Dużą popularnością cieszą się bezzwrotne środki jakie można uzyskać z Urzędu Pracy bądź w ramach projektów finansowanych z udziałem środków europejskich. Przepisy podatkowe odnoszą się do tego zagadnienia, ale brak jest w nich doprecyzowania w pewnych obszarach tematycznych. Jednym z nich jest sprzedaż środka trwałego sfinansowanego z dotacji.
Otrzymanie bezzwrotnej pomocy, najczęściej ze środków unijnych, to przede wszystkim duża korzyść dla osób rozpoczynających przygodę z biznesem, ale również tych, którzy dzięki dodatkowym środkom mogą swoją działalność gospodarczą rozwinąć. Nie jest prosto pozyskać takie finanse, ale późniejsze ich wydatkowanie rekompensuje tę niedogodność.
W ramach dotacji z otrzymanych środków można dokonać zakupu zarówno środków trwałych, wyposażenia jak i środków obrotowych.
Co do zasady otrzymana dotacja stanowi przychód w podatku dochodowym, który jest zwolniony z opodatkowania (art. 21 ust. 1 pkt 121, 129, 137). Dotacja nie jest przychodem w działalności gospodarczej w części zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (art. 14 ust. 2 pkt 2), a odpisy amortyzacyjne nie są kosztem podatkowym (art. 23 ust. 1 pkt 45).
Środek trwały sfinansowany z dotacji, w całości lub w części, powinien być ujęty w ewidencji środków trwałych. Co do zasady powinien być amortyzowany na zasadach ogólnych, z tą różnicą, że część sfinansowana dotacją nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów.
▲ wróć na początekPrzy sprzedaży środka trwałego sfinansowanego dotacją kwota netto dla podatnika VAT, a dla nievatowca uzyskana kwota brutto ze sprzedaży jest przychodem podatkowym.
Przepisy podatkowe nie są zbyt klarowne w tym temacie, a do tego wszystkiego na przestrzeni lat również fiskus zmieniał swoje stanowisko w tej sprawie w wydawanych interpretacjach podatkowych. Kwestią sporną było, czy niezamortyzowana wartość środka trwałego w części sfinansowanej dotacją w momencie sprzedaży będzie stanowiła koszty uzyskania przychodów? Obecnie uznaje się, że niezamortyzowana część środka trwałego, bez względu na źródło finansowania – środki własne czy dotacja, będzie stanowiła koszty uzyskania przychód przy sprzedaży (art. 24 ust. 2 pkt 1). Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowe między innymi w interpretacjach indywidualnych: nr 0113-KDIPT2-3.4011.109.2018.2DS z 25 kwietnia 2018 roku; nr 0113-KDIPT2-1.4011.296.2018.2.DJD z 1 sierpnia 2018 r.
Jeżeli amortyzacja będzie dokonana w 100% nie będzie kosztów w momencie sprzedaży.
Na gruncie podatku VAT sprzedaż środka trwałego przez czynnego podatnika VAT powinna być opodatkowana podatkiem VAT na zasadach ogólnych, bez znaczenia pozostaje fakt czy zakup był dokonany ze środków własnych przedsiębiorcy czy z dotacji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Sprzedaż środka trwałego zakupionego z dotacji - co z podatkiem dochodowym?
Sprzedaż środka trwałego zakupionego z dotacji - co z VATem?