Czym jest stowarzyszenie zwykłe i jakie cele przyświecają tym organizacjom? W naszym artykule zgłębimy definicję, cele oraz działania stowarzyszeń, abyś mógł lepiej zrozumieć ich istotną rolę w społeczeństwie.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Wśród stowarzyszeń wyróżniamy stowarzyszenia zwykłe i rejestrowe. Stowarzyszenie zwykłe w odróżnieniu od stowarzyszenia rejestrowego jest uproszczoną formą stowarzyszenia, które m.in. nie posiada osobowości prawnej, a więcej na jego temat przeczytasz w niniejszym artykule.
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych [por. art. 2 pkt 1 Prawo o stowarzyszeniach].
Tym samym w ślad za ustawową definicją stowarzyszenia wskazać należy, że stowarzyszenie posiada następujące cechy, tj.:
Dodatkowo wśród innych cech stowarzyszenia oprócz dobrowolności, samorządności, trwałości zrzeszenia o celach niezarobkowych należy wyróżnić takie cechy jak:
Rodzaje stowarzyszeń:
Więcej na temat stowarzyszeń przeczytasz tutaj.
Z kolei stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą stowarzyszenia, które nie posiada osobowości prawnej. Brak osobowości prawnej oznacza w szczególności brak zdolności do czynności prawnej i brak własnego majątku. Jednakże podkreślić należy, że stowarzyszeniom zwykłym przysługuje zdolność sądowa, czyli zdolność występowania w procesach cywilnych.
Stowarzyszenie zwykłe jest:
Stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Stowarzyszeniu zwykłemu niewątpliwie przysługuje zdolność sądowa jako organizacji społecznej, jednak legitymację procesową, a zatem zdolność do czynności procesowych posiadają jedynie wszyscy członkowie tego stowarzyszenia. Oznacza to, że przedstawiciel wskazany w regulaminie może reprezentować stowarzyszenie zwykłe, jeżeli pozostali członkowie stowarzyszenia upoważnią go do tego w należytej formie prawnej. Właściwym dokumentem, z którego wynika upoważnienie do udzielenia pełnomocnictwa procesowego przez stowarzyszenie zwykłe, jest dokument podpisany przez wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego. Źródłem takiego upoważnienia nie można natomiast uznać regulaminu, jako dokumentu statuującego tylko powstanie stowarzyszenia zwykłego [tak Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lutego 2018 r., sygn. akt II OSK 1157/17].
– stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
Osoby zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe w pierwszej kolejności powinny uchwalić regulamin działalności określający w szczególności:
Minimalna ilość osób, które mogą założyć stowarzyszenie, to 3 osoby. Każdy członek odpowiada za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi członkami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność ta powstaje z chwilą, gdy egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna.
– stowarzyszenie zwykłe reprezentuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd.
Podejmowanie przez przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego oraz udzielenia przez nich pełnomocnictwa do dokonania tych czynności.
Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji. Wniosek o wpis do ewidencji powinien zawierać następujące elementy, tj.:
– jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, to wszyscy członkowie zarządu zobowiązani są do jego podpisania.
Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu zgłoszenia, chyba że został złożony wniosek, o którym mowa w przepisie art. 41 Prawo o stowarzyszeniach (Sąd rejestrowy, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa) bądź uprawomocnienia się orzeczenia odrzucającego albo oddalającego wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszenia zwykłego.
W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony wniosek, o którym mowa w art. 41, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego. Natomiast jeśli dojdzie do wpisu, to organ nadzorujący informuje niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd o dokonaniu wpisu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis.
W ewidencji zamieszcza się:
Warto również zapamiętać, że:
Stowarzyszenie zwykłe nie może:
Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej oraz otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Stowarzyszenie zwykłe liczące co najmniej siedmiu członków, może przekształcić się w stowarzyszenie. Przekształcenie stowarzyszenia zwykłego wymaga zgody wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego, wyrażonej w drodze uchwały, zawierającej:
– informację o podjęciu uchwały o przekształceniu przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości oraz zawiadamia o podjęciu tej uchwały wierzycieli stowarzyszenia zwykłego.
Warto mieć również na uwadze obowiązek w postaci zawiadamiania członków stowarzyszenia zwykłego o zamiarze przekształcenia nie później niż na miesiąc przed planowanym dniem podjęcia uchwały o przekształceniu. Do takiego zawiadomienia należy dołączyć:
Przekształcenie stowarzyszenia zwykłego następuje z chwilą wpisu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego, a sąd rejestrowy przesyła niezwłocznie właściwemu organowi nadzorującemu odpis postanowienia o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego wraz z zaświadczeniem o wpisie stowarzyszenia. Właściwy organ nadzorujący z urzędu wykreśla stowarzyszenie zwykłe z ewidencji. Wniosek o wpis stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego składają i podpisują wszyscy członkowie zarządu, a do wniosku dołącza się uchwałę o przekształceniu wraz z zaświadczeniem o wpisie stowarzyszenia zwykłego do ewidencji, wydanym nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem podjęcia uchwały o przekształceniu.
Stowarzyszenie zwykłe zostaje rozwiązane bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego z chwilą wpisu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego.
Z chwilą wpisu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego wstępuje ono we wszystkie prawa i obowiązki stowarzyszenia zwykłego, a członkowie stowarzyszenia zwykłego stają się członkami stowarzyszenia. Członkowie przekształcanego stowarzyszenia zwykłego odpowiadają na dotychczasowych zasadach, solidarnie ze stowarzyszeniem za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego, powstałe przed dniem przekształcenia, przez okres roku, licząc od dnia przekształcenia.
Stowarzyszenie zwykłe w porównaniu do stowarzyszenia rejestrowego różni się przede wszystkim uproszczoną i odformalizowaną procedurą jego założenia. Oba te stowarzyszenia różni przede wszystkim sposób rejestracji, minimalna liczba członków stowarzyszenia, która jest niezbędna do jego powołania, struktura władz, możliwość prowadzenia działalności gospodarczej czy też posiadanie oddziałów terenowych.
A jeśli chcesz wiedzieć czy jest fundacja i jak ją założyć, to przejdź do tego artykułu.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!