Zgodnie z art. 22g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową zakupionych środków trwałych uznaje się ich cenę nabycia. Na cenę tę składają się natomiast wszystkie wydatki związane z danym składnikiem majątku, poniesione do dnia przekazania środka trwałego do użytkowania. Środki trwałe w budowie, to składniki majątku, które wymagają nakładu niezbędnych prac, przed wprowadzeniem ich do firmy. Suma wydatków związanych z przygotowaniem ich do użytkowania będzie stanowiła wartość początkową. Sprawdź, jakie koszty wpłyną na wysokość amortyzacji!
- 1. Co powiększy wartość początkową składnika majątku?
- 2. Środki trwałe w budowie – jak to wygląda w praktyce?
Wartość początkowa środka trwałego w budowie – omówione zagadnienia:
Co powiększy wartość początkową składnika majątku?
Środek trwały w budowie to składnik majątku w trakcie przygotowania do użytkowania i jednocześnie kompletowania jego wartości początkowej. Zgodnie z ustawą o PIT, do ceny nabycia środka trwałego, która będzie stanowiła jego wartość początkową należy zaliczyć:
- kwotę należną zbywcy,
- materiały, części niezbędne do zbudowania środka trwałego,
- wydatki na ekspertyzy i opinie,
- koszty transportu, załadunku i wyładunku,
- koszt ubezpieczenia w drodze,
- koszt montażu,
- opłaty notarialne, skarbowe i inne,
- kwota VAT, która zgodnie z ustawą o VAT nie może zostać odliczona (np. w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia),
- wydatki na zakup specjalistycznego oprogramowania,
- podatek akcyzowy, cło oraz inne opłaty pobierane przy zakupie środka trwałego,
- odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup środka trwałego, zapłacone do dnia przyjęcia go do użytkowania,
- prowizje od tego kredytu,
- zrealizowane różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do użytkowania,
- media zużyte do wytworzenia nowego środka trwałego lub dostosowania zakupionego składnika majątku do używania,
- wynagrodzenia pracowników uczestniczących w pracach związanych z danym środkiem trwałym w budowie.
Środki trwałe w budowie – jak to wygląda w praktyce?
W trakcie „budowy” środka trwałego najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie osobnego zestawienia, w którym pojawią się wszystkie koszty wpływające na wartość początkową przyszłego środka trwałego – jak w przykładzie poniżej.
Przykład 1
Firma XYZ będąca czynnym podatnikiem VAT zakupiła nową maszynę na produkcję (faktura na 100 000 zł netto. W tabeli poniżej wpisane zostały wszystkie wydatki związane z uruchomieniem maszyny (stanowiące środek trwały w budowie).
28 lutego maszyna została przyjęta do użytkowania, na podstawie dokumentu OT, w wartości początkowej 125 000 zł (wzór dowodu przyjęcia środka trwałego znajdziesz tutaj).
▲ wróć na początek