W ten sposób stworzysz ofertę, dzięki której zdobędziesz nowych klientów i zwiększysz zyski w swojej firmie. Podpowiadamy, jak możesz wykorzystać sprzedaż społecznościową na swoją korzyść.
Czym jest sprzedaż społecznościowa?
Sprzedaż społecznościowa (social selling) to praktyka marketingowa, którą prowadzi się poprzez różne platformy społecznościowe. Polega na nawiązywaniu kontaktu z potencjalnymi konsumentami, budowaniu z nimi relacji, która doprowadzi finalnie do sprzedaży produktu, usługi.
Wraz z rozwojem handlu elektronicznego i zmianie w zachowaniach konsumentów, sprzedaż społecznościowa stała się ważnym elementem w relacjach B2B czy B2C.
Korzyści social sellingu
Dlaczego social selling zaczyna odgrywać kluczową rolę w procesach sprzedażowych firm? Wynika to z wymiernych efektów, które wynikają z tej strategii. Są to np.:
- Większa sprzedaż;
- Pozyskanie lojalnych klientów;
- Skraca ścieżkę zakupową klienta, usprawniając cały proces;
- Sposób na budowanie pozytywnego kapitału marki – wiarygodnego wizerunku i tworzeniu długotrwałych relacji z klientami, kontrahentami;
- Dotarcie do klienta to nie wszystko, równie ważne jest zaangażowanie i faktyczne podejmowanie przez niego działań. Sprzedaż społecznościowa ma potencjał, aby podtrzymywać zainteresowanie konsumentów i zachęcać do skorzystania z Twoich usług;
- Zbieranie danych w ramach social sellingu umożliwia tworzenie skutecznej strategii biznesowej;
- Niski koszt – prowadzenie profilu w mediach społecznościowych jest darmowe, a także wiele czynności związanych ze strategią sprzedażową są stosunkowo tanie.
Wady social sellingu
Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad. Należą do nich np.:
- Duża konkurencja – wiele firm dostrzega potencjał tego rozwiązania, w związku z tym rynek staje się coraz bardziej nasycony. Przez to wyróżnienie się i osiągnięcie przewagi konkurencyjnej może być wyzwaniem. Organiczne pozyskiwanie leadów może w pewnym momencie okazać się niewystarczające. Z tego względu, warto zaplanować budżet finansowy, który pokryje koszty reklam płatnych, które mogą pomóc uskutecznić nasze działania marketingowe.
- Negatywne opinie użytkowników – media społecznościowe pozwalają na swobodne wyrażanie opinii przez korzystające z nich osoby (zakładając, że nie naruszają regulaminu). Dlatego też musisz liczyć się, że Twój produkt, usługa czy publikowane treści nie przypadną wszystkim do gustu i może to dobitnie wyrazić publicznie. Ważne, abyś sprawnie reagował(a) na takie działania, dbał o jakość obsługi klienta i wykazywał(a) się proaktywną postawą, aby naprawiać możliwe błędy (które mogą zdarzyć się każdemu). To istotny aspekt, który może znacząco wpłynąć na wizerunek Twojego przedsiębiorstwa.
Jak wykorzystać sprzedaż społecznościową w swojej firmie?
Stworzenie efektywnego procesu sprzedażowego wymaga wiele czasu i wysiłku. Jednak efekty, które możesz osiągnąć, są z pewnością tego warte. Jakie działania powinieneś(aś) podjąć, aby skuteczniej realizować cele strategiczne firmy i zmaksymalizować swoje zyski?
- W celu monitorowania sieci i bycia na bieżąco ustaw Alerty Google. Dzięki nim będziesz otrzymywać powiadomienia na wybrane przez Ciebie hasła (marki, produkty, osoby), co dostarczy Ci cennych danych.
- Skup się na konkretnej grupie docelowej i staraj się ją jak najlepiej zrozumieć. W ten sposób będzie Ci łatwiej tworzyć spersonalizowane komunikaty, które angażują odbiorców.
