|
|
2 minut czytania

Subwencja z PFR – czy trzeba ewidencjonować w KPiR i jak?

Otrzymałeś subwencje z PFR? Sprawdź jak ją zaewidencjonować w PKPiR.

subwencja PFR księgowanie

Dofinansowanie w ramach tarczy finansowej ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) jest skierowane do firm i pracowników. Wsparciem objęte są wszystkie firmy: mikro, małe, średnie a ostatnio mogą również z niego skorzystać firmy o statusie dużych. Środki z subwencji finansowej z PFR uzyskuje się za pośrednictwem banków. Dzięki subwencji firmy mogą poprawić swoją płynność finansową, zrekompensować straty poniesione w związku z pandemią, ochronić miejsca pracy.

Na co można przeznaczyć wsparcie z PFR?

W ramach subwencji z PFR można pokryć bieżące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, do których można zaliczyć m.in:

  • wynagrodzenia pracowników,
  • zakup towarów handlowych i materiałów,
  • zakup środków trwałych, urządzeń wykorzystywanych w prowadzonej działalności,
  • usługi obce,
  • należności publicznoprawne.

Wsparcie otrzymane z PFR stanowi pomoc publiczną. Otrzymanie subwencji z PFR nie pozbawia przedsiębiorcy możliwości skorzystania z innych rozwiązań pomocowych w ramach tarczy antykryzysowej. Warunkiem jest, aby:

  • dofinansowania nie były przeznaczane na te same wydatki, żeby się nie dublowały,
  • suma otrzymanych dofinansowań nie może przekroczyć limitów pomocy publicznej. Z zasadami kumulacji pomocy publicznej związanej z COVID-19 można zapoznać się na stronie UOKIK.

subwencja z pfr

Jak zaewidencjonować subwencje z PFR w PKPiR?

Co do zasady wsparcie przyznane w ramach PFR jest pożyczką. Nie ma więc podstaw, aby je ujmować po stronie przychodów w PKPiR.

Koszty muszą spełniać pewne ustawowe uwarunkowania, a mianowicie:

  • muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów,
  • nie mogą to być koszty, które znajdują się w art. 23 ustawy o PIT,
  • muszą być w sposób właściwy udokumentowane,
  • musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Podsumowując subwencji z PFR nie ewidencjonuje się po stronie przychodów a koszty rozlicza się na zasadach ogólnych.

Jak zaksięgować umorzenie subwencji z PFR?

Subwencja, która w istocie jest pożyczką, docelowo po spełnieniu określonych warunków po upływie 12 miesięcy może zostać umorzona maksymalnie do wysokości 75% uzyskanych środków finansowych. Z przepisów, które obowiązują na dzień dzisiejszy umorzona część subwencji stanowi dla przedsiębiorcy przychód do opodatkowania w PIT. Możliwość dokonania w 2021 r. częściowego zwolnienia z podatku PIT dokonanych umorzeń będzie analizowana przez Ministerstwo Finansów we współpracy z PFR.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003