W ramach programu rządowego uruchomiony został Program wsparcia finansowego Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (tarcza finansowa PFR) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w związku z epidemią COVID-19. Większość środków finansowych przyznanych w ramach wsparcia będzie miało charakter bezzwrotny do wysokości 75%, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w Programie.
Główne założenia Programu wsparcia
Priorytetowe założenia Programu:
- Proponowane rozwiązanie ma na celu zapewnić płynność i stabilność finansową firm w czasie jak i po zakończeniu pandemii koronawirusa,
- Zrekompensowanie strat finansowych w związku z utraceniem dochodów,
- Pokrycie dodatkowych kosztów, które musiały zostać poniesione w związku z COVID-19,
Ochrona miejsc pracy,
- Pomoc dla sektorów, które najdotkliwiej zostały dotknięte w następstwie COVID-19.
Program wsparcia jest kontynuacją założeń ustawy o
Tarczy Antykryzowej.
Kto może zostać beneficjentem Programu?
W ramach Programu o wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy spełniają następujące warunki:
- Prowadzą działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niebędącą osobą prawną, bądź są wspólnikami spółki cywilnej, pod warunkiem, że:
- W przypadku mikrofirmy – zatrudnienie wynosi co najmniej 1 nie więcej niż 9 pracowników, a roczne obroty nie przekraczających kwoty 2 mln EUR,
- W przypadku MŚP – zatrudnienie wynosi od 10 do 249 pracowników, a roczne obroty nie przekraczających 50 mln EUR.
Dane o zatrudnieniu jak również rocznych obrotach powinny być ustalone w oparciu o stan na 31 grudnia 2019 roku.
- U przedsiębiorcy musi być odnotowany spadek obrotów gospodarczych – przychodów ze sprzedaży o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku.
- Przedsiębiorca na dzień składania wniosku prowadzi działalność gospodarczą, nie zostało wobec niego otwarte postępowanie upadłościowe lub postępowanie restrukturyzacyjne.
- Przedsiębiorca ma zarejestrowaną działalność gospodarczą na terytorium Polski.
- Przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 roku. Jak można przeczytać w przewodniku PFR przedsiębiorca, który przed złożeniem wniosku wznowił działalność gospodarczą co do zasady może skorzystać z Programu wsparcia.
Przedsiębiorca na dzień 31.12.2019 r. i na dzień złożenia wniosku nie zalega z zapłatą należności publicznoprawnych – składek ZUS i podatków.
Rozłożenie płatności podatków i składek ZUS na raty, odroczenie płatności, znikome zadłużenie nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty za list polecony (aktualnie – 8,70 zł) nie jest uznawane za zaległość.
W jaki sposób będą składane wnioski o przyznanie wsparcia?
Wniosek o udzielenie wsparcie będzie składany za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wykaz banków uczestniczących w programie:
Tarcza finansowa PFR – wykaz banków.
Warunki do złożenia wniosku w bankowości elektronicznej:
- Uprawniony do złożenia wniosku jest Beneficjent bądź osoba przez niego umocowana.
- Wnioskodawca musi mieć dostęp do bankowości elektronicznej Beneficjenta.
- Wnioskodawca musi posiadać uprawnienia do realizacji przelewów oraz składania oświadczenia woli w imieniu Beneficjenta.
- Wnioskodawca ma możliwość podpisania wniosku przy wykorzystaniu bankowych narzędzi autoryzacyjnych.
Tarcza PFR – najważniejsze informacje.
Podstawa udzielenia wsparcia
Złożony wniosek zostanie zweryfikowany z rejestrami publicznymi w zakresie zgodności złożonych oświadczeń i dopiero na tej podstawie zostanie wydana jedna z poniższych decyzji:
- Decyzja pozytywna przyznająca całą kwotę wnioskowanego wsparcia – Beneficjent uzyska całą wnioskowaną kwotę, która zostanie przekazana na rachunek bankowy, a decyzję PFR dostarczy bank.
- Decyzja pozytywna przyznająca niższą kwotę niż wnioskowana – Beneficjent otrzyma przyznaną kwotę na rachunek bankowy, decyzję dostarczy bank, w uzasadnieniu której znajdzie się powód przyznania niższej kwoty wsparcia. Od decyzji Beneficjent może złożyć odwołanie.
- Decyzja negatywna – brak wsparcia, beneficjent będzie mógł ponownie skierować wniosek po wcześniejszym złożeniu wyjaśnień co do zastrzeżeń wskazanych w pierwotnym wniosku.
Dane wykazane przez przedsiębiorcę będą weryfikowane z rejestrami jakimi dysponuje ZUS i urząd skarbowy, dlatego warto upewnić się czy nie występują rozbieżności pomiędzy tymi ewidencjami co skróci ewentualny proces wyjaśniania różnic.
Płatnicy VAT na moment składania wniosku powinni złożyć deklarację VAT-7, natomiast rozliczający się kwartalnie JPK_VAT, ponieważ nie upływa jeszcze termin na złożenie deklaracji.
UWAGA!
W trakcie składania wniosku o subwencję należy sprawdzić, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT.
Na co można przeznaczyć środki z subwencji?
Środki finansowe otrzymane w ramach Programu mogą zostać przeznaczone tylko i wyłącznie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, przede wszystkim na:
- wypłatę wynagrodzeń dla pracowników,
- zakup towarów i materiałów,
- zakup usług obcych,
- zapłatę należności o charakterze publicznoprawnym,
- opłacenie czynszu,
- opłacenie umów zawartych z kontrahentami,
- przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości subwencji.
Wysokość wsparcia finansowego dla mikroprzedsiębiorcy
Kwota przyznanych środków w ramach programu obliczana będzie indywidualnie dla każdego Beneficjenta. Elementami decydującymi będzie liczba zatrudnionych pracowników i wysokość spadku obrotów gospodarczych.
Spadek przychodów w przedziale |
Kwota subwencji na pracownika |
od 25% do 49% |
12.000 zł |
od 50% do 74% |
24.000 zł |
od 75% do 100% |
36.000 zł |
Maksymalna kwota dofinansowania to 324.000 zł uzależniona jest od liczby zatrudnionych pracowników zgodnie z zestawieniem poniżej:
Źródło: Przewodnik dla mikro, małych i średnich firm po tarczy finansowej PFR.