Blog ifirma.pl

Tarcza finansowa dla mikroprzedsiębiorcy – jak rozumieć pojęcie pracownika?

|
|
4 minut czytania
Nowy program pomocy w ramach Tarczy Antykryzysowej został skierowany do szerokiego grona przedsiębiorców. Polski Fundusz Rozwoju (PFR) ma za zadanie udzielanie wsparcia finansowego dla firm zatrudniających pracowników, które znalazły się w trudnej sytuacji z powodu pandemii COVID-19. Wartość otrzymanej subwencji w ramach Programu PFR przy spełnieniu określonych założeń może zostać umorzona do wysokości 75%.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Nowy program pomocy w ramach Tarczy Antykryzysowej został skierowany do szerokiego grona przedsiębiorców. Polski Fundusz Rozwoju (PFR) ma za zadanie udzielanie wsparcia finansowego dla firm zatrudniających pracowników, które znalazły się w trudnej sytuacji z powodu pandemii COVID-19. Wartość otrzymanej subwencji w ramach Programu PFR przy spełnieniu określonych założeń może zostać umorzona do wysokości 75%.

W jaki sposób odbywa się składanie wniosków?

Przyjmowanie wniosków w ramach Programu Tarcza Finansowa PFR rozpoczęło się 29 kwietnia 2020 roku. Wnioski są składane za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej. Lista banków obsługujących program znajduje się tutaj. Program skierowany jest do wszystkich firm prowadzących działalność gospodarczą, ale dla nas najważniejsze są założenia, które dotyczą mikroprzedsiębiorcy. Wiele cennych i pomocnych informacji przedsiębiorca może znaleźć na stronie PFR.

Co decyduje o przyznaniu wsparcia?

Jest kilka kryteriów, które muszą być spełnione, aby mikroprzedsiębiorca otrzymał wsparcie, ale dla omawianej problematyki ważne będzie:

  • Posiadanie statusu mikroprzedsiębiorcy na dzień 31 grudnia 2019 roku – roczny obrót za 2019 rok nie może przekroczyć 2 mln EUR i
  • Stan zatrudnienia na dzień 31 grudnia 2019 r. musi się mieścić w przedziale od 1 do 9 pracowników.

Spełnienie tych dwóch warunków łącznie pozwala na zakwalifikowanie przedsiębiorstwa jako mikrofirmy. O ile warunek obrotów nie budzi kontrowersji to kwestia ustalenia stanu zatrudnienia pracowników jest już dyskusyjna. W odmienny sposób definiuje się pracownika do ustalenia statusu firmy (mikro, MŚP) a inaczej na potrzeby otrzymania subwencji.

Definicja pracownika do ustalenia statusu mikrofirmy

Do ustalenia statusu firmy – mikrofirma/MŚP pracownikiem będzie:

  1. Osoba zatrudniona na podstawie stosunku pracy zgłoszona do ubezpieczeń na dzień 31.12.2019 r. z kodem tytułu ubezpieczenia – 0110, 0111, 0125, 0126.
  2. Osoba przebywających na urlopie bezpłatnym, zwolnieniu lekarskim czy świadczeniu rehabilitacyjnym.
  3. Nie uwzględnia się pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Jeżeli przedsiębiorca zatrudniał na dzień 31.12.2019 r. co najmniej 1 pracownika, nawet na część etatu, z wyłączeniem właściciela, będzie uznany za mikrofirmę.

Limit zatrudnienia dla ustalenia statusu mikrofirmy liczony jest poprzez sumowanie poszczególnych etatów lub części ułamkowych etatów. Przedsiębiorca, który zatrudniał osoby jedynie na podstawie umowy zlecenie lub o dzieło nie będzie się mógł ubiegać o tego rodzaju subwencję, ponieważ nie spełnia założeń definicji.

Definicja pracownika na potrzeby subwencji w ramach PFR

Jak można przeczytać w dostępnych publikacjach i wyjaśnieniach pracownikiem dla celów ustalenia wysokości subwencji będzie:

  1. Osoba zatrudniona na podstawie stosunku pracy zgłoszona do ubezpieczeń społecznych z kodem tytułu ubezpieczenia – 0110, 0111, 0125, 0126.
  2. Osoba współpracująca z pracodawcą bez względu na formę prawną współpracy, w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowa zlecenie), która została zgłoszona do ubezpieczeń na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku.
  3. Osoba przebywająca na urlopie bezpłatnym, zwolnieniu lekarskim, świadczeniu rehabilitacyjnym.
  4. Osoba na urlopie macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim, wychowawczym.
  5. Osoby zgłoszone do ubezpieczeń społecznych z kodami – 0411, 0417, 0426, 0428, 0200, 2241, 2242, 0511, 0545, 1240, 1211.

Jak ustalić liczbę pracowników na potrzeby subwencji

  1. W przypadku ułamkowych etatów osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy należy zsumować ułamkowe części etatów.
  2. Każda osoba współpracująca z pracodawcą traktowana jest jak jeden etat.
  3. Każda osoba na urlopie macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim, wychowawczym traktowana jest jak jeden etat – nawet jeżeli przed urlopem były zatrudnione na część etatu.
  4. Wypełniając formularz na stronie banku całkowitą liczbę pracowników należy zaokrąglać w zawsze w górę, np. zatrudniając na etat 3,2 pracownika, należy wpisać cyfrę 4.

Przykład 1

Przedsiębiorca na dzień 31.12.2019 r. zatrudniał 5 pracowników, a na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku – jeżeli wniosek będzie składany w maju zatrudnienie brane pod uwagę na koniec kwietnia – zatrudniał 6 pracowników w takiej sytuacji otrzyma dofinansowanie na 5 pracowników.

Przykład 2

Przedsiębiorca na dzień 31.12.2019.r. zatrudniał 5 pracowników, a na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku zatrudniał 4 pracowników w takiej sytuacji otrzyma dofinansowanie na 4 pracowników.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Zleć księgowość
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Najważniejsze pytania

    1. W jaki sposób można składać wnioski o pomoc z tarczy finansowej PFR?

      Wnioski składane są za pomocą systemów bankowości elektronicznej.
    2. Jakie czynniki mają wpływ na otrzymanie wsparcia w ramach tarczy PFR?

      Należy spełnić określone kryteria - najważniejsze z nich to:
      • posiadanie statusu mikroprzedsiębiorcy na dzień 31.12.2019 (roczny obrót za 2019 mniejszy niż 2 mln EUR)
      • stan zatrudnienia na dzień 31.12.2019 mieszczący się w przedziale 1-9 pracowników
    3. Czy prawidłowo wyliczona liczba pracowników decyduje o wysokości przyznanego wsparcia finansowego?

      Tak dlatego też podczas ustalania liczby pracowników należy poprawnie ująć i zliczyć wszystkie etaty (etaty ułamkowe, osoby współpracujące, osoby na urlopach macierzyńskich/ojcowskich/rodzicielskich/wychowawczych), jak również poprawnie zaokrąglić liczbę zsumowanych etatów.
    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie