do 20-stego dnia miesiąca po miesiącu sprzedaży składnika majątku.
Przedsiębiorca zakończył działalność 30.03.2018 r. W maju 2018 r. sprzedał następujące składniki majątku pozostałe po działalności:
Przedsiębiorca w ostatniej deklaracji PIT-5 (za marzec 2018 r.) wykazał następujące wartości:
Kwoty uzyskane ze sprzedaży składników majątku są przychodami z działalności. Ustalając zaliczkę do wpłaty przedsiębiorca uwzględnia kwoty jakie były w ostatnim rozliczeniu z działalności.
Podatek od początku roku wyliczony w sposób opisany tutaj: 2 610 zł
Należna zaliczka za miesiąc: podatek od początku roku (2610 zł) – suma należnych zaliczek za poprzednie miesiące (1350 zł) = 1260 zł
W powyższym przykładzie przedsiębiorca składki ZUS za miesiąc marzec zapłacił do końca marca w związku z tym, zostały one uwzględnione w zaliczce za marzec. Jeśli ich zapłata nastąpiła by np. w kwietniu (po zamknięciu działalności) podatnik miałby prawo do ich rozliczenia w momencie wyliczania zaliczki w związku ze sprzedażą firmowych składników majątku. W przypadku braku takiej sprzedaży w danym roku – składki zapłacone po zamknięciu działalności przedsiębiorca rozlicza w zeznaniu rocznym.
▲ wróć na początekPrzedsiębiorca zamknął działalność w 2018 r. W roku 2018 rozliczał się liniowo, zaliczki wpłacał miesięcznie. W trakcie roku 2019 sprzedał następujące składniki pozostałe po zamknięciu działalności:
Wartości uzyskane ze sprzedaży, ceny nabycia i kwoty zaliczone do kosztów dla poszczególnych przedmiotów sprzedaży zawiera poniższa tabela.
Miesiąc sprzedaży | Rodzaj składnika majątku | Cena nabycia/ wartość początkowa | Wartość zaliczona do kosztów/ dotychczasowa amortyzacja | Przychód ze sprzedaży | Koszt sprzedaży |
01/2019 | towary handlowe | 5 000 zł | 5 000 zł* | 3 000 zł | 5 000 zł* |
04/2019 | towary handlowe | 5 000 zł | 5 000 zł* | 3 000 zł | 5 000 zł* |
wyposażenie | 2 000 zł | 2 000 zł | 500 zł |
|
|
środek trwały | 15 000 zł | 9 000 zł | 10 000 zł | 6 000 zł | |
niskocenny składnik majątku | 1 200 zł | 1 200 zł | 200 zł |
|
|
Suma | 19 200 zł | 16 000 zł |
* kosztem w przypadku towarów handlowych jest cena nabycia. Poprzez wykazanie towarów w ostatnim sporządzonym remanencie towary zostały “wyłączone z kosztów”, a tym samym ostatecznie nie zostały rozliczone w działalności.
W momencie sprzedaży w miesiącu styczniu przedsiębiorca na sprzedaży poniósł stratę: 2 000 zł (3 000 – 5 000). Efektem sprzedaży z miesiąca kwietnia jest dochód w wysokości 5 200 zł. Sumarycznie od początku roku daje to dochód w wysokości 3200 zł (19 200 zł – 16 000 zł).
Taka kwota dochodu powoduje konieczność wpłaty zaliczki.
Kwota należnej zaliczki: 608 zł (3 200 zł * 19% = 608 zł)
Zaliczkę należy uiścić do 20 maja 2019 r.
Przedsiębiorca zakończył działalność w 2018 r. W zeznaniu rocznym za 2018 r. (PIT-36) wykazał stratę w kwocie 50 tys. zł. W 2019 r. sprzedał środek trwały (samochód ciężarowy) za kwotę 15 tys. zł. Pojazd do momentu zakończenia działalności był całkowicie zamortyzowany. Przedsiębiorca na sprzedaży osiągnął dochód w wysokości 15 tys. zł.
Co do zasady dochód powoduje konieczność wpłaty zaliczki.
Nie będzie jednak takiego obowiązku z racji możliwości rozliczenia straty przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca w roku 2019 r. może rozliczyć połowę straty z 2018 r. (25 tys. zł). Dopiero kiedy dochód z sprzedaży firmowych składników majątku tą kwotę przekroczy podatnik może mieć obowiązek wpłaty zaliczki.
Przedsiębiorca od dnia zamknięcia DG nie prowadzi już KPIR, w związku z tym nie wpisuje dokonanej sprzedaży do ewidencji prowadzonej działalności.
Przepisy nie wskazują jak w takim wypadku dokumentować wartości przychodów, kosztów i wyliczenie zaliczki. Podatnicy mają w tym zakresie dowolność. Warto do ewidencji dołączyć dokumenty wskazujące na kwotę przychodu, a także spis składników majątku sporządzony dla celów podatku dochodowego.
