|
|
4 minut czytania

Tarcza antykryzysowa 2.0 z poprawkami

Czekasz na kolejne informacje na temat wsparcia dla firm? Oto kilka szczegółów na temat nowych rozwiązań.

tarcza antykryzysowa dla firm

Tarcza antykryzysowa wprowadziła wiele rozwiązań, które miały na celu wspomóc przedsiębiorców w czasach pandemii, szczególnie mikroprzedsiębiorców. Wiele przyjętych rozwiązań okazało się jednak niewystarczających dlatego rząd podjął kolejne działania, których efektem jest tarcza antykryzysowa 2.0. Sprawdzamy co się zmieniło.

Zwolnienie ze składek ZUS

Rozszerzono krąg przedsiębiorców mogących skorzystać ze zwolnienia. Przed zmianą były to firmy zatrudniające do 9 pracowników, po zmianie do 49 pracowników. W przypadku firm zatrudniających od 10 do 49 pracowników ze składek ZUS będzie zwolnione 50% składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej złożonej za dany okres rozliczeniowy.

W poprzedniej regulacji przedsiębiorca musiał prowadzić działalność gospodarczą przed 1 lutego 2020 roku – zmiana na 1 kwietnia 2020 roku.

Ponadto przedsiębiorcy, którzy opłacili składki ZUS za marzec 2020 r. a przysługuje im zwolnienie w związku z COVID-19 również skorzystają z preferencji. Poprzednio ta kwestia nie była wyjaśniona w ustawie, ale została doprecyzowana w art. 113 ustawy zmieniającej. W takim przypadku składka, którą przedsiębiorca opłacił za miesiąc marzec 2020 r. będzie podlegała zwrotowi na zasadach określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (SUS). Z kolei z art. 24 ustawy o SUS, o którym mowa w art. 113 ustawy zmieniającej wynika, że zwrotu dokonuje się na wniosek płatnika jeżeli składki zostały opłacone nienależnie, ale po warunkiem braku zaległości w opłacaniu składek ZUS. Na razie nie znamy stanowiska ZUS jak to będzie wyglądało w przypadku nienależnie opłaconych składek ZUS za marzec 2020 r.

Świadczenie postojowe

Przedsiębiorcy, u których nastąpił spadek obrotów z powodu COVID-19 mogą wystąpić o wypłatę świadczenia postojowego w wysokości 80% lub 50% w zależności od regulacji ustawowych. Takie świadczenie mogło być przyznane na okres 1 miesiąca.

Tarcza 2.0 wprowadza możliwość ponownego wystąpienia przedsiębiorcy o wypłatę świadczenia postojowego nie więcej jednak niż trzykrotnie.

O wypłatę świadczenia postojowego na warunkach wynikających z ustawy mogą ubiegać się zarówno przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, jak również zatrudniający pracowników, czy też osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne. W przypadku przedsiębiorców w ustawie zmieniającej zniesiono graniczny limit kwoty przychodu określony poprzednio jako 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, tj. kwota 15.595,74 zł.

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników

O dofinansowanie mogą się starać mikro, mali oraz średni przedsiębiorcy. Dofinansowanie obejmuje wynagrodzenia pracowników wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Dofinansowanie będzie mogło być przyznane od miesiąca złożenia wniosku, a nie od dnia złożenia tak jak to miało miejsce przed zmianą. Zniesiono również obowiązek zatrudniania pracowników po okresie otrzymania dofinansowania.

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorcy do 5.000 złotych

O wypłatę pożyczki z Funduszu Pracy (FP) do tej pory mogli się starać tylko przedsiębiorcy, którzy zatrudniali mniej niż 10 pracowników. Zmiana w tarczy 2.0 rozszerza krąg przedsiębiorców, którzy mogą skorzystać z tej preferencyjnej pożyczki, będą to również jednoosobowe firmy, które nie zatrudniają pracowników. Ponadto przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników nie będzie już miał obowiązku kontynuowania zatrudnienia przez 3 miesiące od otrzymania pożyczki. Istnieje również możliwość złożenia wniosku o umorzenie otrzymanej pożyczki pod warunkiem prowadzenia działalności przez 3 miesiące od dnia otrzymania środków.
Ustawa zmieniająca jest obszernym dokumentem, zmienia niemal 60 ustaw i obejmuje wiele obszarów, pełny tekst ustawy dostępny jest tutaj.

Czy zaliczkę na PIT można zapłacić później? – przeczytaj.

 
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003