- Bądź obecny(a) na platformach społecznościowych, forach, grupach powiązanych z obszarem, którym się zajmujesz. Są to obszerne źródła informacji o możliwych problemach, potrzebach, opiniach, które możesz później wykorzystać w swoich działaniach.
- Pamiętaj, aby jasno przedstawić USP w swojej komunikacji marketingowej. Na jej podstawie możesz dostarczać nie tylko towar, usługę, ale unikatową wartość (czyli tego, czego szukają Twoi klienci). Wiarygodny wizerunek buduj również poprzez dzielenie się wartościowymi treściami innych, sprawdzonych użytkowników, tworzenie własnych, merytorycznych materiałów, aby umocnić swoją pozycję jako ekspert.
- Nawiązuj interakcje z użytkownikami, którzy obserwują Cię na mediach społecznościowych. Odpowiadaj na ich pytania, komentarze, możesz w kolejnych postach nawiązywać do poruszanych przez nich kwestii. Bądź pomocny i dostarczaj informacji, których potrzebują konsumenci.
- Twórz wartościowe treści. Możesz prowadzić branżowego bloga, napisać e-booka poruszającego temat z Twojej branży, zorganizować webinar, nagrać film lub podcast itd. To również pozwala na stawianie się w roli specjalisty w dziedzinie. Stworzone materiały udostępniaj na swoich mediach społecznościowych.
- Nie ograniczaj się do jednej platformy społecznościowej, aczkolwiek nie oznacza to, że musisz być wszędzie. Kanał komunikacji powinien być dopasowany do profilu firmy oraz odbiorców, do których chcesz dotrzeć. Jeżeli wybrałeś(aś) swoje miejsca w Internecie, pamiętaj, aby publikowane treści różniły się od siebie. Gdzie indziej skuteczniejsze będzie dodanie grafiki, gdzie indziej artykułu, a w trzecim miejscu – krótkiego filmu.
- Niezależnie od rodzaju platformy, którą wybierzesz do promocji swojej firmy, musisz prawidłowo zoptymalizować swój profil. Podstawowymi kwestiami, na które powinieneś/powinnaś zwrócić uwagę to m.in. profesjonalne zdjęcie profilowe, umieszczenie linku do swojej strony internetowej, dane kontaktowe, publikuj angażujące treści.
- Buduj społeczność – zachęcaj do kontaktu i dyskusji między użytkownikami. Możesz np. Założyć grupę na Facebooku, na której klienci mogą dzielić się swoimi opiniami, doświadczeniami.
- Skorzystaj z narzędzia Social Selling Index, który mierzy potencjał sprzedażowy w sieci LinkedIn. Na wartość tego wskaźnika wpływają wspomniane wcześniej: budowanie profesjonalnego wizerunku i relacji, angażowanie społeczności, pozyskiwanie kontaktów. Innymi miernikami, na które warto zwrócić uwagę to np. zwiększenie liczby odwiedzin lub zaangażowania użytkowników, przyrost liczby polubień w danym okresie/od rozpoczęcia kampanii.
- Rozpocznij sprzedaż wielokanałową, dzięki której klienci będą mogli dokonać zakupu nie tylko przez stronę internetową, ale również platformy e-commerce oraz media społecznościowe.
- Rozważ współpracę np. na zasadzie marketingu afiliacyjnego z twórcami internetowymi, którzy dzięki swojej obszernej grupie odbiorców w social mediach mogą wypromować Twoje produkty i markę.
- Przeznacz część budżetu na zainwestowanie w płatną promocję, która może pomóc Ci zwiększyć rozpoznawalność firmy, a także sprzedaż.
Sprzedaż społecznościowa – podsumowanie
Reasumując, social selling to dynamicznie rozwijający się kanał sprzedażowy, który stwarza wiele możliwości dla małych i średnich firm. Warto wykorzystać tę tendencję do pozyskiwania nowych klientów, wejścia na nowy rynek, generowania zysków i kreowania wizerunku eksperta w sieci. Takie działanie z pewnością zaprocentuje na przyszłość.