Podatnik, który po zamknięciu działalności sprzedaje składniki majątku ma obowiązek złożyć zeznanie roczne właściwe dla prowadzonej działalności (PIT-36 lub PIT-36L).
Uzyskane przychody i koszty z nim związane, a także wpłacone zaliczki, przedsiębiorca wykazuje tak, jakby w danym roku prowadził działalność.
Zostanie to pokazane na podstawie założeń z wcześniejszych przykładów.
Założenia zgodnie z przykładem nr 1.
Przedsiębiorca nie korzysta z ulg. W roku 2018 nie miał innych źródeł przychodów.
Wyliczone zaliczki wpłacał terminowo.
W zeznaniu za 2018 r. (PIT-36 v 26) zostaną wykazane następujące kwoty:
a) część D: Pozarolnicza działalność gospodarcza:b) część E: Odliczenia od dochodu: pole 165: 3 094,74 zł (składki na ubezpieczenie społeczne)
c) część I: Odliczenia od podatku: pole: 207: 1 082,52 zł (składki na ubezpieczenia zdrowotne)
d) część K: Zaliczki o których mowa w art. 44 ust. 1 oraz kwoty podatku, o którym mowa w art. 30g.: pola: 219-221 (zaliczki za miesiące od stycznia do marca), pole: 223: 1 260 zł (należna zaliczka za maj) oraz pola 237-239 (wpłacone zaliczki od stycznia do marca) i pole 241: 1 260 zł (wpłacona zaliczka za maj).
e) część M: Kwota do zapłaty/nadpłata/łączna kwota do zwrotu: pole 328: 2 610 zł (kwota wpłaconych zaliczek).
Dodatkowo w załączniku PIT/B w części B (dochody/straty z pozarolniczej działalności gospodarczej) w polach 10-12 przedsiębiorca wykazuje kwoty kosztów, przychodów oraz dochód.
▲ wróć na początekZałożenie zgodnie z przykładem nr 2. podatnik wpłacił wyliczoną zaliczkę w terminie.
Wskazane poniżej pola na podstawie zeznania PIT-36L obowiązującego właściwego dla roku 2018.
W zeznaniu za 2019 r. (PIT-36L v 15) zostaną wykazane następujące kwoty:
a) część D: Pozarolnicza działalność gospodarcza:
b) część J: Zaliczki o których mowa w art. 44 ust. 1 oraz kwoty podatku, o którym mowa w art. 30g: 608 zł w polach 59 (należna zaliczka za miesiąc kwiecień) i 77 (wpłacona zaliczka za kwiecień)
c) część K: Kwota do zapłaty/ nadpłata: pole 108: 608 zł (suma wpłat dokonanych przez podatnika).
Dodatkowo w załączniku PIT/B w części B (dochody/straty z pozarolniczej działalności gospodarczej) w polach 10-12 przedsiębiorca wykazuje kwoty kosztów, przychodów oraz dochód.
Na podstawie założeń z przykładu nr 3. Wskazane pola na podstawie zeznania PIT-36 właściwego dla roku 2018.
Mimo, iż przedsiębiorca nie miał obowiązku zapłaty podatku z tytułu sprzedaży pojazdu (rozliczenie straty z poprzedniego roku), ma obowiązek złożyć zeznanie za rok 2019.
W zeznaniu za 2018 r. (PIT-36 v 26 ) zostaną wykazane następujące kwoty:
a) część D: Pozarolnicza działalność gospodarcza:
c) część I: Odliczenia od podatku: pole: 162: 15 000 zł (kwota rozliczanej w danym roku straty).
Dodatkowo w załączniku PIT/B w części B (dochody/straty z pozarolniczej działalności gospodarczej) w polach 10-12 przedsiębiorca wykazuje kwoty kosztów, przychodów oraz dochód.
Analogicznie jak to miało miejsce w przypadku przedsiębiorców rozliczających się na księdze przychodów i rozchodów, tak samo w przypadku podmiotów rozliczających się ryczałtem ewidencjonowanym, kwota przychodu ustalana jest na podstawie art. 14 ust 1 ustawy o PIT. Kwotą przychodu jest więc kwota jaką sprzedający ma uzyskał lub ma uzyskać ze sprzedaży składnika majątku pozostałego po prowadzonej działalności.
Przedsiębiorcy rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych likwidujący działalność, zgodnie z art. 20 ust. 6 mają obowiązek sporządzić spis składników majątku dla celów podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24 ust. 3a. Jednym z elementów tego spisu jest informacja o kwocie wydatków na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów. W przypadku przedsiębiorców rozliczających się ryczałtem ewidencjonowanym pole to będzie zawsze zerowe.
