Z powodu pandemii wiele osób musiało pozostać w domu a pracodawcy, tam, gdzie to jest możliwe, zaczęli zlecać pracę na odległość i w ten sposób upowszechniło się pojęcie pracy zdalnej. Tego nowego określenia zaczęto używać w związku z pandemią COVID-19. Inne pojęcie, które dotyczy pracy poza siedzibą firmy, w której jesteśmy zatrudnieni to telepraca. Czy tych pojęć można używać zamiennie? Otóż nie, dlatego porównamy, czym one się różnią.
Telepraca w Kodeksie Pracy
Telepraca została uregulowana w ustawie Kodeks pracy. Temu zagadnieniu został poświęcony Rozdział IIb w ustawie. Pojęcie to zostało wprowadzone na stałe do Kodeksu pracy. Zgodnie z ustawą telepraca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Telepracownikiem jest natomiast pracownik, który przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Z tej formy aktywności zawodowej bardzo chętnie korzystają matki z małymi dziećmi oraz osoby niepełnosprawne.
W jaki sposób można skorzystać z telepracy?
Ustawa Kodeks pracy precyzuje, w którym momencie mogą być zawierane umowy o telepracy:
- Przy zawieraniu umowy o pracę albo
- W trakcie zatrudnienia.
Jeżeli wykonywanie pracy w formie telepracy jest uzgodnione przy zawieraniu umowy o pracę, w umowie dodatkowo określa się warunki wykonywania pracy w formie telepracy.
Natomiast jeżeli to następuje już w trakcie zatrudnienia to wówczas zmiana warunków wykonywania pracy może nastąpić na mocy porozumienia stron, z inicjatywy pracownika lub pracodawcy. Pracodawca powinien, w miarę możliwości, uwzględnić wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy.
Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika
Z kodeksu pracy wynika wprost jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika:
- Dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy, spełniający wymagania określone w ustawie.
- Ubezpieczyć sprzęt.
- Pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu.
- Zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu
– chyba że pracodawca i telepracownik postanowią inaczej, w odrębnej umowie.
Praca zdalna a przepisy
Pojęcie pracy zdalnej pojawiło się w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. W ustawie jest zapisane, że pracodawca celu przeciwdziałania COVID-19 może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania i to właśnie nazywa się praca zdalna. Brak jest szczegółowych uregulowań w przepisach na temat pracy zdalnej.
Ustawa nie wskazuje formy polecenia pracy zdalnej – oznacza to, że polecenie może zostać wydane w dowolnej formie, również ustnie. W interesie obu stron, czyli zarówno pracodawcy jak i pracownika, byłoby jednak potwierdzenie tego faktu np. w piśmie skierowanym do pracownika czy w służbowym e-mailu, wiadomości tekstowej, telefonicznie.
Praca zdalna a telepraca – różnice
Telepraca jest to rodzaj pracy wykonywanej regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Telepracownikiem jest więc pracownik, który wykonuje pracę w tych warunkach i przekazuje pracodawcy wyniki swojej pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Może to być np. praca wykonywana na komputerze i przesyłana pracodawcy pocztą elektroniczną.
Praca zdalna może natomiast polegać także na tym, że pracownik wykonuje pracę z użyciem środków komunikacji elektronicznej (komputer, internet), ale również może to być praca bez użycia środków komunikacji na odległość. Przykładowo pracownik może w domu np. analizować i podpisywać dokumenty, pisać opinie odręcznie a następnie przekazać pracodawcy efekty swojej pracy w sposób z nim uzgodniony.
Podsumowanie
Telepraca
|
Praca zdalna
|
Została uregulowana w ustawie Kodeks pracy
|
Nie jest uregulowana w ustawie Kodeks pracy, została wprowadzona czasowo ustawą o COVID-19
|
Informacja o wykonywaniu telepracy musi być zapisana w umowie o pracę
|
Informacja o wykonywaniu pracy zdalnej nie jest zapisana w umowie o pracę
|
Pracodawca ma obowiązek zapewnić niezbędny sprzęt do wykonywania telepracy
|
Pracodawca może zapewnić sprzęt do wykonywania pracy
|
Rozliczanie wyników wykonanej pracy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej
|
Wyniki wykonanej pracy mogą być rozliczane w sposób ustalony pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.
|
Praca zdalna ma być na stałe wprowadzona do ustawy Kodeks pracy, o czym będziemy informować w kolejnych publikacjach.
Przeczytaj również: – Praca zdalna a koronawirus – prawa pracownika i obowiązki pracodawcy.
UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.