W odróżnieniu od przedsiębiorców rozliczających się w oparciu o KPiR, ewentualne wydatki poniesione na nabycie składnika majątku, niezaliczone do kosztów przy sprzedaży nie będą zmniejszały kwoty, od której wyliczony zostanie podatek.
Wysokości stawek ryczałtu reguluje art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z nim do sprzedaży składników majątku z działalności zastosowania mają stawki 3 % i 10%. Szczegóły w tabeli.
Stawka 3% |
Stawka 10% |
Ma zastosowanie do przychodu z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, będących:
|
Ma zastosowanie do przychodu z odpłatnego zbyć praw majątkowych lub nieruchomości będących:
|
Zgodnie z powyższą tabelą sprzedaż firmowej nieruchomości (np. budynku firmowego) będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki 10%. Z kolei sprzedaż firmowego komputera lub pojazdu będzie opodatkowana stawką 3%.
Wyliczenie zryczałtowanego podatku wygląda analogicznie jak w przypadku kiedy przedsiębiorca nadal prowadził działalności. Zostanie to przedstawione na poniższych przykładach.
Przedsiębiorca zakończył działalność 31.03.2019 r. W maju 2019 r. sprzedał następujące składniki majątku pozostałe po działalności:
Wartość uzyskane ze sprzedaży: 18 000 zł
Przedsiębiorca w ostatniej miesięcznej deklaracji PIT-28 (za marzec 2019 r.) wykazał następujące wartości nierozliczonych składek na ubezpieczenie:
Przedsiębiorca składki za miesiąc marzec zapłacił w 01.04.2019 r. w kwocie: 834,55 zł (składka na ubezpieczenie społeczne), 342,32 zł (składka na ubezpieczenie zdrowotne).
Przedsiębiorca będzie mógł uwzględnić następujące kwoty przy obliczaniu ryczałtu:
Kwoty uzyskane ze sprzedaży składników majątku są przychodami z działalności. Są to rzeczy ruchome w związku z tym są opodatkowane stawką 3%. Ustalając kwotę ryczałtu przedsiębiorca wylicza następująco podatek:
Przychód – nierozliczona składka społeczna: 18 000 – 834,55 zł = 17 165,45 zł. Po zaokrągleniu do pełnych złotych 17 165 zł
Zryczałtowany podatek: 17 165 zł *3% = 514,95 zł
Podatek należny: 514,95 zł – składka zdrowotna 469,43 zł = 45,53 zł. Po zaokrągleniu do pełnych złotych daje to kwotę 46 zł.
Podatek należy wpłacić do 21 czerwca 2019 r. (termin przesunięty z racji tego, iż 20 czerwiec jest dniem wolnym – niedziela)
▲ wróć na początekPrzedsiębiorca zamknął działalność w 2018 r. W roku 2018 rozliczał się ryczałtem ewidencjonowanym, podatek wpłacał miesięcznie. W trakcie roku 2019 sprzedał następujące składniki pozostałe po zamknięciu działalności:
Przedsiębiorca wylicza następująco kwoty ryczałtu:
Wyliczone kwoty będzie zobowiązany wpłacić odpowiednio do 20 lutego (30 000 zł) i do 20 maja (750 zł).
Przedsiębiorca zakończył działalność w 2018 r. W roku 2017 rozliczał się na zasadach ogólnych i wykazał w zeznaniu stratę w wysokości 50 tys. zł. W roku 2018 r. rozliczał się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W 2019 r. sprzedał środek trwały (samochód ciężarowy) za kwotę 15 tys. zł. Co do zasady przychód powoduje konieczność wpłaty podatku.
Nie będzie jednak takiego obowiązku z racji możliwości rozliczenia straty przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca w roku 2019 r. może rozliczyć połowę straty z 2017 r. (25 tys. zł). Dopiero kiedy przychód z sprzedaży firmowych składników majątku tą kwotę przekroczy podatnik może mieć obowiązek wpłaty ryczałtu.
Przedsiębiorca od dnia zamknięcia DG nie prowadzi już ewidencji przychodów, w związku z tym nie wpisuje dokonanej sprzedaży do ewidencji prowadzonej działalności.
Przepisy nie wskazują jak w takim wypadku dokumentować wartości przychodów, kosztów i wyliczenie zaliczki. Podatnicy mają w tym zakresie dowolność. Warto do ewidencji dołączyć dokumenty wskazujące na kwotę przychodu a także spis składników majątku sporządzony dla celów podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przedsiębiorcy są zobowiązani obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia następnego miesiąca, a w przypadku ryczałtu za grudzień – w terminie złożenia zeznania (począwszy od 2019 r. termin ten został przesunięty z końca stycznia roku kolejnego na 15 luty roku kolejnego). Jak wynika z art. 12 ust. 10b powyższy przepis ma zastosowanie również do przychodów opodatkowanych stawką 10%.
Osoba fizyczna, po zamknięciu działalności nie ma już statusu przedsiębiorcy, nie może korzystać z kwartalnego opłacania ryczałtu, w związku z tym dokonuje w terminie do 20-stego dnia miesiąca po danym miesiącu.
Przedsiębiorca, który po zamknięciu działalności sprzedaje składniki majątku ma obowiązek złożyć zeznanie roczne właściwe dla prowadzonej działalności PIT-28.
Uzyskane przychody, a także kwoty wpłaconego ryczałtu, przedsiębiorca wykazuje tak, jakby w danym roku prowadził działalność.
Sposób wykazania kwot zostanie przedstawiony na podstawie przykładów i deklaracji PIT-28 w wersji 21.
Przedsiębiorca zakończył działalność 31.03.2019 r. W maju 2019 r. sprzedał składniki majątku pozostałe po działalności o łącznej wartości 18 000 zł (ruchomości opodatkowane stawką ryczałtu 3%).
Wyliczona kwota ryczałtu wyniosła 46 zł. (szczegółowe wyliczenia w przykładzie nr 7).
Przedsiębiorca do końca marca 2019 r.
Łącznie kwoty do wykazania w PIT-28:
Wskazane kwoty zostaną wykazane w polach:
a) część C: Przychody podatnika objęte ryczałtemPowyższa informacja nie zawiera wskazań wszystkich pól w trakcie których następuje wyliczenie ryczałtu, a jedynie dane będące podstawą do wyliczenia.
Dodatkowo przedsiębiorca będzie zobowiązany do złożenia załącznika PIT-28/A, na którym w części B.2 (Dane dotyczące przychodów opodatkowanych wg poszczególnych stawek) wykaże kwoty przychodu przy stawce 3% i 5,5% – odpowiednio pola 8 i 9).
Z wyliczenia wynika, iż mimo, że przedsiębiorca dokonywał wpłat wyliczonych kwot ryczałtu to po złożeniu zeznania ma obowiązek dopłacić brakującą kwotę. Różnica wynika, z faktu uzyskiwania przychodów w różnych stawkach.Brakującą kwotę należy dopłacić w terminie złożenia zeznania za 2019 r. czyli do 17 lutego 2020 r. (termin ulega przesunięciu z racji tego, iż 15 luty jest dniem wolnym).
▲ wróć na początekPrzedsiębiorca zamknął działalność w 2018 r. W roku 2018 rozliczał się ryczałtem ewidencjonowanym, podatek wpłacał miesięcznie. W trakcie roku 2019 sprzedał następujące składniki pozostałe po zamknięciu działalności
Wyliczenie kwot ryczałtu wskazane zostało w przykładzie nr 8. Przedsiębiorca wpłacił wyliczone kwoty podatku: 30 750 zł.
Wskazane kwoty zostaną wykazane w polach:
a) część C: Przychody podatnika objęte ryczałtemZ zeznania kwota do zapłaty wyniesie 0 zł.
Powyższa informacja nie zawiera wskazań wszystkich pól w trakcie których następuje wyliczenie ryczałtu a jedynie dane będące podstawą do wyliczenia.
Dodatkowo przedsiębiorca będzie zobowiązany do złożenia załącznika PIT-28/A na którym w części B.2 (Dane dotyczące przychodów opodatkowanych wg poszczególnych stawek). Wykaże kwoty przychodu przy stawce 3% i 10 % – odpowiednio pola 8 i 11.
Przedsiębiorca zakończył działalność w 2018 r. W roku 2017 rozliczał się na zasadach ogólnych i wykazał w zeznaniu stratę w wysokości 50 tys. zł. W roku 2018 r. rozliczał się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W 2019 r. sprzedał środek trwały (samochód ciężarowy) za kwotę 15 tys. zł.
Przedsiębiorca nie zapłacił podatku z tego tytułu. Informacja o ustaleniu kwoty podatku w przykładzie nr 9.
Kwoty do wykazania w zeznaniu rocznym:
Wskazane kwoty zostaną wykazane w polach:
a) część C: Przychody podatnika objęte ryczałtemZ zeznania kwota do zapłaty wyniesie 0 zł.
W polu 73 wykazana jest kwota 15 000 zł – zamiast 25 000 zł gdyż kwota straty może zostać rozliczona tylko do kwoty przychodu.
Powyższa informacja nie zawiera wskazań wszystkich pól w trakcie, których następuje wyliczenie ryczałtu a jedynie dane będące podstawą do wyliczenia.
Dodatkowo przedsiębiorca będzie zobowiązany do złożenia załącznika PIT-28/A na którym w części B.2 (Dane dotyczące przychodów opodatkowanych wg poszczególnych stawek) Wykaże kwotę przychodu przy stawce 3% w polu nr 8.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!